Gloeilampenverbod & adviezen over lampen

Gestart door Gert Veurink, december 29, 2009, 12:19:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

hoven

Ik gebruik nu ML lampen maar wil eigenlijk over op HPL. Wie kan helpen met de juiste voorschakelapparaat en condensator?
Mvg,
Alrik

JohnvR

Citaat van: Willem Oosterhof op februari 06, 2014, 00:24:02 AM
Citaat van: JohnvR op februari 05, 2014, 23:45:50 PM
Ik heb trouwens nog geen HPL 125 W lampen gebroken, al wel diverse ML 250 W.
Hoe komt dat dan John? Het lijkt of je met deze opmerking iets suggereert.
Zelf gebruik ik HPL125 in de lichtval en ML250 bij het laken.
Geen van beiden zijn ooit gebroken; 
't kan natuurlijk zijn dat ik erg voorzichtig met m'n lampen omga ... hoewel ...
Die ML lijken wel gevoeliger voor verstoring, zoals bijv. er tegenaan stoten of regen. Het zijn ook grote bollen van dun glas natuurlijk. Een keer in een direct vergelijk (het begon grote druppels te regenen) wel een ML 250 W verloren, maar de er naast staande HPL 125 W niet.

JohnvR

Citaat van: hoven op februari 06, 2014, 19:56:48 PM
Ik gebruik nu ML lampen maar wil eigenlijk over op HPL. Wie kan helpen met de juiste voorschakelapparaat en condensator?
De lampenverkoper verkoopt meestal ook bijbehorende VSA.

Gerard Troost

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

JeroenVoogd

ML lampen kunnen niet tegen regen, uitzondering zijn de 500Watt ML lampen die zijn van dikker glas en kunnen wat hebben :)

Groet,

Jeroen

caliprobola

Het grote gevaar met regen is vooral dat een dikke, koude druppel op het hete glas van de lamp botst en door het temperatuurcontrast de peer barst. Met een plexiplaatje boven de lamp vang ik met mijn val echter ook geregeld in (zacht) regenweer en de lampen die bij mij tot nu gebroken zijn, zijn nooit gebroken door de regen.

JeroenVoogd

1  ×  12400257 - Omnilux 160W E27 Blacklightlamp
2  ×  12400030 - Philips HPL-N 125W/542 E27 
3  ×  12400060 - Philips HPL-N 400W/542 E40
2  ×  29101100 - Vossloh Schwabe 167326 Q125/80.611 vsa 8
1  ×  29103500 - Vossloh Schwabe 167330 Q400.612 vsa HPLN 
3  ×  29101412 - Vossloh Schwabe 536398 condensator 18uF   

Dat is mijn bestellijstje bij Firstlight....

Jeroen

hoven

Heb je een condensator nodig voor HPL? Wat doet een condensator eigenlijk? (ben niet technisch onderlegd...  :huh:)
Mvg,
Alrik

Elachista

Lampen gaan bij mij zowaar alleen stuk bij ML excursies. Betekent dat als het regent dat er geen lampen meer gaan branden. Bij transport is er nog geen één gesneuveld, wel twee omdat mensen tegen het statief aan stootten en dus de regen (ca. 5 gesneuveld).

Ik heb ook een klein voorraadje, maar wil die van jou Robert wel eens proberen. Aangezien ik ook gewoon op een flat zit en die felle ML lamp bij mij pas aan gaat zodra de meeste mensen slapen... (is dus wat later).
Groet,
Tymo

hoven

Nog even in de herkansing: weet iemand waar een condensator voor is? En of deze noodzakelijk is bij een voorschakelapparaat?
Mvg,
Alrik

Sando

Officieel wordt het wel geadviseerd om een condensator te gebruiken met een voorschakelapparaat en HPL lampen. Wat ik ervan begrijp is het voor ons vooral bedoeld om spanningsschommelingen te voorkomen. Zet je de lamp aan, dan krijgt de lamp in principe iedere keer een piek te verwerken voordat de stroomtoevoer constant wordt. Deze piek zou de levensduur van de lamp kunnen verkorten. De condensator vangt de piek op zodat de lamp die niet te verwerken krijgt. Zou dus ook iets veiliger kunnen zijn.


Ik heb meerdere skinnervallen mét condensator en enkele zonder. Daarnaast gebruik ik eigenlijk ook nooit een condensator wanneer ik met laken vang. Heb er in 4 jaar tijd eigenlijk nog geen verschil in gezien... In al die tijd is 1 HPL lamp gesneuveld (die liet ik vallen op stenen...) de rest werkt nog steeds prima.


Ook met ML lampen gevangen, maar die zijn wel gevoeliger voor stoten en gaan echt wel sneller kapot als je er niet heel voorzichtig mee bent. Niet mijn sterkste punt. Qua verschil in soorten ontloopt het elkaar weinig, met een lichte plus voor HPL. Maar dat laatste kan ook een beetje persoonlijke voorkeur zijn.


Groeten,

Sander Terlouw
Natuur- en Vogelwacht Biesbosch
http://www.vogelwacht.eu
http://www.vwgbiesbosch.org

hoven

Dank Sander voor je uitgebreide reactie!
Mvg,
Alrik

Elzo

#43
Hallo,
Ben ook aan het nadenken over een lamp of meerdere lampen. Ik ken mensen die vlinderen met 2 parallelle 125W HPL lampen in plaats van één 250W HPL en aangeven dat twee keer 125W in de praktijk meer licht geeft dan één keer 250.
Duidelijk nadeel is dat het duurder is (twee lampen, twee voorschakelaars), voordeel is echter dat je ook redundantie inbouwt: er mag een lamp en een voorschakelaar stuk gaan zonder dat je gelijk in het donker zit (duidelijk voordeel voor iemand zo onhandig als ik :) ).
Is hier iemand met een natuurkundeknobbel die er zijn licht over kan laten schijnen?
Met vriendelijke groet,

Elzo Jager

Gerard Troost

Citaat van: Elzo op februari 17, 2014, 19:19:57 PM
en aangeven dat twee keer 125W in de praktijk meer licht geeft dan één keer 250.
In elk geval heb je als je met 2 lampen vangt 2 lichtbronnen en dus 2 mogelijkheden om door vlinders gezien te worden.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

grunsven

Twee lampen dicht bij elkaar (maar niet zo dicht dat ze als 1 lichtbron gezien kunnen worden) zorgen voor een lagere vangst.


Dus twee lampen  moet je of echt naast elkaar of ver uit elkaar zetten.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Gerard Troost

Citaat van: grunsven op februari 18, 2014, 13:10:10 PM
Twee lampen dicht bij elkaar (maar niet zo dicht dat ze als 1 lichtbron gezien kunnen worden) zorgen voor een lagere vangst.
Interessant, waarom is dat?
(overigens heb ik nooit met 2 lampen naast elkaar gevangen, maar wel altijd met aan beide kanten van het laken een lamp).
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

grunsven

Dat is niet helemaal duidelijk. Zelf geloof ik de huidige theorieen over aantrekking niet zo dus dat maakt het ook lastig maar er zijn een aantal experimenten gedaan waar dit soor dingen uit blijken. Ik geloof dat Robinson & Robinson 1950 daar over gaat.

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Willem Oosterhof

Uitgaande van de theorie van het 'Mach-band-effect', waardoor het gebied rond een enkel lichtpunt - lees: 'puntlicht' - als donker wordt waargenomen door inhibitie van visuele zintuigcellen, is het goed te begrijpen dat nachtvlinders minder goed 'aangetrokken' worden door 2 of meerdere lampen dan door 1 'puntlicht'. Zie voor een beknopte beschrijving van dit effect bijv. 'Nachtvlinders belicht' van Willem Ellis et al., pp.26-27; ISBN 978-90-72578-00-6. Hoe e.e.a. neurologisch in elkaar zit is wat moeilijker om uit te leggen, maar de theorie komt in dit geval dus goed overeen met de praktijk ... (zie opmerkingen Roy)
Vriendelijke groet,
Willem Oosterhof
Mijn foto's van waarnemingen in Nederland en het buitenland:
http://waarneming.nl/user/photos/41867
http://waarnemingen.be/user/photos/41867
http://observado.org/user/photos/41867

Gerard Troost

Interessante materie!
Maar in het geval van aan beide kanten van een laken (geen gaas) een lamp werkt voor mijn gevoel wel heel goed om vlinders van ver af te trekken, maar wellicht dus niet om ze ook "op het laken" te krijgen? En wat is precies de definitie van "dicht bij elkaar"?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Willem Oosterhof

Citaat van: gtroost op februari 18, 2014, 19:09:43 PM
En wat is precies de definitie van "dicht bij elkaar"?
Volgens de theorie zou 'dicht bij elkaar' inhouden dat beide lampen ('puntlichten') zich gelijktijdig in het visuele blikveld van de vlinder bevinden.
Door het licht van de tweede lamp zou het inhibitie-effect, waardoor de Mach-band ontstaat in het visuele systeem, grotendeels opgeheven worden of ten minste verminderen.
Twee lampen (aan beide kanten van het laken) zullen vanzelfsprekend weinig problemen opleveren - dit alles ook weer volgens de theorie ...  :rolleyes:
VrGr, Willem
Vriendelijke groet,
Willem Oosterhof
Mijn foto's van waarnemingen in Nederland en het buitenland:
http://waarneming.nl/user/photos/41867
http://waarnemingen.be/user/photos/41867
http://observado.org/user/photos/41867

grunsven

Als nachtvlinders maar 1 lamp tegelijk kunnen zien is het inderdaad geen probleem.
Onderbouwing van de machband is vrij minimaal maar is in ieder geval een leuk idee.
Het experiment van Hsiao uit 1973 is redelijk dubieus. Hij heeft nachtvlinders op een soort bootjes gezet en gekeken waar ze heen gingen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

marcel123


wim veraghtert

In Vlaanderen zijn we gestart met een kleine actie voor wie nog (enkele) lampen wil kopen. Op 2 dagen kreeg ik al bestellingen voor in totaal 129 stuks binnen... loopt als een trein.
13 april komt nu wel dichterbij...
admin nachtvlinders waarnemingen.be

vankeulen

Rond oud en nieuw heb ik een lading lampen aangeschaft  ;D  ML en HPL en 2 van die dikke 250 Watt, als het huis niet affikt kan ik tot rond mijn 80e nog nachtvlinderen met deze lampen
Groet Kees van Keulen

Gert Veurink

Dank! Ik heb ook nog even snel ingeslagen
groet!
Gert Veurink



Timo Roeke

Dag. Ik begin net met de nachtvlinders en heb deze val besteld: http://www.vermandel.com/product/insectenvallen/nachtvlinderval-vast-model-incl-ml-lamp-3/


Nu hoorde ik van een vriend dat de lampen eruit gaat. Bij de beschrijving staat dat ik ML lampen van 160 watt nodig heb. Kan ik die gewoon halen of moet ik rekenschap houden met een bepaalde fitting grootte? Zo ja, welke?


Alvast bedankt voor de hulp aan deze beginner.

vankeulen

#57

Hallo Timo, Fittingmaat is van deze lamp (volgens mij) E27, staat waarschijnlijk ook wel op het doosje.
De lampen kun je ook bij www.firstlight.nl bestellen.
Groet Kees van Keulen

Timo Roeke

Volgende week jarig dus dan pas het doosje. Dank Kees

paulnmvossen

Op grond van de Europese richtlijn 65/2011 bijlage punt 4d is er een verbod uitgevaardigd op de productie en verhandeling van hoge druk kwiklampen, de zogenaamde HPL-lampen. Bij dit soort lampen is een voorschakelapparaat noodzakelijk. Het vermogen van de lamp vereist een voorschakelapparaat dat daarvoor bestemd is. Een 125 Watt HPL heeft dus een voorschakelapparaat nodig dat gemaakt is voor een 125 Watt lamp. Per lamp is een voorschakelapparaat nodig. Mocht je het voorschakelapparaat vergeten en de lamp direct van stroom voorzien, dan is kortsluiting het gevolg.
HPL-lampen hebben twee voordelen: ze zijn relatief goedkoop (zo tussen de 3 en 5 euro) en ze zijn bestendig tegen regen. Zelfs tijdens hagelbuien laat ik mijn HPL zonder probleem gewoon branden. Mijn ervaring is dat nachtvlinders zich niet echt door regen laten afschrikken, wind is meestal een groter probleem. Het nadeel is dat het voorschakelapparaat relatief duur is (50 - 75 euro), waardoor het break-evenpoint zo rond de 10 lampen ligt.
De vlinders komen overigens in eerste instantie niet op het licht af, maar op het ultraviolet aura. Dat is feitelijk waar voor ons het zichtbaar licht ophoud en het duister begint. Gebruik je een lamp met een groter vermogen (meer watts), dan is dat aura een stuk groter omdat de lamp verder schijnt. Nadeel is echter dat juist veel vlinders blijven hangen in dat schemergebied of in het duister. Bovendien is het afkomen op licht erg verschillend per soort.