Hoofdmenu

oorwormen

Gestart door hedy2411, december 28, 2009, 22:43:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

hedy2411

Hallo Arp,

Zal ik er 5 per topic doen? De vindplaats is steeds omgeving van Zeist. De opname datum staat onder de foto.

nr 1 is meer oranje

hedy2411

nr 2 is heel donker

hedy2411

nr 3 is wat langer

hedy2411

nr 4

hedy2411

nr 5

hedy2411

toch maar nr 6, lijkt dezelfde

Arp

#6
Citaat van: hedy2411 op december 28, 2009, 22:43:03 PMnr 1 is meer oranje
Inderdaad  :duim:

Het is de echtgenoot van je dame uit het andere topic  ;D

De rest is allemaal Gewone Oorworm (2 & 5 dame, 3, 4 & 6 mennekes).
 
Apterygida media is in het algemeen inderdaad iets lichter oranje-rood dan Forficula auricularia, maar het meest duidelijke is toch wel het verschil in de vleugels en -vooral bij de mannetjes- de tangen.

Bij 2 zijn de uitstekende achtervleugels niet goed te zien (misschien zelfs wel weg/schade?), maar het is toch wel een duidelijke F.a. (kleur, habitus, niet harig, lengte tangen) - de dames F.a. hebben langere tangen dan A.m..

Bij de kereltjes is het verschil duidelijker, F.a. heeft die sterk gebogen tangen met een bijna plaatvormige en sterk getande verbreding aan de basis. A.m. heeft veel rechtere tangen die aan de basis ver uit elkaar staan (c.q. niet naar het midden verbreed zijn) en een tandje ongeveer halverwege op de binnenrand hebben. Bij jouw nr.1 is die prachtig te zien - als je hem invoert zet ik hem meteen op determinerend  ;D  De exemplaren die ik hier in de omgeving gevonden heb hebben allemaal heel zwak ontwikkelde, maar iets krommere tangen met een nauwelijks zichtbaar tandje - wordt kennelijk ook wel eens aangeduid "edentula"-variant.

Bij F.a. is de lengte/grootte van de tangen ook enorm variabel, die van jouw mennekes hier zijn klein tot gemiddeld. Ik hang er een plaatje bij van eentje met lange tangen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)