Vogels Costa Rica 2003 Raadsels en puzzels

Gestart door Tinok, december 28, 2009, 20:26:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tinok

Dag vogelaars
Wat te doen zo tijdens de donkere dagen na kerst? Ach de waarnemingen van onze reis naar Costa Rica eens invoeren. We hadden toen nog geen goede kijkers en vogelde nog niet echt fanatiek maar hebben wel het een en ander op geschreven. Echter ik kom er nu niet helemaal meer uit.
Wie het leuk vind en de vogels van Costa Rica goed kent zou mij erg helpen bij deze puzzel.
Ik zal alleen de beschrijvingen doen die het meeste kans hebben in mijn ogen want ik kan me voorstellen dat de beschrijving a la: gele vogel met zwart, lijkt op een specht niet echt zode aan de dijk zet. We hadden toen en nu alleen een kaart met vogels, insecten, vlinders etc van Costa Rica dus niet echt een goed vogelboek helaas.  Bij de vogels die we zeker gezien hebben staat een kruisje dus dat helpt me al iets in de puzzel.

Cahuit begin dec wandeling op het natuurpad
1. roofvogel in boomtop met rode kop (turkey vulture? is nu mijn optie met de kaart erbij, toen zijn we daar blijkbaar niet uitgekomen of hadden we de kaart nog niet want die hebben we later gekocht)
2.grijze reigerachtige (bare-throated tiger heron?)
3. soort witte ibis (white ibis)
4. pelikanen (geen idee welke, staat geen een pelikaan op de kaart helaas)
5. sternen (zie pelikanen;-(

Mocht dit echt kansloos zijn dan heb ik in elk geval een poging gedaan. Gelukkig heb ik wel staan dat we de white faced capuchin monkey gezien hebben dus die kan ik zeker invoeren.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

nielsyese

1. Mogelijk Turkey Vulture.
2. Meerdere mogelijkheden, bijv. Egretta tricolor.
3. De enige witte ibis in CR is de White Ibis.
4. Brown Pelican waarschijnlijk.
5. Gaat niet lukken zo.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

redmar_woudstra

groet,
Redmar

Tinok

Niels- Jan en Redmar
dank voor jullie suggesties, heb inmiddels foto's opgesnort en plaats ze hieronder.
De eerste is bijcahuita, daarna de kolibries bij monteverde (bij uitgang) en als laatste bij Canon Negro gebied.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

nielsyese

#4
* En wat zie ik daar: De suggestie van Redmar: Little Blue Heron ;)
* Ik weet niet of je met die ibis op de laatste foto doelde, maar dat lijken me Jabiru's.
* De ijsvogel lijkt me een Green Kingfisher.
* De zwaluw lijkt me een Mangrove Swallow.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

hdijk

Laatste foto zijn Woodstorks. Ik moet ze ook nog invoeren  :rolleye:
Hendrik Jan van Dijk

hdijk

Hendrik Jan van Dijk

hdijk

De eerste twee kolibri's zijn volgens mij resp een vrouw en man Green-crowned Brilliant
Hendrik Jan van Dijk

Tinok

Heren

Mijn dank is groot tot nu toe, ik ga de fotos bij de waarnemingen in observado zetten en nieuwe nog invoeren.
Kunnen jullie ook nog wat met deze laatste 5?
De duiven zijn ws gewoon stadsduiven want dat is in SanJose. De nesten zijn van een soort wevervogels?
Het is trouwens best lastig invoeren voor costa rica want de satalietfotos zijn van veel mindere kwaliteit dan die van Nederland (ben verwend) en het is vaak dus een beetje gokken tussen de wolken door;-)

@Niels Jan ik weet ook niet meer precies of ik de witte ibissen bedoelde met die op de foto staat. De beschrijving uit het boekje loopt niet helemaal gelijk met de fotos. Ik zal deze foto in elk geval invoeren als Jabirus.
@ Redmar, leuk dat je reiger ook bevestigd wordt nu met een foto;-)
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Tinok

#9
Citaat van: nielsyese op december 29, 2009, 07:49:25 AM
3. De enige witte ibis in CR is de White Ibis.

Kan kiezen uit drie maar ik neem aan dan de american white ibis en niet de australische of de Reunion White Ibis - Threskiornis solitarius?

En foto 1 dat is de roofvogel met de rode kop. Kan ik die op zeker zetten bij Turkey Vulture? Of toch maar op onzeker houden?
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Tinok

Citaat van: nielsyese op december 29, 2009, 15:43:35 PM
* En wat zie ik daar: De suggestie van Redmar: Little Blue Heron ;)
Ja die ga ik dan ook invoeren maar deze foto is van een andere plek en dus ook een andere vogels. De grijze reiger die we gezien hebben bij Cahuita laat ik lekker zitten.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

redmar_woudstra

Haha wat een toeval :D

Voor die papagaai: Vinaceous Amazone - Amazona vinacea?
groet,
Redmar

hdijk

Citaat van: redmar_woudstra op december 29, 2009, 17:42:13 PM
Haha wat een toeval :D

Voor die papagaai: Vinaceous Amazone - Amazona vinacea?
Red-lored Parrot?
Hendrik Jan van Dijk

redmar_woudstra

groet,
Redmar

JohanvantBosch

Citaat van: Tinok op december 29, 2009, 16:37:21 PM
De nesten zijn van een soort wevervogels?
Het lijkt wel zo, maar die zitten toch echt op een ander continent  ;D
Ziet eruit als nesten van een cacique soort

(Vinaceous parrot zit in Zuidoost Braziliƫ, niet in Costa Rica)

nielsyese

Even op een rij:
* Mijn optie Jabiru betreft dus Woodstork
* Ik bedoelde inderdaad American White Ibis
* Ik denk dat de roofvogel inderdaad de Turkey Vulture betreft. Ik geef je 99% kans. Eigenlijk 100. :)
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

madjazz

Citaat van: hdijk op december 29, 2009, 16:09:51 PM
De eerste twee kolibri's zijn volgens mij resp een vrouw en man Green-crowned Brilliant
En die laatste onder de sabrewing is hoogstwaarschijnlijk t jonkie daarvan..
de hele familie bijelkaar dus:)

Groet Mattias Hofstede

madjazz

Overgens denk ik dat die nesten  toe behoren aan 1 van de 2 Oropendola (Psarocolius) soorten die in CR voorkomen, voor zover ik weet zijn dat namelijk
de enige echte koloniebroeders van de 'weefnest' vogels die daar voorkomen.
plaatje 0154 is naar mijn mening een sooty-capped bush-tanager.

Vriendelijke groet,

Mattias Hofstede

Tinok

#18
Nogmaals allen hartelijk dank ik ben druk bezig het in te voeren.
Niemand een idee voor deze?
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

redmar_woudstra

Matthias had hem al een naam gegeven:  sooty-capped bush-tanager
groet,
Redmar

Tinok

#20
Ach inderdaad, bedankt Mattias, heb er overheen gelezen door al de reacties :duim:

pfff staat niet in de data base, eerst dus aanvragen;-)
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

nielsyese

Hij staat er gewoon in: Sooty-capped Bush-tanager Chlorospingus pileatus
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Tinok

Je hebt gelijk, komt door het gerommel met engels of nederlandse taal aanstaan, latijn is dan beter. Dank Dan staat nu alle vogels er in!
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'