Zilvermeeuwen zonder staart

Gestart door little-W, december 25, 2009, 11:25:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

little-W

Ik kreeg gisteren van een collega deze foto van een Zilvermeeuw zonder staart, genomen vanaf de boot naar Texel:


Nou heb dat zelf één keer waargenomen, bij een Zilvermeeuw in Scheveningen: http://waarneming.nl/waarneming/view/43769573, met duidelijke overeenkomsten met de vogel van Texel.

Iemand een idee over de oorzaak?
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

ruud_altenburg

Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Jan vH

Ik heb ook een paar keer een Kauwtje zonder staart zien vliegen. Dat ziet er ook bijzonder uit! Maar ik heb niet echt een idee waardoor het komt. Misschien heeft hij ergens vastgezeten?
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Marina

Citaat van: ruud_altenburg op december 25, 2009, 15:02:00 PM
De kat van de buren?
Lijkt me stug. Geen enkele kat valt een meeuw aan.
Waarschijnlijker is onderling gevecht (meeuwen zijn echt geen lieverdjes) of een buitenboordmotor.
Of een rotjongetje, op YouTube rouleren nogal es filmpjes over hoe je een meeuw kan vangen.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Klaas van Dijk

hoi Maarten,

Enig idee wanneer (dus tijd van het jaar) deze foto is genomen? Want wellicht was deze Zilvermeeuw (zeer zwaar) in de staartrui? Tegelijk zie ik een bruinige veeg (bloed?) op het lichaam, aan de achterzijde van de linkervleugel. En hoeveel poten heeft deze Zilvermeeuw eigenlijk (nog)? Wellicht een Zilvermeeuw die zeer onlangs een ongeluk gehad heeft waardoor de staart (en wellicht ook een poot) is afgerukt? Geen idee of ik ooit al eens een staartloze Zilvermeeuw heb gezien.

Wel zat er in de tweede helft jaren van de jaren tachtig een aantal winterseizoenen achtereen een adulte staartloze Kokmeeuw in de stad Groningen. Deze vogel kon dus meerdere jaren overleven zonder staart (net zoals trouwens Kokmeeuwen met maar 1 poot). Waarnemingen hierover (hoeveel jaren deze vogel is gezien) staan in oude notitieboekjes. Ik heb wel vaker staartloze Kokmeeuwen gezien.


Ik heb een kat = huispoes nog nooit een Zilvermeeuw zien pakken. Maar ik heb wel eens (meer dan tien jaar geleden in de wijk Paddepoel in de stad Groningen) een huispoes vanuit dekking een adulte Kokmeeuw zien pakken. En vervolgens verdween de huispoes weer onder de struiken, met de Kokmeeuw in zijn bek. 'Poes' is dus wel degelijk een kokmeeuwenpredator. Daarnaast zitten er al enige tijd 1-2 zeer vervelende huispoezen in het Noorderplantsoen (stad Groningen) die voortdurend proberen Kokmeeuwen (en andere watervogels) te pakken. Een van deze huispoezen heb ik al tweemaal in het water gegooid, maar dat heeft tot nu toe weinig geholpen.


Groetjes, Klaas

little-W

Citaat van: Klaas van Dijk op december 26, 2009, 19:23:05 PM
hoi Maarten,

Enig idee wanneer (dus tijd van het jaar) deze foto is genomen? Want wellicht was deze Zilvermeeuw (zeer zwaar) in de staartrui? Tegelijk zie ik een bruinige veeg (bloed?) op het lichaam, aan de achterzijde van de linkervleugel. En hoeveel poten heeft deze Zilvermeeuw eigenlijk (nog)? Wellicht een Zilvermeeuw die zeer onlangs een ongeluk gehad heeft waardoor de staart (en wellicht ook een poot) is afgerukt? Geen idee of ik ooit al eens een staartloze Zilvermeeuw heb gezien.

Hoi Klaas,
De foto is van 21 december j.l. De bruine veeg lijkt mij inderdaad bloed, te vergelijken met de meeuw uit Scheveningen. Of er ook een poot mist kan ik niet zeggen...
Een aanval van een kat is natuurlijk een optie, maar wat ik frappant vindt is dat alle staartveren weg zijn. Ik zou bij een aanval van een kat enigzins verwachten dat er nog een paar veren over zouden blijven.
Bij mij komt het over alsof de staart ergens vast heeft gezeten of zo...

CiteerEen van deze huispoezen heb ik al tweemaal in het water gegooid, maar dat heeft tot nu toe weinig geholpen.
Nou ja zeg!  ;D
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

Klaas van Dijk

hoi Maarten,

Huispoes lijkt me zelf ook erg onwaarschijnlijk. Veel aannemelijker is dat de staart ergens aan heeft vastgezeten en daardoor is afgerukt o.i.d.? Wellicht verkeerslachtoffer? Wellicht windmolenslachtoffer? Bij de bewuste staartloze Kokmeeuw was dus -kennelijk- de verwonding ook dusdanig ernstig dat er nooit meer nieuwe staartpennen zijn uitgegroeid (of een aangeboren afwijking?).

Ik heb inderdaad een enorme hekel aan loslopende huispoezen die voortdurend en hardnekkig blijven proberen watervogels in een stadspark te grazen te nemen. Een gooi in het water wil wel eens helpen, maar dus niet altijd. Beter is natuurlijk de eigenaar aan te spreken (hoewel veel eigenaren niet / nauwelijks luisteren en/of de feiten zullen blijven ontkennen). Helaas zijn er in Groningen ook geen regels voor loslopende huispoezen. Wel voor loslopende honden: honden aan de lijn op en bij de openbare weg (dus ook in alle stadsparken / plantsoenen) is volgens de APV in Groningen verplicht (tenzij er een duidelijk bord staat met 'loslopende honden toegestaan').

Groetjes, Klaas

Date Lutterop

CiteerEn hoeveel poten heeft deze Zilvermeeuw eigenlijk (nog)?

Op de foto tel ik in elk geval 6 teennagels, wat betekent dat beide poten nog aanwezig zijn.

De precieze oorzaak van het afwezig zijn van de staart zal waarschijnlijk niet te achterhalen zijn. Er zijn te veel mogelijkheden. Nog niet genoemd is het geweer.


Groet,

Date


Marina

Citaat van: Klaas van Dijk op december 26, 2009, 19:23:05 PM


Een van deze huispoezen heb ik al tweemaal in het water gegooid, maar dat heeft tot nu toe weinig geholpen.


Wat?! Waarom?!?? Omdat het beest zn natuur volgt???
Gaan we ook de leeuwen in de Savanne in het water gooien omdat ze een hert eten?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

little-W

Vandaag wederom een (bijna) staartloze Zilvermeeuw gezien, dit maal in Leiden:

Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

Christian

#10
Citaat van: Marina op januari 02, 2010, 19:02:05 PM
Citaat van: Klaas van Dijk op december 26, 2009, 19:23:05 PM


Een van deze huispoezen heb ik al tweemaal in het water gegooid, maar dat heeft tot nu toe weinig geholpen.


Wat?! Waarom?!?? Omdat het beest zn natuur volgt???
Gaan we ook de leeuwen in de Savanne in het water gooien omdat ze een hert eten?

Als ze dat doen nadat ze hun bordje Whiskas hebben leeggegeten wel ja
Christian Brinkman

Folkert Jan

Citaat van: Marina op januari 02, 2010, 19:02:05 PM
Citaat van: Klaas van Dijk op december 26, 2009, 19:23:05 PM


Een van deze huispoezen heb ik al tweemaal in het water gegooid, maar dat heeft tot nu toe weinig geholpen.


Wat?! Waarom?!?? Omdat het beest zn natuur volgt???
Gaan we ook de leeuwen in de Savanne in het water gooien omdat ze een hert eten?

Ik weet dat je een ontzettende dierenvriend bent, en ik ben ook zeker tegen dierenleed, maar bij mij gaat de natuur met zijn "wilde" dieren voor en ben ik blij dat er mensen als klaas zijn. moeten ze die katten gewoon een belletje omdoen en als je dat zielig vind moet je gewoon geen kat nemen
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

keesschreven

Een vogel kan ook door schrikrui (los van normale ruipatroon) een deel van de staart ineens verliezen, bijvoorbeeld als er een roofvogel opduikt of de achtervolging inzet.

Deze meeuwenveren hoeven er dus niet uitgetrokken te zijn door een ander dier (al kunnen de rode vlekken daar wel op wijzen), het dier kan ze ook zomaar losgelaten hebben.

Staartloze kauwen zie ik ook wel eens. Maar het meest opwindende voorbeeld vind ik de 4 staartpennen van een Wespendief die ik en anderen vlak bij elkaar vonden in een Wespendiefterritorium. De plaatselijke Havik was zeker langsgeweest...
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

little-W

Citaat van: keesschreven op maart 12, 2010, 16:59:54 PM
Een vogel kan ook door schrikrui (los van normale ruipatroon) een deel van de staart ineens verliezen, bijvoorbeeld als er een roofvogel opduikt of de achtervolging inzet.

Deze meeuwenveren hoeven er dus niet uitgetrokken te zijn door een ander dier (al kunnen de rode vlekken daar wel op wijzen), het dier kan ze ook zomaar losgelaten hebben.
Kees, bedankt voor je reactie. De term "schrikrui" kende ik nog niet, klinkt wel heel aannemelijk inderdaad.
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

Jan vH

Nooit geweten! Erg bijzonder om te lezen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen