Vreemde eend? of niet...

Gestart door Andy Aubri, december 16, 2009, 22:36:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Andy Aubri

Dag Vogelaars,

Mijn naam is Andy Aubri. Af en toe prik ik wat foto's op waarneming. Maar deze snuiter is mij onbekend. Het lijkt op een Rosse Stekelstaart volgens de ANWB vogelgids. Indien dit klopt is het verstandig om dit te melden als waarneming? Ik lees namelijk berichten van vorig jaar dat deze vogels gedood moeten worden. Of sla ik de plank mis? Ik snap er namelijk niks van het doden van dieren. Vriendelijke groet, Andy


Jeroen Nagtegaal

Op gevoel zou ik neigen naar een vrouwelijke Taling, maar welke?

Overigens is alles invoerbaar, zelf ben ik voor om alle ontsnapte soorten extra aandacht te geven zodat populatiegroei beter gevolgd kan worden. Zeker invoeren dus!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ArjenDrost †


Zou zo niet weten welke soort dit is.

Citaat van: Andy Aubri op december 16, 2009, 22:36:46 PM
Ik snap er namelijk niks van het doden van dieren.
Ik in dit geval wel. In het zuiden van Europa (mn Spanje) komt de sterk bedreigde Witkopeend voor. Een nieuw probleem is dat er tegenwoordig in Europa steeds meer ontsnapte Rosse Stekelstaarten voorkomen (is oorspronkelijk een Noord Amerikaanse soort). Aangezien dit twee nauw verwante soorten zijn vindt er in het wild regelmatig hybridisatie plaats tussen deze twee soorten, waardoor het dus nog slechter gaat met de Witkopeend. Om dus te voorkomen dat deze helemaal het onderspit delft en uitsterft gaan er stemmen op om de Rosse Stekelstaart uit te roeien in Europa (voor alle duidelijkheid, dit is dus geen soort die hier van nature voorkomt).


Groeten, Arjen

Rikstar

waarom geen hybride krakeend x ?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

JohanvantBosch

Citaat van: Rikstar op december 16, 2009, 23:08:22 PM
waarom geen hybride krakeend x ?
dit is ook mijn gedachte. Ik zet 'm even naar het hybridenforum over.

frankneijts

#5
Krakeend X Pijlstaart (of andersom) zou een optie zijn.

BTW: Weet niet of deze link hier al 's genoemd is: http://www.flickr.com/groups/hybridbirds ? Voor wie van bastaardjes houdt: eat your heart out!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Alcedo atthis

#6
From this ophoto i´d rather think this is not a hybrid, sometimes you get gadwalls with that head pattern but it is rare (It might be indicative of hybridisation somewhere in this birds ancestry, but this is surely not an F1 hybrid).  the breast with that scaly pattern looks perfect for gadwall and all other characters I can see also,

in Gadwall x pintail hybrids the scaling often seems to be more sparse on the breast, sometimes reduced to spots, or part of the breast is mainly white
  and scapulars and tertials tend to be intermediate between parent species in that cross, also there should be a black neck ring and some pale grey areas on the bill.

This here is a Gadwall x Pintail:

http://www.pbase.com/image/91466045



and here is a Gadwall from North America- I always had the impression, these "Capped"  Gadwalls are a bit commoner there:

http://www.main.nc.us/emas/photos/sightings/2009/jan/gadwell_ring-necked_duck011909.jpg

greetings,
Jörn Lehmhus