Een groene van de miridae?

Gestart door JohnvR, december 19, 2009, 22:59:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Ik meen me te herinneren dat groene miridae van foto slecht/niet te doen zijn. Vandaar wellicht dat ik deze niet eerder gepost heb. Maar foto's zijn alles wat ik van deze heb, dan toch maar een poging wagen. Ik vind het op een Apolygus lucorum lijken (die zonder de zwarte puntjes), maakt dat enige zin? Duinen bij Castricum, 26 juni 2009.

thijsdegraaf

Hallo John,
Hij lijkt op een Groene Appelwants (Lygocoris pabulinus)
Een wants, die ik vaak in de tuin tegenkom en dan ook meen te herkennen. Maar van een foto..... is het anders.

En er zijn inderdaad heel wat van die groene wantsjes.

Groeten, Thijs

JohnvR

Ha Thijs,

Dank voor je reactie. Dit was de eerste die ik tegenkwam die ik er op vond lijken en dan blijf je er toch een beetje op hangen. Het lijkt inderdaad ook veel op een Groene appelwants. Ik vind het moeilijk de verschillen te duiden. Ik heb de indruk dat deze wat aan de kleine kant is. Het is natuurlijk altijd achteraf lastig de grootte in te schatten (en ik weet ook niet of het relevant is, op de foto's van goedkeurde Apolygus lucorum's lijken ze aan de kleine kant  :angel: ). Ik dacht eerst dat het 'substraat' waar de wants op zit een takje is, maar het blijkt een verroeste draad te zijn die als een soort afzetting is gebruikt. Ik schat de diameter van de draad op 3 a 4 mm.

Groeten,
John

thijsdegraaf

Een Lygocoris pabulinus is 5, 6 mm. Dus dat kan wel kloppen. Maar ik denk, dat je toch op Berend moet wachten om er zeker van te zijn wat het is. (indien mogelijk  :) )

Thijs

Berend Aukema