Mos op notenboom

Gestart door zuilim, december 21, 2009, 18:21:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Op een dikke tak van een oude Notenboom in het zuiden van Limburg, vond ik een groen platgroeiend korstmosje.  (Zie de niet zo beste foto's). In de "Veldgids" vind ik geen foto die mij op het goede spoor zet.
Een geoogst klein exemplaar met een doorsnede van 1 cm. bekeek ik onder een binoculair om daaraan met mijn rudimentaire kennis wat kenmerken te ontfutselen.
Ik meende te zien:
Geen apothecieën, lobben vertakt, breedte lobben < 0,5 mm, veel soralen lijken wel uit wratjes op de thalluslobben te ontstaan, sorediën denkelijk fijnmelig, wat verspreide zwarte stipjes op de lobben (pycniediën?). Wie helpt mij aan de goede soortnaam?

Karel Brussee.

Rutger

De groene kleur komt misschien omdat het zo vochtig is? Ik denk dat het phaeophyscia orbicularis is; in de veldgids staat deze ook groen kleurt als hij vochtig is.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

zuilim

Dag Rutger,
Toen ik 2 december de foto nam was het geen vochtig weer. Ook het deel wat ik toen meenam heeft nu nog steeds dezelfde kleur als op de foto.
De foto's op internet hebben geen van alle die groene kleur.

Met vriendelijke groet,

Karel Brussee.

waterland01

Het thallus zit wel heel dicht op het substraat, ik zie ook geen rhizinen uitsteken, dus ik opteer voor Hyperphyscia adglutinata. Ook al gezien het substraat: Hyperphyscia zit graag op heel gladde schors (maar ook op populieren enz, dit is geen wet van meden en perzen).

Groeten,

Henk Timmerman
Henk Timmerman

zuilim

Het thallus lijkt op het door mij meegenomen stukje wel op de schors vastgeplakt.
Verdere googelen leverde toch nog foto's op van groene exemplaren. Het beeld op die foto's lijkt sterk op die van mij.
De tak van de boom waaop gevonden heeft(nog) een gladde schors.
Valt mij op de regelmatige ronde vorm. Kan de absentie van andere mossoorten daarvan de oorzaak zijn?

Henk, bedankt voor het op naam brengen, Rutger voor de aanzet.

Vriendelijke groet,
Karel Brussee.

waterland01

Zo is Hyperphyscia altijd als hij alleen groeit, maar hij groeit ook net zo goed lekker aan elkaar, zodat je een groot plakkaat krijgt. Juist die plakkaten zijn vaak zo soredieus dat je het thallus soms nauwelijks meer ziet (valt me vooral op op bomen in grote steden). Dan moet je heel goed kijken om aan de uiterste rand nog de bladranden te kunnen zien. Maar zo 'schoon' en mooi rond van vorm, zie je dus ook vaak.
Henk Timmerman

zuilim

Dag Henk,
Tot mijn verbazing zag ik nu pas dat mijn waarneming van het mos in de notenboom nog steeds op Phaeophyscia orbicularis stond. Domweg vergeten te wijzigen. Nu veranderd in Hyperphyscia adglutinata.

Groeten,

Karel Brussee.