Piepers ik blijf het lastig vinden

Gestart door jankees, december 21, 2009, 17:50:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

jankees

De vogel met de lichtere poten een graspieper en met de donkere poten een waterpieper?

frankneijts

En om 't lastig te maken: 't zijn allemaal Waterpiepers Jankees........ 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jankees

Dank je Frank.....en ik dacht dat ik het eindelijk wist  :-\ :rolleye:

frankneijts

Hier de 2 bij elkaar, let op:
Postuur, formaat (WP o.a. bredere borst, voller achterlijf); snavel (WP dikker, stomper = lijsterachtig, GP spitser, dunner = meer zangerachtig); streping (WP alle strepen vager, 'uitgewassen', GP meeste strepen scherp, zwarter); koptekening (WP duidelijke teugel, onderbroken oogring & duidelijke wenkbrauw, GP geen teugel, gave oogring & meestal weinig wenkbrauw); grondkleur onderzijde incl. flanken (WP bijna zuiver wit ook flanken, GP crèmekleurig vooral flanken); kleur bovenzijde (WP ca. aardbruin tot grijsbruin, GP groenachtig bruin, geelbruinachtig enz.); pootkleur (WP donker tot roodbruin, GP geel-, oranjeachtig, soms meer rozebruin).
Niet allemaal altijd even duidelijk bij alle individuen maar o.a. formaat, snavelvorm, streping, flankkleur altijd goede kenmerken bij wintervogels.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jankees

Heel helder Frank :duim:  Nu moet het toch echt lukken om ze uit elkaar te houden. Zal de info bewaren. Tnx

gerdwichers8

Om die gave foto's van je hoop ik dat je het nooit leert :duim:

Vincent Hart

Nog even een 'stelregel' die mij helpt (in dit kleed): Overal waar een graspieper donkere tekening heeft, contrasteert die met de grondkleur van de bovendelen. Dat geldt bij waterpieper eigenlijk alleen voor de teugel. Waterpieper ziet er inderdaad uit alsof ie te vaak in de was gezeten heeft.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

"Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is ........ behalve een winterse Waterpieper, die kan wel een opfrissertje gebruiken...."

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

 ;D Had inderdaad beter kunnen zeggen dat bij waters het lijkt of ... Waters worden mooier als je er langer (en beter naar kijkt). Net als K Schippers' gedicht en de strekking ervan dus. Ik word vaak niet goed van dat fruitige van graspiepers, waters heb ik hoog zitten ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Was geen kritiek op je vorige mailtje hoor Vincent, eerder een onderstreping (..) ervan. Verder deel ik je voorkeur voor Waterpiepers van harte!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jankees

Inderdaad Vincent; nu je het zegt lijkt het inderdaad of ze teveel in de was hebben gezeten. Eens kijken of ik het allemaal kan onthouden. ;D