Siberische Taling: wild of ontsnapt?

Gestart door RonJMBerkhout, december 21, 2009, 21:24:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

RonJMBerkhout

In het voorjaar van 2001 ontdekte ik een mannetje Siberische Taling in het Besthmenerven nabij Ommen. De vogel was niet te herkennen als een ontsnapt exemplaar: geen ring of tag. De vogel kwam "erg wild" over. Het vloog goed en probeerde een vrouwtje wintertaling voor zich te winnen door zich tegen haar aan te drukken. Hierbij probeerde hij het mannetje wintertaling weg te krijgen. Alle drie de vogels bleven dicht bij elkaar als ze opvlogen.
Al met al zou ik niet denken aan een escape. Maar ik begrijp dat dit niet zo eenvoudig vast te stellen is. Zelf ga ik er toch vanuit dat deze vogel, net als (naar mijn bescheiden mening) alle andere gevallen in ons land, niet vanuit oost Azie is komen aanvliegen. Maar goed ik heb niet zoveel ervaring met het gedrag van ontsnapte Siberische talingen. Dus hoor ik graag ervaringen van andere waarnemers: werd er ook baltsgedrag waargenomen bv?
Is het overigens toch verstandig deze waarneming door het CDNA te laten beoordelen?

Ik lees het graag!

ArjenDrost †

Citaat van: RonJMBerkhout op december 21, 2009, 21:24:22 PM
Is het overigens toch verstandig deze waarneming door het CDNA te laten beoordelen?
Dat lijkt me altijd nog verstandig (als je na zoveel tijd de boel nog goed omschreven kunt krijgen).


Baltsgedrag lijkt me niet voor of tegen wild pleiten. Dat het niet met dezelfde soort is lijkt me ook normaal, aangezien er op dat moment niks anders voorhanden was.


Overigens is het niet zo dat Sib. Talings niet hier terecht kunnen komen. Er is een geval bekend uit Denemarken waar door isotopenanalyse vast is komen te staan dat die vogel niet lang daarvoor inderdaad in Siberie is geweest.... En Denemarken-Nederland moet dan ook wel lukken, lijkt me.


Ok, verder denk ik ook dat de meeste in ons land geziene Sib. Talings inderdaad ontsnapt zijn, maar dat terzijde.