Waterpiepers met visjes

Gestart door lesley van loo, december 20, 2009, 18:33:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

lesley van loo

Op Birdpix zijn de laatste dagen 2 foto's geplaatst van een waterpieper met een visje, nou vroeg ik me af:

Hebben mensen dit al eerder/vaker gezien, ik had nl. nog nooit van gehoord.
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

frankneijts

In het Handbook BWP vind ik bij Waterpieper géén vermelding van visjes als prooi maar wèl bij de nauwverwante Oeverpieper (in Schotland o.a.). Het verbaast me echter niks: Waterpiepers eten ook (zeer) grote insecten als grote steenvliegsoorten + slakken, wormen e.d.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

lesley van loo

ik heb het zelf nog nooit gezien, behalve op de foto's dan maar ben benieuwd hoe ze die zo (dus schijnbaar) makkelijk pakken want volgens mij hebben ze (net als oeverpiepers) niet echt het goede gereedschap om te vissen.
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/


frankneijts

Citaat van: lesley van loo op december 20, 2009, 20:25:01 PM
ik heb het zelf nog nooit gezien, behalve op de foto's dan maar ben benieuwd hoe ze die zo (dus schijnbaar) makkelijk pakken want volgens mij hebben ze (net als oeverpiepers) niet echt het goede gereedschap om te vissen.

Weet niet of ze die "makkelijk pakken" maar met hun snavel komen ze een heel eind mits de visjes niet te diep zitten...... Lijkt me niet veel moeilijker dan een libellenlarf (o.i.d.) pakken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'


ArjenDrost †

Citaat van: frankneijts op december 20, 2009, 21:20:27 PM
Weet niet of ze die "makkelijk pakken" maar met hun snavel komen ze een heel eind mits de visjes niet te diep zitten...... Lijkt me niet veel moeilijker dan een libellenlarf (o.i.d.) pakken.
en met dit weer kan het nog wel eens makkelijker worden. Je ziet nu regelmatig visjes in ondiepe slootjes regelmatig bij een wak naar boven komen om adem te halen. Kennelijk raakt de zuurstof in het water eronder wat eerder op met een laag ijs erboven.

joostheeremans

Citaat van: ArjenDrost op december 20, 2009, 21:49:59 PM
Citaat van: frankneijts op december 20, 2009, 21:20:27 PM
Weet niet of ze die "makkelijk pakken" maar met hun snavel komen ze een heel eind mits de visjes niet te diep zitten...... Lijkt me niet veel moeilijker dan een libellenlarf (o.i.d.) pakken.
en met dit weer kan het nog wel eens makkelijker worden. Je ziet nu regelmatig visjes in ondiepe slootjes regelmatig bij een wak naar boven komen om adem te halen. Kennelijk raakt de zuurstof in het water eronder wat eerder op met een laag ijs erboven.

Dat was toch ook de discussie over het verbieden van ronde vissenkommen? Als je die te vol deed was het oppervlakte water te klein om voldoende zuurstof te leveren. Kan me goed voorstellen dat de waterpieper hier nu van profiteert. Beide foto's zijn ook met ijs/sneeuw gemaakt.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Mosmanneke

Roodborstjes vangen ook vis als ze de kans krijgen, waarom dan een Waterpieper niet?
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

Oenanthe

Citaat van: ArjenDrost op december 20, 2009, 21:49:59 PM
Citaat van: frankneijts op december 20, 2009, 21:20:27 PM
Weet niet of ze die "makkelijk pakken" maar met hun snavel komen ze een heel eind mits de visjes niet te diep zitten...... Lijkt me niet veel moeilijker dan een libellenlarf (o.i.d.) pakken.
en met dit weer kan het nog wel eens makkelijker worden. Je ziet nu regelmatig visjes in ondiepe slootjes regelmatig bij een wak naar boven komen om adem te halen. Kennelijk raakt de zuurstof in het water eronder wat eerder op met een laag ijs erboven.

Ik denk eerder dat het de sneeuw op het ijs is die zorgt voor afname van het zuurstofgehalte in het water. In het donker kan geen fotosynthese plaatsvinden en die moet voor zuurstof zorgen. Ooit heb ik op besneeuwd ijs een wak geslagen waarin zich even later de vissen letterlijk verdrongen. Op een wak in onbesneeuwd ijs kwam een jaar later precies één vis af.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

lesley van loo

CiteerRoodborstjes vangen ook vis als ze de kans krijgen, waarom dan een Waterpieper niet?
daar heb ik ook nog nooit van gehoord.
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

ArjenDrost †

Citaat van: Oenanthe op december 20, 2009, 22:56:44 PM
Ik denk eerder dat het de sneeuw op het ijs is die zorgt voor afname van het zuurstofgehalte in het water. In het donker kan geen fotosynthese plaatsvinden en die moet voor zuurstof zorgen. Ooit heb ik op besneeuwd ijs een wak geslagen waarin zich even later de vissen letterlijk verdrongen. Op een wak in onbesneeuwd ijs kwam een jaar later precies één vis af.
Interessant. Maar denk dat je inderdaad gelijk hebt. Ik heb dit ook alleen maar gezien bij wakken als er verder sneeuw op het ijs lag, anders niet. Heb zelfs wel vissen die uit het wak in de sneeuw sprongen gezien....


Groeten, Arjen

Michael Schaper

Onderin de reacties heeft iemand het over de oeverpieper.
Ik heb zitten vergelijken maar zie niet echt het verschil, behalve dat de oogstreep wat korter is bij de oeverpieper.

Volgens mij is het ook een oeverpieper
Aan de andere kant is hij wel erg licht voor een oeverpieper

Hmm..