Wat is dit nu weer?

Gestart door zuilim, december 20, 2009, 14:30:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Hallo forum,
Deze zwarte schepsels vond ik op de schors van een Populus spec. in een Leids parkje.
Lengte max. 1,5 mm. Groef in de lengte. Lijkt op aangesneden broodpuntje.
Onvertakt.
Wie kent de juiste naam of is het helemaal geen korstmos?

Karel Brussee.

waterland01

 ;D  Tegen deze gekke dingen ben ik ook aangelopen in het begin van mijn korstmossen-initiatie. Het bleken geen korstmossen te zijn, maar een soort zakjeszwammen, en wel spleetkogeltjes: Hysterium. Een paar soorten in Nederland, die van jou zijn zeer waarschijnlijk of Hysterium pulicare (Loofbosspleetkogeltje) of Hysterium angustatum (Schorsspleetkogeltje).
Zie voor een gedetailleerde inleiding in deze materie: http://www.eboehm.com/
Henk Timmerman

zuilim

Dag Henk,
Dank voor je pijlsnelle reactie. Mijn twijfel over de aard van het beestje was dus niet ongegrond. Op de door jou geadviseerde site lees ik dat Hysterium pulicare en H.angustatum nauw verwant zijn. Toch wil ik 'm invoeren. Dat zal dan wel H. pulicare worden want helaas is er geen Hysterium spec. mogelijkheid. Maar ik wacht daar nog mee, hopend op een doorslaggevende reactie.
Overigens zag ik, snuffelend op de site van de BLWG op de foto van het korstmos Opegrapha confluens ook van die op een ingesneden zwarte puntjes. Geen kanshebber, maar toch...

Groeten, Karel Brussee.

waterland01

De Opegrapha's zijn van die Hysteriums te onderscheiden door het thallus dat ze bezitten, zichtbaar als een verkleuring (wit, grijs, roze enz.). Bovendien zijn de apothecia van die schriftmossen vaak min of meer ingezonken, en die Hysterium's zitten duidelijk boven op de schors (ze breken erdoorheen). Het is ook een kwestie van ervaring, na een tijdje haal je Hysterium en Opegrapha op het oog snel uit elkaar.
Henk Timmerman

zuilim

Dag Henk,
Dank voor je aanvullend mini-college.
Groeten, Karel