Hoofdmenu

bijvangst

Gestart door bruggeman, december 19, 2009, 19:12:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Dit slakje zat van mijn schimmelkorstje te snoepen. Hij is bijna 2 mm hhog, heeft nog een onvolgroeide, vliezig dunne mondrand. Er zijn geen tanden en ik denk dat het een jeugdige Pupilla muscorum is, maar ben er te lang uit om zeker te durven zijn. Op zandgrond in gemengd naald-loofbos op schorsje op (rondom) omgevallen spar
groet,
Ida

alegro

#1
Ik denk Columella aspera. C. edentula heeft een wat minder gesculptureerd huisje en komt voor in een wat vochtiger habitat. Pupilla muscorum heeft m.i. minder bolle windingen en houdt van (nog) drogere, onbeschutte omstandigheden.
Grüezi mitenand,
Arjan

bruggeman

Mijn dank Arjan. Dat was inderdaad de andere soort waaraan ik zat te denken. Ik was vergeten temelden dat hij van de pleistcene zandgronden (Utr. heuvelrug) komt, maar dat onderschrijft je determinatie alleen maar.
groet,
Ida

Tello Neckheim

Pupilla muscorum is ook een echte kalkliefhebber. Als je deze soort in een kalkarme omgeving tegenkomt blijkt er toch altijd wat kalk in de buurt te zijn. C. aspera kan heel goed in een zuurdere omgeving leven, houdt ook wel van kalkrijk maar kan goed zonder.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim