Hoofdmenu

geringde rotgans

Gestart door Ted van der Knaap, december 18, 2009, 17:58:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Schuller

Edwin Schuller

Ted van der Knaap

Citaat van: Edwin Schuller op december 22, 2012, 17:49:34 PM
Leuk om dit topic weer leven in te blazen: http://waarneming.nl/waarneming/view/72703860.

Heb gisteren een mailtje gestuurd naar Preben Clausen met het verzoek om de complete (www.geese.org is erg onvolledig) life-list van "Miss Tough"... ...als die binnen is zal ik hier de wn van de laatste jaren plaatsen.

(Wat ik me overigens afvraag is tot op welke leeftijd (nu >21 jaar) ze vruchtbaar kan zijn , want ook dit jaar heeft ze weer nageslacht bij zich!)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Volgens mij zijn mensen de enige, of een van de weinige soorten die nog leeft na niet meer vruchtbaar te zijn. Zijn er andere soorten, dan verwacht ik dat dat allen zoogdieren zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

Reactie van Preben:

"Happy New Year-and thanks for the fantastic news. Amazing she still manage to breed, while so many other birds in the population do not.
She is the oldest ringed Brent we have, White TI"


In de bijlage hieronder de meest recente life-list... ....vanaf 2007 is ze alleen nog vanuit Nederland gemeld en niet meer uit Denemarken
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

frankmeer

Leuk Ted, bedankt voor het delen. Ik vraag me overigens af hoe van puur en alleen de foto's af te leiden is dat het een vrouwtje is. De grootte in directe vergelijking met de partner misschien?
Frank van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Tijdens het ringen zal dat zijn vastgesteld op basis van de Cloaca-vorm.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankmeer

Nee, volgens het documentje in de bijlage van Ted is geslacht niet vastgesteld tijdens vangst, maar later bevestigd door de foto's, waarbij ik me dus afvraag hoe je dat van alleen de foto's kunt vaststellen. In het veld is het misschien op gedrag nog enigszins te vermoeden, maar op foto's wordt het al snel lastig, lijkt me. Misschien heeft Preben daar wel een trucje voor.
Frank van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Dat zal dan formaat zijn, gedrag is immers niet op foto's te zien. Bij ganzen zit er in de uitersten van man en vrouw een redelijk verschil. Is deze vogel dus kleiner dan de partner, maar ook nabije ganzen, dan mag de conclusie wel getrokken worden dat dit een vrouwtje is. Ervaring zal dus een grote factor spelen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

hoi Frank,

Vogelaars / ganzenonderzoekers met veel ervaring in het kijken van ganzen en in het vaststellen van familieverbanden kunnen bij een gepaard stel Rotganzen met jongen met zekerheid vaststellen wie van de ouders de man is en wie de vrouw (aan gedrag). En dit kan vast ook wel als er voldoende foto's zijn, maar dan wel onder dezelfde omstandigheden (dus met een partner en met de jongen). En de vrouw is dus ook -wat- groter dan de man. Heeft ook met dreiggedrag te maken (doen mannen over het algemeen). Een kwestie dus van goed & langdurig kijken en van veel verstand hebben van Rotganzen.

Zo wat duidelijker?

Groetjes, Klaas

ArjenDrost †

Citaat van: Klaas van Dijk op januari 05, 2013, 20:06:09 PM
En de vrouw is dus ook -wat- groter dan de man. Heeft ook met dreiggedrag te maken (doen mannen over het algemeen).
Ik neem aan dat je dus wat kleiner bedoeld?


Groeten, Arjen

Ted van der Knaap

Citaat van: frankmeer op januari 05, 2013, 18:36:50 PM
Ik vraag me overigens af hoe van puur en alleen de foto's af te leiden is dat het een vrouwtje is. De grootte in directe vergelijking met de partner misschien?

Het antwoord op die vraag is ja.

Preben schreef me toen: "your photo leaves no doubt"
en het ging om de foto hieronder (met man en jong)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Klaas van Dijk

Arjen, natuurlijk heb je gelijk. Ik was weer eens wat te snel met reageren. Ted, prachtige mooie foto. Een ervaren ganzenonderzoeker zal op grond van deze foto (zeker als bekend is dat het inderdaad om een paar met een jong gaat) het geslacht van het gekleurringde exemplaar wel moeten kunnen vaststellen. Bij Nijlganzen (om maar even een ander voorbeeld te noemen) zou Jeroen Nagtegaal dit ook wel kunnen vaststellen op grond van een vergelijkbare foto (de ouders met jongen).

Groetjes, Klaas