Hoofdmenu

geringde rotgans

Gestart door Ted van der Knaap, december 18, 2009, 17:58:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Vandaag, rond de middag, 2 rotganzen aan de kust op een golfbreker nabij Den Haag waarvan 1 geringd ex.

Aan de linkerpoot een witte ring met (ik denk) 2 zwarte streepjes en rechts van boven naar beneden een Blauwe (of Groen!), Rode en ALU-ring (van Vogeltrekstation)

Op CR-birding gekeken naar een project maar kon niets vinden. Heb mailtjes uitgedaan naar Engeland en Denemarken of die bekend zijn met een dergelijk project.

Afwachten dus maar op een reactie... ...of zijn er op het Forum die me verder kunnen helpen?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Maarten Sluijter

#1
Niks over de ring Ted, maar dit is een hele mooie Witbuikrotgans! (adult)

Edit: De rechter vogel lijkt me ook een Witbuikrotgans, namelijk een 1e winter.
.

Jeroen Nagtegaal

Is dit niet een Witbuik?

Heb je u eventueel ook een foto waar de poot geheel uit het water is? Wellicht zit er een 3e streep onder.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 18, 2009, 18:12:27 PM
Is dit niet een Witbuik?

Heb je u eventueel ook een foto waar de poot geheel uit het water is? Wellicht zit er een 3e streep onder.

Heb inmiddels bericht uit Engeland gehad.. ..is idd een Witbuikrotgans en is inmiddels al 18 jaar!!! oud.

Ga 'm eerst even invoeren en straks wat meer info
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Tof! zet je het verhaal ook bij je waarneming?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bas vd Burg

Inderdaad een stoere vondst!!
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Ted van der Knaap

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 18, 2009, 19:06:39 PM
Tof! zet je het verhaal ook bij je waarneming?

yep... ...de witte ring is ge/versleten, er staat een lettercombinatie op... ... nu even uitvogelen hoe/waar invoeren
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

Heb de vogel ingevoerd maar kon alleen onder Rotgans, even afwachten of dat correct gedaan is!

Bijgaand de reactie uit Engeland:
Ted

Many thanks indeed for this - it's one of our pale-bellied birds from Lindisfarne in north-east England. It was originally ringed back on 16 February 1991 on Holy Island, at Lindisfarne, as a juvenile bird. The white ring is actually engraved 'TI' - though I see from your photos that it is well worn after 18 years! The colour-ring combination confirms its identity. I've attached the sightings history that I have since then here - Preben Clausen may be able to add some more to this. If you have any problems reading the Excel file let me know and I'll send in another format.

Cheers
Steve
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

frankmeer

Citaat van: Ted van der Knaap op december 18, 2009, 18:47:56 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 18, 2009, 18:12:27 PM
Is dit niet een Witbuik?

Heb je u eventueel ook een foto waar de poot geheel uit het water is? Wellicht zit er een 3e streep onder.

Heb inmiddels bericht uit Engeland gehad.. ..is idd een Witbuikrotgans en is inmiddels al 18 jaar!!! oud.


Ruim 19 jaar oud dus.  ::)
Frank van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Is ie vaker in NL geweest? Overigens zie ik er geen TI in...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 18, 2009, 21:02:14 PM
Is ie vaker in NL geweest? Overigens zie ik er geen TI in...

Heb gegevens tot maart 2004 (tot heden hoop ik nog te krijgen!)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jacco Duindam

Beetje dubbele posting (zie andere post) maar deze witbuik is hier in januari 2006 ook afgelezen en eerder dus (1996) was'ie net ten noorden van Kijkduin aanwezig.

Groeten,

Jacco

Ted van der Knaap

#12
Citaat van: Ted van der Knaap op december 18, 2009, 22:30:27 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 18, 2009, 21:02:14 PM
Is ie vaker in NL geweest? Overigens zie ik er geen TI in...

Heb gegevens tot maart 2004 (tot heden hoop ik nog te krijgen!)
Vanavond een mailtje uit Denemarken, de geringde gans is ws geboren in Juli 1990 en is dus inmiddels 19,5 jaar oud... ....ook heeft-ie al wat kilometers achter de rug!!!: 

Hi Ted and Steve,
First of all thanks for investing time in resigting and photographing our ringed brent geese. The ring is really in miserable condition - it used to be a plain white ring with TI engraved (and it still was in 2007) - but obviously the white layer is starting to fall of over parts of the ring, so you only see the inner black, but Steve cracked the code (and the bird was, as you say, on more or less the same spot a couple of years ago).
Indeed I have a handful or more of subsequent readings. TI was ringed by Steve 16. February 1991 as a juvenile in Lindisfarne, where it was with its parents its first winter.
Today it is certainly one of the birds which nowadays flee to the Netherlands when winters turn cold in Denmark - rather than fleeing to Lindisfarne as most birds from the population did in the past.
.
Actually your record is also the oldest confirmed of a bird with known age, 19½ years to date. Amazing to think about the fact that it so far has flown approx. 100,000 kilometers tour/retour between the North Sea and the breeding areas, and probably another 100,000 just by daily small flights.
I wish you a Merry Christmas and a Happy New Year - and keep up the work with ring-reading if more light-bellies should show up. We have approx. 100 ringed birds left in the population. Preben Clausen

(Heb recentere  data ontvangen en zal die vanavond of morgen hier plaatsen!)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

Citaat van: Ted van der Knaap op december 20, 2009, 22:38:39 PM
(Heb recentere  data ontvangen en zal die vanavond of morgen hier plaatsen!)
Bij deze, zie bijlage hieronder:
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

JohanvantBosch

vandaag zat ie ten noorden van Kijkduin.

Ted van der Knaap

Op de site van SOVON (met dank aan Chris Rosmalen) word deze geringde vogel ook speciaal vermeld: http://www.sovon.nl/default.asp?id=406#krant1279
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

lo.troisfontaine

Hoi,

zie ik hier links op de foto een rotgans met aan beide poten rode kleurringen?

http://waarneming.nl/waarneming/view/45966396

groeten,

Lo

ArjenDrost †

Citaat van: lo.troisfontaine op januari 10, 2010, 23:09:59 PMHoi, zie ik hier links op de foto een rotgans met aan beide poten rode kleurringen? http://waarneming.nl/waarneming/view/45966396 groeten, Lo
Ja, alleen is de code die erop staat wat lastig te lezen. Lijkt me iets van 2 streepjes boven op de ene en een 4 op de andere?

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: ArjenDrost op januari 10, 2010, 23:26:13 PM
Citaat van: lo.troisfontaine op januari 10, 2010, 23:09:59 PMHoi, zie ik hier links op de foto een rotgans met aan beide poten rode kleurringen? http://waarneming.nl/waarneming/view/45966396 groeten, Lo
Ja, alleen is de code die erop staat wat lastig te lezen. Lijkt me iets van 2 streepjes boven op de ene en een 4 op de andere?
Bob voert volgens mij alles mooi in in Geese.org, Code is inderdaad R=R4, zijn volgens mij allemaal beesten geringd in Noord-Holland
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ArjenDrost †

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 11, 2010, 17:19:34 PMBob voert volgens mij alles mooi in in Geese.org, Code is inderdaad R=R4, zijn volgens mij allemaal beesten geringd in Noord-Holland
Ben ik het aflezen in ieder geval nog niet verleerd ;)

Ted van der Knaap

Ik denk dat Bob deze ringwn NIET heeft opgemerkt (http://waarneming.nl/soort/view/172?from=2010-01-10&to=2010-01-10&prov=0)

Hopelijk voert hij 'm nog even apart in, (met (kleur)ringdragend), dan is ie ook hier te zien: http://waarneming.nl/soort/photos/172?from=1980-01-01&to=2010-01-11&os=0&os=1&sex=&id_kleed=0&id_akt=79
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Even nagekeken en hij is keurig ingevoerd. Code is overogens R4R=
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Geese.org, even ingevoerd en direct verwijderd. Eigenlijk is dit niet de bedoeling.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ArjenDrost †

Citaat van: Ted van der Knaap op januari 11, 2010, 23:58:18 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 11, 2010, 23:32:47 PMEven nagekeken en hij is keurig ingevoerd. Code is overogens R4R=
Waar zie je dat staan Jeroen?... ...gisteren heeft Bob deze wn van Rotganzen ingevoerd
Nou kun je op waarneming.nl ook niet zien of een ring is doorgegeven.... Daar zijn dan weer andere sites voor (bijv. geese.org idd).

Groeten, Arjen

BWoets

#25
Inderdaad, R4R= is geringd in 2000 op Wieringen. Vrijwel alle rood/rood Rotganzen zijn in 2000 op Wieringen geringd. Daar zijn de afgelopen jaren nog groen/geel bijgekomen en zo kun je op Wieringen als ze gunstig lopen met weinig moeite 10-tallen vogels in een half uurtje aflezen.

En wat ik aflees voer ik in ja. Bedankt voor de oplettendheid!  :duim:
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Ted van der Knaap

#26
Citaat van: ArjenDrost op januari 12, 2010, 16:16:04 PM
Citaat van: Ted van der Knaap op januari 11, 2010, 23:58:18 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 11, 2010, 23:32:47 PMEven nagekeken en hij is keurig ingevoerd. Code is overogens R4R=
Waar zie je dat staan Jeroen?... ...gisteren heeft Bob deze wn van Rotganzen ingevoerd
Nou kun je op waarneming.nl ook niet zien of een ring is doorgegeven.... Daar zijn dan weer andere sites voor (bijv. geese.org idd).

Groeten, Arjen

Dat weet ik... ..daar ging het mij niet om.

Wat ik "belangrijk" vind is dat de FOTO in de database van Waarneming.nl komt te staan, dan word ie hieraan toegevoegd:  http://waarneming.nl/soort/photos/172?from=1980-01-01&to=2010-01-11&os=0&os=1&sex=&id_kleed=0&id_akt=79
Kom ik in het vervolg dan ook een Rotgans met rode ringen tegen dan klik ik bij Rotgans op foto's/gedrag/(kleur)ringdragend dan zie ik dat iemand anders evt. al zo'n ring heeft gezien, scheelt mij dan weer 'n hoop gezoek op CR-birding

Dus nogmaals: mij gaat 't om de database van Waarneming.nl en daar staat-ie (nog) niet bij!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

BWoets

Ted ik zal op korte termijn proberen om voor je van enkele kleurring combinaties (rood/rood en geel/groen) een foto te maken en deze toevoegen..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Ted van der Knaap

Citaat van: BWoets op januari 12, 2010, 20:39:05 PM
Ted ik zal op korte termijn proberen om voor je van enkele kleurring combinaties (rood/rood en geel/groen) een foto te maken en deze toevoegen..

... :duim:   
(het hoeft niet uitsluitend/speciaal voor mij maar ik denk dat je anderen zo stimuleert om geringde ganzen te melden, wat weer gunstig is voor de ringonderzoekers/projekten)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

frankmeer

Frank van der Meer