juveniele geelpootmeeuw?

Gestart door Predator, december 15, 2009, 16:59:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Predator

Zou iemand mij kunnen helpen met de volgende meeuw.
Ik dacht zelf aan geelpootmeeuw door de opvallende witte kop i.t.t. de andere aanwezige zilvermeeuwen, maar heb niet veel verstand van juveniele meeuwen.
Foto is vandaag genomen bij het Uitgeestermeer, N-H.
Groet, Maarten

Mars Muusse

Je dacht wellicht zelf achter het computerscherm ook al "was er maar wat meer op te zien".
Een 1cy micha: het zou zo maar kunnen. Hij heeft er veel van weg.

ruud_altenburg

He, bekende steiger!


Een witte kop is geen goed kenmerk voor eerste winter Geelpootmeeuw in deze tijd van het jaar. Wat wel een goed kenmerk is is de aan-/afwezigheid van een licht venster in de binnenhand. Dat is prima te zien op de tweede foto. Dus...
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Predator

#3
allebei bedankt!
Ik had hem inderdaad beter op de foto willen zetten toen hij nog bij de steiger zat, maar door loslopende honden vloog hij helaas al snel het meer op.
Ik heb zelf geprobeerd tot een goede determinatie te komen m.b.v de bekende meeuwensites, maar ik blijf het erg lastige materie vinden.
Wie weet dezelfde meeuw als Ruud, maar nu met doorgekleurde kop?
Groet, Maarten

ruud_altenburg

#4
Maarten, de binnenhand is nogal licht met alleen donkere toppen op de buitenvlaggen. Het kan natuurlijk vertekening zijn door lichtinval maar als dat niet het geval is sluit dit Geelpootmeeuw uit en is dit een Zilver. De staart daarentegen is wel erg goed voor Geelpoot, maar er zijn ook Zilvers met zo'n eindband. Zie bv deze Deense 1kj Zilver.


De moraal van het verhaal is iedere keer weer dat een sluitende determinatie lastig tot onmogelijk is als er geen goede foto's zijn. Ik zal zelf weer eens die kant op gaan in het weekend. In de nazomer was het een veel leukere plek!
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Predator

Ok, bedankt Ruud.
Heb hem als onzekere geelpoot ingevoerd.
Van de winter nog maar is een keer die kant op, ook de pontische meeuw mist nog op mijn Zaanstreek lijstje en verder zijn er niet veel plekken met aardig wat meeuwen bij elkaar hier in de buurt.
Groet, Maarten

JohanvantBosch

Citaat van: Predator op december 17, 2009, 21:28:48 PM
Ok, bedankt Ruud.
Heb hem als onzekere geelpoot ingevoerd.
Van de winter nog maar is een keer die kant op, ook de pontische meeuw mist nog op mijn Zaanstreek lijstje en verder zijn er niet veel plekken met aardig wat meeuwen bij elkaar hier in de buurt.
Op basis van het verhaal van Ruud zou ik hem denk ik eerder als onzekere zilvermeeuw invoeren?