Sperwer vraagje/story

Gestart door rrrrr, december 09, 2009, 21:41:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

rrrrr


BramtK

Citaat van: keesschreven op mei 07, 2016, 23:17:18 PM
Rob, heb je eigenlijk een idee of de vrouw al is doorgewisseld in de 10 jaar dat je deze man volgt?
Dit lijkt mij geen oud beest.

Lijkt me zelfs een 2kj. Bijzonder als Rob's man daarmee gepaard is.
Groeten,

Bram ter Keurs

rrrrr

#182
9 minuten over 10, drie kwartier na zijn eerste (onsuccesvolle) bezoek.
Tik tegen de ramen! Een mereljong. Alarm in de tuin!
Daar zit hij op het gras met een jonge mus stevig in de klauwen en hij heeft grote belangstelling voor de tik tegen het raam. Je zien hem twijfelen: wat zal ik doen, deze of toch die andere, of toch proberen beide te pakken.....?
Het is bij de mus gebleven. Eerst even eten. Daarna is hij met de resten vertrokken (in de bekende richting). Het mereljong vertrok toen vrij kort daarna. Mazzel gehad deze keer!
http://waarneming.nl/waarneming/view/118743686





Rob

keesschreven

Fantastisch weer!
Leuke situatie, en een wijze les voor die Merel!
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Lowieke

Wat een bofkont met zo'n mooie sperwer in de tuin die fraai wil poseren. Ik heb er af en toe eentje die toeslaat maar is meestal net zo snel weer weg als hij gekomen is.
Schitterende fotos.
Jeroen.

rrrrr

En ik heb gisteren een korrigerende tik op de vingers ontvangen van de ringer.
Dit is een andere man dan "onze" man.....
De ring zit om de LINKER poot, en niet om de rechter zoals bij "onze man" ("en hij sluit ook niet zo mooi" werd daar fijntjes aan toegevoegd).
Beter opletten dus.........
Kortom: twee mannetjes en één vrouwtje binnen een tijdsbestek van 2 weken in onze tuin gezien......

Inmiddels een foto van het vrouwtje op 60x40cm laten afdrukken bij Xpozer (prachtige kwaliteit!). Ze hangen nu samen, naast elkaar aan de muur. Tijd voor een groter huis (of foto's opbergen  ;D).
Rob

keesschreven

Nu je het zegt, hij kijkt ook net wat anders. Iets minder oranje en iets lichter, iets bruiniger grijs.
Ja, hoe mooi de ring sluit is altijd een "interessante" vraag voor ringers! Met als standaardgrap "als hij niet mooi sluit zal hij wel niet van mij zijn".
Ben benieuwd of je deze ook kunt aflezen.

(PS deze komt niet bij je stuk in de Takkeling, daar alleen de 8 die je eerder stuurde)
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

BramtK

Citaat van: rrrrr op juni 02, 2016, 09:46:09 AM
...
Inmiddels een foto van het vrouwtje op 60x40cm laten afdrukken bij Xpozer (prachtige kwaliteit!). Ze hangen nu samen, naast elkaar aan de muur. Tijd voor een groter huis (of foto's opbergen  ;D).
Rob

Hoho Rob, verhuisplannen!? Dat gaat zo maar niet. :)
Groeten,

Bram ter Keurs

rrrrr

 ;D, ik zat meer aan een flexibele uitbouw te denken.
Roterend, zodat er ALTIJD goed fotolicht beschikbaar is. En de tuin? Tja......misschien wil de gemeente nog wat grond doneren.......
En als de sperwer er even niet is? Dan heb ik DE foto's nog.........
Rob

Johan Bos

Kan eentje van mij zijn, ik ring ze allemaal standaard links. In 2014/15 enkele tientallen geringd in de buurt van Marum/Leek, is niet zo ver van deze waarneming.

Op de foto kan ik niet zien of de ring goed gesloten is... ;-). Maar inderdaad, zou leuk zijn als je deze ook kan aflezen!

Johan

Citaat van: rrrrr op juni 02, 2016, 09:46:09 AM
En ik heb gisteren een korrigerende tik op de vingers ontvangen van de ringer.
Dit is een andere man dan "onze" man.....
De ring zit om de LINKER poot, en niet om de rechter zoals bij "onze man" ("en hij sluit ook niet zo mooi" werd daar fijntjes aan toegevoegd).
Beter opletten dus.........
Kortom: twee mannetjes en één vrouwtje binnen een tijdsbestek van 2 weken in onze tuin gezien......

Inmiddels een foto van het vrouwtje op 60x40cm laten afdrukken bij Xpozer (prachtige kwaliteit!). Ze hangen nu samen, naast elkaar aan de muur. Tijd voor een groter huis (of foto's opbergen  ;D).
Rob
Groet,
Johan

rrrrr

#190
Hoi Johan,
Ik heb meer foto's. (21 stuks) Op geen enkele is het ringnummer te zien (gras stond te hoog.....), maar wees ervan overtuigd dat als hij weer komt dat ik een goede poging ga wagen het nummer op de plaat te zetten.
In dat geval: wordt vervolgd. Zo niet: jammer maar helaas.
Rob

rrrrr

Ik ben bezig met achterstallig archiveringswerk en kom nog een man-met-de-ring-om-de-linkerpoot tegen. 8 mei 2016, 8 dagen vóór de andere waarneming.
Op grote afstand genomen en hij zat in het groen van een berkenboom verscholen. De ring is helaas niet goed afleesbaar.
Maar toch.....rond half mei was er 2x een linkspoter in de buurt......

En vandaag KEGELDE een ongeringde reus van een sperwerdame door de tuin....Wat een geweld en wat een souplesse.......
GEWELDIG om te zien!
Nu nog een aktiefoto maken.....
Rob

ahjoon

Leuk om jouw 'Sperwerstory' vandaag in de Takkeling terug te lezen. :duim:
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

rrrrr

#193
Danks Arjan.
Idee van Kees Schreven.
Heeft even wat voeten in de aarde gehad om e.e.a. op schrift te stellen.
Kees had een iets ander idee (meer wetenschappelijk onderbouwd, maar ik ben slechts een waarnemer met een fototoestel ;)), maar daar zijn wij in goed overleg wel aardig uit gekomen vind ik. Alle lof hiervoor naar Kees.
Ik ben wel stinknieuwsgierig naar het eindresultaat. Er is mij in ieder geval een kopie van de Takkeling toegezegd.
Die kan mij nu niet snel genoeg komen  ;D
Rob
Edit: ontvangen! Danks Rob!

rrrrr

Aanvulling op het eerdere overzicht van voorjaarsfoto's.
2014 en 2015 toegevoegd.
Rob

BramtK

Goed dat je unieke reeks waarnemingen is vastgelegd in een artikel, Rob! Ben (schande!) geen lid, maar ik ga het ook proberen te lezen.
Groeten,

Bram ter Keurs

rrrrr

Het is zomaar een idee, maar:
Misschien is er een mogelijkheid om het artikel hier te publiceren? (als dat mag...., van mij wel....).
Rob


rrrrr

#198
Vanmorgen spatten alle vogels uit de tuin........
Moet een sperwer zijn. Niets te zien.
Naar buiten gelopen. De spreeuwen draaien schreeuwend rondjes boven mijn hoofd.
Er MOET een sperwer zijn! Dichtbij.
Ik loop terug de bijkeuken in en zie dan door het raam dat er een groot grijs beest bij de buren in de appelboom zit.
Een gestreepte borst. Nog maar eens met de ogen knipperen....Ja, een DIKKE DAME (edit: het blijkt later een 1e jaars man te zijn  :rolleye:).
Raam open gedaan en uit de hand de eerste foto's geschoten. Ze blijft zitten.
Statief erbij. Volgende foto's. Converter ervoor. Nog meer foto's. Ze blijft zitten.
En ze kijkt naar onze tuin (zij heeft de zon in de rug!). Ze is aan het uitluisteren!!!!
Inmiddels zijn de kleine vogeltjes, na zo'n ca. 15 minuten, weer terug in onze tuin.
De spewerdame ontlast zich.
Die gaat zometeen los!
Kop komt naar voren.........nee, toch nog even wachten. Kop weer naar voren....
Ik pak het statief en stel het bij de deur op zodat ik niets mis van de aktie die gaat komen.
Te laat. Aanval gemist. Vogel gevlogen.......Balen........en toch ook weer niet.

Rob

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/124221238
Sperwer - Accipiter nisus gezien op 2016-10-03 Burgum
Foto's:







Rijswijk †

Hallo Rob,

Schitterende vogel, schitterende foto's (compliment!! en zo fijn dat die appelboom werd uitgekozen.......), schitterende "word-vervolgd-story"!!!!

Bedankt. Ik blijf het volgen!

Groet, Minke.
Groet, Minke.

rrrrr

Dank u!
Als je deze vogels een tijdje gevolgd hebt dan zie je de nodige patronen naar voren komen. Van zowel de sperwers als de prooi.
En je "leert ze lezen".
Kijk maar naar de houding op eerste foto: rustig, ontspannen.
Tweede foto: meer speurend, aktiever.
Derde foto: klaar voor de aanval.
Ik zag het gebeuren en toch net niet de juiste keuze gemaakt. Dit had een mooie aanvalsfoto serie kunnen opleveren, afzetten van de tak enz.
Maar dat moet de volgende keer dan maar ;D
Rob

Rijswijk †

Ja, je leert ze "lezen"! Snap wat je bedoelt..

En niet alleen het gedrag van de soort, maar zelfs van het individu!
Ik volg sinds 2009 bij mij in de buurt een ooievaarspaar, zit er elk jaar de nodige uren op een muurtje: in de tijd van balts, paring, broeden en het grootbrengen van de jongen. Behalve aan zijn ring herken ik altijd Mijnheer. Heeft een bepaalde houding, komt op een bepaalde manier aanvliegen en op het nest landen, als hij wat met zijn poten schuifelt gaat hij (8 van de 10 keer....) opvliegen, als hij naar voren, naar achteren, naar voren loopt komt er een paring etc. Dus camera al in de aanslag!
In het baltsseizoen proberen andere ooien soms het nest in te nemen en ik zie (behalve aan de ring) meteen dat er een "vreemde ooi" op het nest staat! (als die dan nog een ELSA-ring draagt kan ik 'm via GRIEL ook nog laten identificeren..) En Mevrouw heeft natuurlijk ook haar eigen houdingen etc. die net weer wat anders zijn dan die van Mijnheer...
Boeiend!

Groet, Minke.
Groet, Minke.

Maarten70

Fantastische foto's weer en mooi beschreven.
Gr, Maarten

Johan Bos

Mooie serie inderdaad. Dit is volgens mij een eerstejaars sperwer (zoompjes op dekveren, hartvormig druppels op de borst). Dan is het helemaal niet zo makkelijk om het geslacht te bepalen. Ik ben zelfs geneigd om deze sperwer als mannetje te determineren, o.a. vanwege de gezichtsuitdrukking: relatief kleine snavel, oog relatief dicht bij snavel (vooral op eerste foto goed te zien).

Johan
Groet,
Johan

rrrrr

#204
Ehhhhh: Er staat al een  :right: bij de waarneming.
Foto van de kop toegevoegd

Deze vogel was (in mijn beleving) behoorlijk fors. Groter dan de mannetjes die ik eerder gezien heb.
Waarneming aanpassen?
Rob

Johan Bos

Volgens kun je niet met zekerheid zeggen wat het geslacht is. Uitgaande van deze foto (relatief klein snaveltje) zou ik zeggen: man.

Kijk voor een vergelijking van koppen: http://aulaenred.ibercaja.es/wp-content/uploads/118_SparrowhawkAnisus.pdf

Je kunt het soms ook aan de poten zien. fors (vrouw) of luciferstokjes (man). Maar zonder directe vergelijking blijft het moeilijk.

Citaat van: rrrrr op oktober 03, 2016, 17:50:02 PM
Ehhhhh: Er staat al een  :right: bij de waarneming.
Foto van de kop toegevoegd

Deze vogel was (in mijn beleving) behoorlijk fors. Groter dan de mannetjes die ik eerder gezien heb.
Waarneming aanpassen?
Rob
Groet,
Johan

rrrrr

#206
En hierbij nog de beste foto van de poten.
Meer (beter) materiaal heb ik niet helaas.
Als de waarneming aangepast moet worden dan hoor ik dat graag van de admins.
Rob
Edit:
Waarneming aangepast naar 1e jaars man.

rrrrr

Na 19 maart heb ik onze OUDE BAAS niet meer met zekerheid gezien. Daarvoor in de plaats wordt onze tuin nu onveilig gemaakt door een KNOEPERD van een vrouw een dit mannetje.
http://waarneming.nl/waarneming/view/133135844
Sperwer - Accipiter nisus gezien op 2016-12-28 Burgum
Foto's:

Hij komt meestal zo rond 09.00uur even buurten (schemer) en al een aantal keren werd tegen 14.00uur de tuin ook weer bezocht door iets (M/V).
In dit geval had ik een schuiltentje opgezet en na 1.1/2uur wachten had ik deze plaat (op 6 meter afstand 3 foto's kunnen maken).
Ben er wel blij mee. Nu het vrouwtje nog op de foto zien te krijgen....

Overigens jaagt dit mannetje op dezelfde manier als de oude baas. De tuin invliegen, landen. Luisteren, verplaatsen en dan aanvallen (en soms met lege poten nog een keer in de tuin landen).
Het vrouwtje is er plotseling. En is ook direkt weer vertrokken als er niets van haar gading te vinden is.
Rob.

rrrrr

Hij wordt grijs!
https://waarneming.nl/waarneming/view/134172933

Als dit hetzelfde mannetje is als hierboven (niet zeker natuurlijk!) dan worden ze in het 2e kj. al grijs.
Leuk om te zien of hij nog langer terug blijft komen.
De mussen zijn niet gediend van zijn aanwezigheid en blaffen er weer op los als hij in de tuin verschijnt.
Ben benieuwd hoe dit verder gaat.......
Rob

keesschreven

Daar gaat ie weer!

Bijzonder. Ik dacht dat dit pas tijdens het broedseizoen zou gebeuren. Voor de vleugel geldt in ieder geval dat het mannetje ca. een week na het vrouwtje begin te ruien, die rond het broedbegin begint.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren