Sperwer vraagje/story

Gestart door rrrrr, december 09, 2009, 21:41:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

rrrrr

Gisteravond om kwart over tien (zon onder, inmiddels behoorlijk schemerdonker): Merels geven het sperweralarm af!
Even later zoeft hij bij ons de tuin in.
Duikvlucht laag over de garage richting grond en op minder dan 2 meter voor ons langs en weer omhoog naar een tak (op minder dan 6 meter van ons af!).
Trefzekere landing en direkt speurend naar vliegend voer.
Daar is hij zeker 2 minuten blijven zitten terwijl hij de stuiken uitluisterde op geritsel.
Hij heeft ons zeker gezien, maar trok zich niets van ons aan! (ehhhh: wij zaten natuurlijk HEEEEEEEL, heeeeel erg stil!)
Geweldig beest!
Wat een moment
Rob

rrrrr

En zomaar ineens is hij er weer.
Afgelopen zomer nauwelijks gezien, maar terwijl ik probeerde mottende tjiftjafjes op de foto te krijgen kegelde hij de tuin in en ging op zo'n zes meter van mij af in de appelboom zitten.......
Heel voorzichtig één foto kunnen maken voordat hij weer (ongehaast!!!) vertrok.
Gaaf hoor!
Drie kwartier later zag ik nog twee (waarschijnlijk) sperwers boven ons huis, waarvan er één duidelijk groter was dan de ander.
http://waarneming.nl/waarneming/view/108748445
Sperwer - Accipiter nisus gezien op 2015-09-19 Burgum
Foto's:

Rob

OlivierO

Toch nog een mooie foto kunnen maken! Knap!

Misschien is het een trekker die wat noordelijker is gaan overzomeren of heeft hij een ander gebied gevonden met meer lekkers. Of misschien is het gewoon een andere vogel.  B)
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

rrrrr

Nee, dit is vrijwel zeker "onze sperwerman". Ring (deels) kunnen aflezen, dus dat gokje durf ik wel te nemen ;D
Ook gezien zijn gedrag. Sinds 2008 steeds dezelfde man in de tuin gehad en dan zie je jaagpatronen terugkomen.
Bovendien kan ik beschadigingen en de tekening steeds weer staven aan de hand van foto's.
"Vreemdgangers" bleven tot nu toe niet zitten als ze mij zagen staan op 6 meter afstand. Deze doet dat wel. Soms is een 400mm lens al teveel van het goede.
Zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/97120263
Rob

Maarten70

Zoals altijd weer schitterende foto.  :duim:
Gr, Maarten

rrrrr


Oenanthe

Je ziet hem ouder worden. De ogen worden steeds roder. Prachtig!
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

rrrrr

En hij was er weer.
http://waarneming.nl/waarneming/view/112945730
Een paar maanden niet gezien, maar blijkbaar nu nog steeds volop in aktie.
Dat maakt het toch wel een unieke vogel.
Verstreken tijd sinds hij geringd is: 3086 dagen. Dat is dus maar liefst 8 jaar 5 maanden 11 dagen!
Gaaf toch?
Rob


rrrrr

#158
En met deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/114680647
zitten wij met deze vogel in het 10e kj. (2007, 08, 09, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16).....

Rob

RMeurs

Gefeliciteerd met het tweede lustrum Rob :-) Leuk dat wij er op deze manier ook van kunnen genieten...
Vriendelijke groeten, Ruud Meurs

BramtK

Fantastisch Rob. Prachtig gedaan.
Groeten,

Bram ter Keurs

rrrrr

En dat alles begon (voor mij altans) in het voorjaar van 2008.
En nu is hij er nog......PRACHTIG om mee te maken.
En nog mooier: vanmiddag ook nog een (mogelijk jong) vrouwtje in de tuin gehad.
Spetterend gele ogen in een mooi bruin verenpak. En FÉL dat ze was!!! Tjonge....
Dook zo de kamperfoelie in. Zien is geloven.
Ik kan niet anders dan fan zijn van dit soort akrobaten.........
Rob

rrrrr

Toen ik vanmiddag thuis kwam zag ons grasveld eruit als een slagveld.
Overal veren en een deels opgepeuzelde turkse tortelduif lag onder de struiken op de standaard plukplaats voor "onze sperwerman".
Fototoestel toch maar klaar gezet bij de achterdeur. Je weet maar nooit of hij terugkomt. Er zat per slot van rekening nog genoeg vlees aan de duif en ik heb het hem vaker zien doen.
En hij kwam voor de restanten!!
Het was al bijna te donker voor een goede foto, maar toch geprobeerd.
http://waarneming.nl/waarneming/view/115305062
Kort daarna kwam er iemand via het pad naar de achterdeur......... Dat bleek teveel van het goede en hij vertrok met de rest van de duif naar de tuin van de buren. En dat was het dan voor vandaag......
Rob

rrrrr

#163
En vandaag sloeg hij zowaar een merelvrouw (die een nest aan het bouwen was in onze tuin....).
Dit slachtoffer werd 's morgens deels opgegeten.
In het karkas was een ei te zien. Zie foto bij de waarneming.
http://waarneming.nl/waarneming/view/115346797
Vanavond na 18.00uur kwam hij de rest opeten en nam de laatste restjes mee.....
Rob

Jeroen Nagtegaal

Is dat ei niet een van de organen? Merel-eieren hebben toch een iets andere kleur.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

OlivierO

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 19, 2016, 10:31:29 AM
Is dat ei niet een van de organen? Merel-eieren hebben toch een iets andere kleur.

Ik zat ook al te denken dat dat wel een vreemd ei was. Of het moet de dooier zijn, maar die is dan wel héél groot precies.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

rrrrr

Ik heb een expert gevraagd en het is de dooier. Pas op het laatste moment komt er een schaal omheen (grijs-groenig met spikkels dacht ik).
Rob

Jeroen Nagtegaal

Ik vraag het nog altijd af. Mij lijkt een dooier meer uit elkaar te vallen... Zeker met zoveel plukwerk. Zoiets moet heel teer zijn lijkt me.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

rrrrr

Welk orgaan had je dan in gedachten Jeroen?
Rob

BramtK

Maar dat object lijkt wel erg rond voor een orgaan. Eischaal wordt, zoals Rob zegt, toch pas op het laatste moment aangelegd?
Groeten,

Bram ter Keurs

keesschreven

Wie was de expert, Rob? Ben wel benieuwd. Snijdt die ook vaak vogels open?

Het lijkt mij ook een ei/dooier nog zonder schaal. De merel ligt op de buik dus zat het ei tegen de rug, de goede plek. De darmen liggen er al uit meer op de voorgrond. Het lichtere hangende ding in het midden lijkt mij vet (mesenteriumvet tussen organen), evenals de lichte laag bovenop (onderhuids op heup).
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

rrrrr

Deze expert is lid van een vogelringgroep en op mijn telefonische vraag wat ik op de foto gezet had e.e.a. uitgebreid uitgelegd heeft.
Hij heeft meegewerkt aan diverse onderzoeken waarbij o.a. sectie verricht werd om de doodsoorzaak van (roof)vogels vast te stellen.
Dus ja, naar mijn mening: hij weet wat hij doet.
De naam wil ik niet delen op deze site uit privcacyoverwegingen.
Als je de naam wilt weten dan zal ik je persoonlijke mail graag tegemoet zien en daarna zal ik hem bellen of hij hiermee akkoord gaat.
Netter kan ik het niet maken.
Bedankt voor de uitleg Kees.
Rob

keesschreven

Dit was geen kritiek of twijfel over die persoon.
Op internet soms moeilijk in te schatten.


Persoonlijke mail goede optie.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

rrrrr

OK, geen probleem hoor. Verzoek gedaan.
Rob

rrrrr

#174
Gisteravond rond een uur of 6 kwam manlief weer even buurten. Geen succesvolle jacht, maar wel weer een enorm spektakel om te zien...
En vanmorgen vroeg een hoop kabaal in de tuin.
Niets te zien.......totdat ik de gordijnen open deed en oog in oog stond met een knoeperd van een sperwervrouw........Ze bleef natuurlijk niet zitten en nam de geslagen merelman mee het struweel in.
Daar nog zo'n 550 foto's van kunnen maken...... dit zijn er 2 uit die serie.



Nu nog sorteren.....
Rob

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Maarten70

Gr, Maarten

keesschreven

#177
Rob, heb je eigenlijk een idee of de vrouw al is doorgewisseld in de 10 jaar dat je deze man volgt?
Dit lijkt mij geen oud beest.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

rrrrr

#178
Hoi Kees,
Vorig jaar is de vrouw (met jongen) gesneuveld volgens de vogelringgroep (niet door toedoen van mensen, gewoon de natuur zoals hij is....).
En:
Er zijn als ik het goed begrepen heb meerdere sperwerstelletjes in de buurt, dus of deze vrouw bij "onze man" hoort is niet duidelijk.
Wel de ringers op de hoogte gebracht van haar aanwezigheid.
Als jullie nog wat foto's nodig hebben voor de Takkeling......... Ik heb er weer een paar meer.....
Rob

Ik heb bij de waarneming nog wat foto's toegevoegd.
Vooral opvallend was het moment dat ze genoeg gegeten had en moeite had de laatste hapjes weg te werken. Meerdere keren deed ze de kop achterover en maakte een met een open snavel slikbewegingen. Heel apart om te zien.

http://waarneming.nl/waarneming/view/118073838




keesschreven

Die laatste foto is magistraal! Nog nooit eerder gezien.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren