Sperwer vraagje/story

Gestart door rrrrr, december 09, 2009, 21:41:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

rrrrr

Al geruime tijd maakt een sperwerpaartje (en hun jongen) het luchtruim boven onze tuin onveilig voor de rest van de vliegeniers.
Nu vond ik vanmorgen veel veren in de boom en een (deels) geplukte en aangevreten turkse tortel onder een solitaire struik.
Tortel was nog warm en slap, bloed nog niet gestold maar geen sperwer te zien (boompje staat vlak langs druk bewandeld voetpad, dus mogelijk gestoord tijdens de maaltijd).
Ik heb de restanten opgeruimd. Een half uurtje daarna schoot er weer zo'n snelle jager door de tuin.
De vraag: Komen sperwers terug naar eerder geslagen prooi nadat ze deze in de steek hebben gelaten om welke reden dan ook?
Dan had ik namelijk beter de duif kunnen laten liggen. Er zat nog genoeg vlees aan en dat zou tijdelijk andere slachtoffers voorkomen en scheelt de sperwer(s) ook weer werk.
Zonde om goed vlees weg te gooien als het nog gebruikt kan worden door de rechtmatige eigenaar......
Wie heeft hier ervaring mee of weet hoe sperwers zich gedragen in zo'n geval?

Rob

Robert de Boer

Ik heb geregeld onbedoeld een sperwer verstoord bij een geslagen prooi. Meestal probeerde deze de prooi mee te nemen. Nog nooit meegemaakt dat ze terug kwamen bij hun prooi als die al dood was. Wel eens met een behoorlijk (aan-)geslagen merel. De sperwer liet deze los na opgejaagd te zijn door onze hond. Even later werd de hobbelende merel opnieuw gepakt door de sperwer.
Robert de Boer
Steenuilenwerkgroep NWH
Vogelwerkgroep NWH
Vrijwilliger Staatsbosbeheer in de Weerribben (BMP)
http://steenuil.websitemaker.nl/steenuil
Mijn waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/1513

frankneijts

Volgens Handbook BWP eten Sperwers ook wel eens aas, ik denk dat ze dus in principe ook wel terugkomen op eenmaal geslagen prooien. Of dat vaak is weet ik niet maar zal ook wel afhankelijk zijn van waar de prooi is geslagen en na verjaging is blijven liggen: op een drukke straathoek zal een Sperwer wellicht niet gauw een 2e poging wagen!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

rrrrr

Als de jeugd naar school is, is het vaak weer redelijk rustig.
Ik laat de prooi in het vervolg nog wel even liggen. Gaat met deze koude toch niet zo snel stinken...
Bedankt voor jullie input.

Rob

frankneijts

#4
Pim Wolf wees me op deze link http://www.birdforum.net/showthread.php?t=156898 (reactie 15) voor een persoonlijke ervaring van een waarnemer in de UK met het terugkeren van een Sperwer op een geslagen Houtduif.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

rrrrr

Een aantal waarnemingen zoals beschreven in de link kan ik bevestigen:
Het alarm, de aanval, de vlucht van alles en iedereen, kool- en pimpelmezen die als eerste terug zijn en de rest is er gedurende een aantal uren niet meer te zien of horen.
Ik laat de reeds gedode prooi wel liggen, aangezien ze blijkbaar toch nog wel eens terug willen komen...
Leuk stukje en reacties.
Dank jullie voor de tip.

Rob

Oenanthe

Ik heb al meerdere malen meegemaakt dat een sperwer terugkwam naar een prooi waarvan ik hem per ongeluk had weggejaagd. Ik durf dus wel te stellen: ja, sperwers keren terug naar een prooi die ze noodgedwongen hebben moeten achterlaten.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

wittemus

#7
Hallo Rob,

Het antwoord is JA.
100% zeker dat ze terug komt voor haar prooi, mits niet te lang verstoord en geen andere plek.

Ik heb vorig jaar een keer een vrouwtje gestoord terwijl ze, net als bij jou, een turkse tortel aan het plukken was. De bloederige vellen hingen er al aan. Maar het dier leefde nog en dat vond ik te gruwelijk.
Ik heb daarom de duif de hals door gesneden en terug gelegd.

Even later kwam de sperwer de prooi verder op eten.

Iets dergelijks dit jaar met een huismus; liet per ongeluk de prooi vallen terwijl ze wilde vluchten. Dus heb ik de mus terug gelegd waar ze had zitten plukken en eten.
En niet veel later kwam de sperwer weer retour om de mus alsnog op te halen.

Wat nog niet altijd werkt, is een vogel die al dood is ergens neerleggen waar de sperwers vaak hun prooi eten. (in deze tuin is er een boomstronk, het "offerblok", waar ze bijna dagelijks eten) Soms komen de sperwers die prooi wel halen, maar soms ook gewoon niet.

Als je er meer van wilt lezen of zien of horen moet je maar eens op m'n blog kijken. Die gaat alleen maar over huismussen en wat daar omheen leeft.
Het verhaal eerste sperwer-verhaal in deze kolonie Huismussen staat op dit moment (13dec2009) blz 11  en is van 15 mei dit jaar (2009)
http://wittemus.natuurlog.nl/page/11/

Met vriendelijke groet,

Liset
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

rrrrr

Zoals al eerder besloten en met bovenstaande bevestigd: de prooi blijft liggen (totdat het overlast begint te veroorzaken ;) )

Rob

BramtK

Liset, interessante waarnemingen doe je!  :duim:
Groeten,

Bram ter Keurs

wittemus

Bramtk,

Als je het leuk vindt kom je komend voorjaar maar een keer met je camera klaar zitten.
Wanneer ze een nieuw nest te voeden heeft.
Met vriendelijke groet,

Liset
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

rrrrr

#11
Een aantal weken verder en wat tuinvogels minder stortte deze ongeringde sperwer zich in onze tuin.
Is het een juveniel m/v of is daar niets van te zeggen?

Ik was overigens blij dat er VR op de lens zat. Ik heb, in pak hem beet 5 minuten, zo'n 100 foto's geschoten.
De vogel had mij niet in de gaten terwijl ik toch niet bepaald onopvallend van plaats gewisseld ben om een betere foto te maken. Op een bepaald moment zat hij/zij op minder dan 4 meter van mij af en kwam zelfs in mijn richting!!!!
Geweldig om te zien. Helaas voor deze vogel geen prooi deze keer. Die doken in en uit de kamperfoelie en uiteindelijk weg, de sperwer bedremmeld achterlatend.

Rob

rrrrr

Nog een plaatje.
Als je zo aangekeken wordt........heb je een probleem als zangvogeltje.

Rob

BramtK

#13
Ik zou zeggen een eerste winter mannetje. Eerste winter vanwege al die bruine tinten, mannetje vanwege de fijne bouw (zie o.a. de snavel). Leuke foto's!
Groeten,

Bram ter Keurs

rrrrr

Krijgt deze fotoserie 1e winter als sticker.
Dank je wel Bram.

Rob

Jarinka

Ontzettend mooie foto's, wou dat ik ze zo kon maken...
Groeten, Jarinka Heijink

rrrrr

#16
Ik heb onlangs een "vraag en antwoord" gehoord.

Vraag: wat is de beste camera?
Antwoord: de  camera die je bij je hebt.

Oftewel: je zult op de juiste tijd, op de juiste plaats, in een goede positie met een camera moeten zijn.
Die mazzel had ik gisteren (na 4 uur wachten). Ik probeerde zangvogeltjes mooi op de plaat te zetten toen deze langs kwam.
Als je bij het libellenforum gaat kijken bij dit topic:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=97458.0.html
dan zul je zien dat je niet altijd topspul nodig hebt voor "meer dan briljante plaatjes". Met een goede compact kom je al snel een heel eind.
Kwestie van tijd en geduld. Veel mensen willen te snel resultaat halen. Vraag maar aan een natuurfotograaf hoeveel foto's hij/zij geschoten heeft voordat "die ene plaat" gescoord werd.......
Kortom: dit kun jij vast ook wel. Gewoon proberen. Succes.
Rob

rrrrr

Citaat van: BramtK op januari 30, 2010, 17:29:53 PM
Ik zou zeggen een eerste winter mannetje. Eerste winter vanwege al die bruine tinten, mannetje vanwege de fijne bouw (zie o.a. de snavel). Leuke foto's!

Nog even verder gekeken in mijn archief: al de mannetjes die ik gezien heb lijken ruim forser, vooral de enorme spanwijdte valt mij dan op. Zeker als ze op je af komen vliegen lijkt dat zo (of ik schat dat onder de spanning van het moment compleet verkeerd in  ;D ;D  )
De boekjes geven ook aan dat het vrouwtje groter zou moeten zijn.....Je hebt ongetwijfeld gelijk, maar het LIJKT net andersom.
Wat ook opviel is de ogenschijnlijke moeiteloosheid waarmee ze door het struikgewas schieten. Alleen de kamperfoelie kan redding bieden voor de kleintjes (zie plaatje). De rest van de struiken bestaat gewoonweg niet voor deze rovers.

Rob

BramtK

Sperwer mannetjes zijn beduidend kleiner dan de vrouwjtes, Rob. Opmerkelijk dat bij jou de indruk is ontstaan dat mannetjes juist groter zijn. In het juveniele/eerste winter kleed zijn er nog weinig diagnostische kenmerken op basis waarvan mannetjes van vrouwtjes te onderscheiden zijn (Forsman noemt een onregelmatiger borsttekening bij mannetjes) en dan kan je je slechts verlaten op de grootte van een vogel. Die is natuurlijk notoir moeilijk in te schatten, maar een en ander kan worden afgeleid uit bijvoorbeeld de verhoudingen tussen kop, snavel en lichaam. Mannetje heeft een kleiner en ronder kopje met een heel fijn snaveltje, het mag duidelijk zijn dat dit soort kenmerken niet zo eenvoudig te beoordelen zijn. Zeker niet vanaf slechts enkele foto's.
Groeten,

Bram ter Keurs

rrrrr

Inderdaad een klein koppie vergeleken bij de rest van het lijf. Zie plaatje.
Nu een bijpassend vrouwtje in de tuin spotten en platen om het verschil in beeld te krijgen.
Even afwachten.
Ik heb inmiddels alweer één zien overvliegen, achtervolgd door 2 kraaien......

Rob

wittemus

#20
Hallo Rob,

Je kunt de afmetingen ook inschatten aan de hand van je eigen voorstellingsvermogen.
(Zal wel erg onconventioneel zijn, maar wie weet.)

Daarvoor moet je even terug naar je oorspronkelijke vraag:
Stel je voor of deze vogel wel of niet een turkse tortel zou kunnen slaan.
Een sperwer-vrouwtje is groot genoeg om dat inderdaad te kunnen.
Een mannetje (sperwer) niet; die is zelf niet veel groter dan een turkse tortel.

Hopelijk helpt dat.
Met vriendelijke groet,

Liset
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

rrrrr

Citaat van: wittemus op februari 08, 2010, 07:52:50 AM

Daarvoor moet je even terug naar je oorspronkelijke vraag:
Stel je voor of deze vogel wel of niet een turkse tortel zou kunnen slaan.
Een sperwer-vrouwtje is groot genoeg om dat inderdaad te kunnen.
Een mannetje (sperwer) niet; die is zelf niet veel groter dan een turkse tortel.


Dan MOET hier vorige week wel een vrouwtje rondgevlogen hebben, want er lag een gesloopte houtduif in het gras.
Het (volwassen) mannetje is in ieder geval bijna dagelijks aanwezig.
Deze dame had een tijdje geleden een tortel te pakken.........

Rob

frankmeer

Citaat van: wittemus op februari 08, 2010, 07:52:50 AM
Daarvoor moet je even terug naar je oorspronkelijke vraag:
Stel je voor of deze vogel wel of niet een turkse tortel zou kunnen slaan.
Een sperwer-vrouwtje is groot genoeg om dat inderdaad te kunnen.
Een mannetje (sperwer) niet; die is zelf niet veel groter dan een turkse tortel.

Ook mannetjes Sperwers schijnen Turkse Tortels te kunnen slaan!
Frank van der Meer

rrrrr

Hij blijft de tuin onveilig maken.....
Ik gooide vanmorgen brood op de garage voor "de andere vogels" en tewijl ik mijn werphand nog omhoog had zoefde deze jongeman met een noodgang op een metertje boven de garage recht over mij heen. Gek genoeg had ik de camera bij mij  ;D  en nog voordat hij geland was in de fluweelboom had ik de camera al op scherp. Inmiddels geen ander vogeltje meer te bekennen natuurlijk....
2 foto's kunnen maken voordat hij in de smiezen had dat er "iets was" en nog 2 KLIKKEN verder ging 'ie weer op de vleugel. Deze foto laat het moment zien waarop hij mij in de gaten had.
Nu nog een camera met "quiet shutter release mode"........ ;)

Rob

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

rrrrr

Dank je. Soms heb je mazzel en:
Hij was er vanmiddag weer......
De aanwezige tortelduiven spatten alle kanten op.
Duidelijk geen geen zin in om als maaltijd te dienen.
Ik denk nu ook dat (kleine) mannetjes wel eens een tortel meepikken zoals Frank al aangaf.

Rob

BramtK

Dat schijnt inderdaad ook wel eens te gebeuren.
Groeten,

Bram ter Keurs

wittemus

Citaat van: frankmeer op februari 12, 2010, 18:24:37 PM
Ook mannetjes Sperwers schijnen Turkse Tortels te kunnen slaan!

Misschien. Ik heb het hier nog  niet zien gebeuren.
Wel dat een vrouwtje Sperwer grote moeite had de tortel in bedwang te houden.
(Zie de post waarin de tortel de keel werd door gesneden.)

Dan lijkt het me voor een mannetje eigenlijk niet te doen.
Maar misschien heeft iemand dat zien gebeuren ?
Of zelfs een foto ?
(zei ze hoopvol  8) )

met vriendelijke groet,
Liset
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

rrrrr

Niet op tijd gebukt toen 'ie door de struiken joeg of een prooi die er niet van gediend was opgediend te worden.....
In ieder geval op een zeker moment een beschadiging opgelopen.

Vanmorgen al 2 keer op bezoek geweest bij ons.
Niets gevangen.
En nog steeds kan ik die ring niet aflezen.....

Rob

wittemus

Oeff ..wat een prachtige foto .

mvrgr
Liset Karman
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl