Welk model Steenuilen kast gebruiken jullie?

Gestart door Peter Boelee, december 09, 2009, 16:53:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Peter Boelee

Toen ik Stone voorstelde om met een forum te beginnen, was o.a. mijn insteek dat er veel uilenwerkgroepen in België en Nederland zich bezig houden met het ontwerpen en bouwen van broedkasten. En omdat je niet weet wie daar allemaal al mee bezig zijn (geweest), vindt misschien iedereen elk jaar wel opnieuw het buskruit uit.
Maar zou het mogelijk zijn om daar met elkaar contact over te kunnen hebben, dan zou dat waarschijnlijk kunnen leiden tot een superkast, waar de uilen zich voor staan te verdringen om er in te mogen broeden. ;)
Dus hierbij mijn vraag: welk model Steenuilenkast gebruiken jullie? En welke ervaringen hebben jullie daarmee? Je antwoord graag met afbeelding of tekening. Wil je ook laten weten of je misschien geïnteresseerd bent om samen met andere bouwers in een forum werkgroepje, deel te nemen om met elkaar te brainstormen over een nieuw model?
groet,
Peter
Coördinator beschermingsmaatregelen op Noord en Zuid-Beveland ten behoeve van steen-rans- en kerkuilen via VWG De Bevelanden.
Veldmedewerker Zeeuws Steenuilfonds

Peter Boelee

#1
Om maar meteen te reageren, op de Bevelanden zijn tot 2007 110 Steenuilkasten geplaatst, men maakte gebruik van het Model TOONEN, een langwerpige rechthoekige kast met een ventilatieopening in het dak met daarover een dakje. Het gehele deksel was open te doen. Deze kast werd veelvuldig gebruikt door kauwen. Ook vond ik nog kleine langwerpige kasten met een schuindakje waarop asfaltpapier was geplakt, met aan de achterkant een klepje. Om de Steenuilen kuikens te pakken, moest je je arm van de achterkant af naar binnen brengen over de smurrie heen en meestal bleek mijn arm te kort te zijn om ze allemaal te pakken te krijgen. Toch werd er in dit model vaak door Steenuilen gebroed. Het meeste voorkomende model was een langwerpige kast met uit stekende latten en ook weer alleen een achterklepje. Deze kast was nog langer dan het model met het schuine dakje en je kon nog minder goed de uiltjes pakken. Ik heb zelf nog verder geëxperimenteerd en ben uiteindelijk terug beland bij het Toonenmodel, alleen heb ik de deksel nu voorzien van een rubberdek en een ventilatie spleet in de achterzijde. Ook is dit model voorzien van een anti kauwensluis naar Engels model en een overdekt 'balkon' aan de voorzijde. Nadeel, de kast is erg zwaar. Zie foto's
Coördinator beschermingsmaatregelen op Noord en Zuid-Beveland ten behoeve van steen-rans- en kerkuilen via VWG De Bevelanden.
Veldmedewerker Zeeuws Steenuilfonds

martin van leest

Hallo Peter,
Zoals je ziet heb ik me aangemeld en werkt alles zo te zien.
Ik wens je vanaf hier succes als moderator van dit forum
Ik ga je maar gelijk antwoorden op de vraag welke kasten we gebruiken.In Noord Brabant gebruiken we sinds 2004 de steenuilenkasten die door Brabants Landschap geschonken worden (met subsidie van Poscode loterij) het model heet : Renes (naar de ontwerper ervan, Marco Renes).  Wij zijn over deze kast heel enthousiast en inmiddels hangen er ong. 800 van dergelijke kasten in Brabant. Aan alles is gedacht bij   het ontwerp hiervan: heel handig op te hangen, gemakkelijk schoon te maken, duurzaam, voorportaal, gat aan de bovenkant zodat de adulte en juv. naar boven kunnen klauteren.
groetjes Martin
Martin van Leest,
Coordinator van de Uilenwerkgroep van de West Brabantse Vwgr.
Coordinator Stone, West Brabant.
Regiocoordinator Steenuilen, Brabants Landschap

martin van leest

Hierbij een paar foto,s van de kasten die wij gebruiken in Brabant
Martin van Leest,
Coordinator van de Uilenwerkgroep van de West Brabantse Vwgr.
Coordinator Stone, West Brabant.
Regiocoordinator Steenuilen, Brabants Landschap

Peter Boelee

Hallo Martin,
op jouw foto is te zien dat de kast tegen de zijkant van de stam is geplaatst. Ben je dan niet bang dat de jongen, die de kast al willen verlaten, zonder dat ze kunnen vliegen, naar beneden vallen? Ik kwam dit jaar op het erf van een boer, die een Steenuilenkast tegen de stam van een populier had zitten. Hij vertelde dat elk jaar de jongen uit de kast op de grond vielen. En ook al klommen ze terug, ze konden de kast niet meer in. Ik plaats elke kast met de uitloop op een dikke tak of tegen het midden van de boom, zodat de jongen de boom in kunnen klimmen, zonder dat ze op de grond vallen. Maar ik moet wel zeggen, dat wij hier in dit deel van Zeeland (nog) geen Marters hebben.
Op bijgaande foto zie je dat de kast op de tak staat.
Ben erg benieuwd hoe anderen dat ervaren?
Coördinator beschermingsmaatregelen op Noord en Zuid-Beveland ten behoeve van steen-rans- en kerkuilen via VWG De Bevelanden.
Veldmedewerker Zeeuws Steenuilfonds

martin van leest

Je hebt helemaal gelijk Peter, deze foto is niet een echt goed voobeeld hoe de kast moet worden geplaatst,. Tegenwoordig hangen we de kasten op of onder een stam, zodat de juvenile de boom in kunnen klimmen en niet op de grond terecht komen.

Martin
Martin van Leest,
Coordinator van de Uilenwerkgroep van de West Brabantse Vwgr.
Coordinator Stone, West Brabant.
Regiocoordinator Steenuilen, Brabants Landschap

kobra

#6
Bij UWG Scheldeland hebben we dezelfde nestkasten gebruikt als deze die ze nu in Herzele (bij Dries VN) voor het Ecologisch Halssnoer gebruiken.
Ze lijken sterk op de nieuwe modellen die bij Peter op de Bevellanden gebruikt worden, lange rechthoekige kasten met afneembaar asfaltdak (vastgeschroefd om ongenode bezoekers geen inkijk te bezorgen) en met een overdekt 'balkon' vooraan.

Koenraad Bracke
Uilen- en Insectenwerkgroep Natuurpunt Scheldeland
https://kalkensemeersen.actieforum.com/

Peter Boelee

Hallo Koenraad,  hebben jullie last van Marters waar jullie kasten hangen? En worden daar speciale maatregelen tegen genomen, ik bedoel om te voorkomen dat ze in de kasten kunnen gaan?
Coördinator beschermingsmaatregelen op Noord en Zuid-Beveland ten behoeve van steen-rans- en kerkuilen via VWG De Bevelanden.
Veldmedewerker Zeeuws Steenuilfonds

kobra

Steenmarter zou hier wel zitten (in beperkte mate, maar zelf nooit gezien), maar heb hier geen weet van verstoring van nestkasten Steenuil door Steenmarter.
Koenraad Bracke
Uilen- en Insectenwerkgroep Natuurpunt Scheldeland
https://kalkensemeersen.actieforum.com/

Martin van de Reep

#9
Kauwen en steenuilen

Een jaar of vijf geleden werden wij geconfronteerd met het kraken van een bewoonde steenuilkast door een paartje kauwen.
Omdat de eigenaar de steenuilen toch wel weer graag op zijn eigen terrein zag broeden en dit voor de bescherming ook wenselijk was, is er gezocht naar een oplossing om dit te verwezenlijken.

In de Nieuwsbrief van de kerkuilwerkgroep Zuid-Holland http://www.kerkuil.com/content/17825/download/clnt/17566_Nieuwsbrief_2007_ZH.pdf
staat op bladzijde 8 en 9 een uitgebreider verslag te lezen.

Kort samengevat komt het er op neer dat wij de nestkast van een andere ingangsopening hebben voorzien.
Uitgangspunten:
-         steenuilen hebben een lager borstbeen dan kauwen;
-         steenuilen broeden op meerdere plaatsen onder golfplaten;
-         de steenuil is in staat om grote prooien door kleine openingen binnen te brengen.

Na eerst een experimentele nestkast te hebben uitgevoerd met een ingangsopening van conform tekening2 hier onder, is deze het jaar daarna geplaatst voor de nestkastopening van de nestkast welke door het paartje kauwen was gekraakt.

Het resultaat was dat de kauwen twee weken lang pogingen hebben ondernomen om de aangepaste opening te vergroten. Toen dit niet lukte zijn ze na drie weken vertrokken en hebben de oorspronkelijke bewoners de nestkast weer ingenomen. De afgelopen jaren zijn er elk jaar jongen geboren in deze nestkast met aangepaste ingangsopening, die ook succesvol zijn uitgevlogen!

Met de nieuwe ingangsopeningen is er geen overlast meer door kauwen.
Op de plaatsen waar steenuilen zitten is een tweede nestkast geplaatst met deze aange-paste nestopening.

De ingangsopening is inmiddels vergroot van 49 naar 52 mm omdat uit andere experimenten is gebleken dat de opening dan ook niet meer interessant is voor kauwen.


Graag hoor ik van de ervaringen van mensen die naar aanleiding van de Nieuwsbrief 2007 van de Kerkuilwerkgroep Zuid-Holland ook hun nestingangsopeningen volgens dit model hebben aangepast.
Mijn naam is Martin van de Reep. Ik ben lid van de stichting Werkgroep Nootdorp - Leidschendam. Als werkgroep proberen wij in 'ons' deel van de Randstad de steenuil en kerkuil weer op de kaart te zetten. Voor info zie: www.WGNL.nl

Frank Peters van Ties

Ik experimenteer ook wel eens met andere kasten, dus Peter, zet mij er maar bij.
De Renes kast hangt bij mij achterin de tuin, is 3 jaar door kauwen gebruikt voor nestplek, succesvol.
Dit najaar hebben we voor het eerst de steenuil al enkele malen erin/ervoor zien zitten.
Jammer dat de verticale wanden, zeg de achterwand, waar dus de wind en regen op staat, op de bodem staat ipv er tegen aan.
Zo loopt het water langs de wand, op de vloer. Ik heb er wat DPC folie tegenaan geschoten. Probleem weg.
Verdere ervaringen met deze kast krijg ik dus misschien volgend jaar.

groet, Frank
Frank Peters
IVN Maas & Niers, Noord-Limburg.
lid VWG, met name uilen.

Frank Peters van Ties

De meeste nestkasten in onze werkgroep zijn van het IKL type.
De kasten voldoen redelijk, met enige aanpassingen.
Normaal zit deksel met een haakje vast, dit gaat soms met storm los, dus gebruik daar een stuk VD draad voor.
Ondanks 2 roosters heb ik op sommige locaties telkens te natte kasten, daar boor ik de gaten voor het rooster op, eventueel nog wat gaten in de bodem erbij.
Ik heb in deze kast nog nooit een kauw in gehad.
De kast is makkelijk te bouwen, te plaatsen en te controleren.

groet, Frank
Frank Peters
IVN Maas & Niers, Noord-Limburg.
lid VWG, met name uilen.

Frank Peters van Ties

Uilers, dan heb ik op aanraden van Hans Maeghs nog dit type kast gemaakt, 2 jaar terug een 20 stuks.
De kast heeft als hele grote voordeel, dat hij altijd droog is, de spleten in de panlatten laten heel gemakkelijk het vocht erdoor.
De rest van de schets spreekt denk ik wel voor zich.
De kast bouwen is lastig, bewerkelijk, plaatsen is vanwege zijn ronde vorm ook lastiger, voor het controleren heb je soms lange armen nodig, lastig.
Maar daartegenover staat een perfekt kastklimaat, en daar gaat het toch om. Extra werk maakt mij niet uit, het resultaat maakt de rest goed.

Ik denk dat een goede kast de volgende eigenschappen moet hebben:
- goed geventileerd, of goed waterafvoerend door de bodem.
- moeilijk toegankelijk voor kauwen( een spreeuw houdt je toch niet tegen)
- een bordes, balkon om de pullen de overgang naar de buitenwereld wat te verzachten, en te vroeg uit kast vallen te voorkomen.
- moeilijk toegankelijk voor marters, hebben we hie inig problemen mee.
- alle andere feiten zijn minder belangrijk.
groet, Frank
Frank Peters
IVN Maas & Niers, Noord-Limburg.
lid VWG, met name uilen.

Familie Beersma

Beste uilers - zojuist met interesse foto's van jullie nestkasten bekeken en de beschrijving gelezen. Prima die variatie want ikzelf geloof niet zo in eenvormigheid, er hangen hier allerlei types, die alleen vervangen worden als het nodig is. Wel proberen nadelen te elimineren.  Door het dak op een duimdikke kier te zetten is b.v. een nat nest direct te helpen. Verder is voor mij een dag "job rotation" altijd erg leuk en geeft veel zicht op hoe elders gewerkt wordt. Wie wil is welkom, mail of bel 0313-472497 Peter en Wies Beersma.
Peter en Wies Beersma †
schrijvers van het boek "Steenuilen"
(Wies is op 25 juli 2010 overleden)

Peter Boelee

Ik wil nog even reageren op het ronde model kast van jou Frank. In Duitsland wordt ook vaak met een rond model gewerkt, een Rohr noemen ze dat geloof ik? Ik heb er ooit één laten maken met een tekening van zo'n Duits model, zie foto's.
Deze kast is door de maker en eigenaar niet op de juiste plek gehaangen, dus er is nog geen ervaring met Steenuilen mee opgedaan. Een nadeel, dat jij ook al noemde Frank, is dat je er slecht bij kan, als je de jonge uilen wilt ringen en een ander nadeel is de complexiteit van de bouw.
Ik zou ook nog graag willen weten of er ervaring is met meer modellen die totaal afwijken van het meest gangbare lang-rechthoekige model, bijv. vierkant met de opening boven of met twee openingen, boven en onder? Zo weet ik dat er in Zeeland al jaren een paartje Steenuilen in een broedblok van Dwerg Papegaaien broeden.
Ook zou ik graag alle werkgroepen op willen roepen hun meest gangbare model te fotograferen en de ervaring die men er mee heeft opgedaan bij te schrijven. Misschien dat we daar dan een artikel van kunnen maken voor in de Athene.
Ik zal een nieuwe topic openen voor de ervaringen met Kerk- en Bosuilkasten.
Groeten uit Zeeland
Peter
Coördinator beschermingsmaatregelen op Noord en Zuid-Beveland ten behoeve van steen-rans- en kerkuilen via VWG De Bevelanden.
Veldmedewerker Zeeuws Steenuilfonds

Philippe Smets

Hallo,

hier het model dat wij gebruiken. Er hangen zo een 200 nestkasten in de regio ! Zeer opmerkelijk is dat wij nog nooit een Kauw of Holenduif in de nestkast krijgen  ;) en we zijn al bezig van in 1993. Zou het aan de doormeter van het invlieggat liggen ? Dat is 6 cm.

Groetjes,
(oo)
((   ))
  ^^
Philippe.
Philippe Smets.
Projectleider Steenuilonderzoek Hageland
http://www.vogelwerkgroep-oost-brabant.be/projecten%20steenuil.htm  
Afgevaardigde Kernbestuur Kerkuilwerkgroep Vlaanderen
http://www.kerkuilwerkgroep.be

jantstege

Hallo subs,

Sorry voor mijn late reactie, maar ik ben pas sinds kort actief op het forum. Vogelwacht Uffelte gebruikt kasttype VEMDEN, een marterproof kast. Lengte, breedte, hoogte (excl deksel) ca. 75*27*27 cm. Een voorportaal van 12 cm, het tussenportaal (ruimte tussen beide dwarsschotten) is 8 cm breed, met anti-marterschot (ruimte onder schot 10 cm) en versmald tussenportaal (ca. 18 cm). De versprongen gaten hebben een diameter van ca. 6,5 cm. Om voldoende ventilatie te waarborgen hebben we een luchtspleet van ca. 1,5 cm boven beide tussenschotten gelaten en dit ook bij de broedruimte in beide zijwanden en achterwand toegepast. Het deksel past ruim op de kast, is voorzien van dakbedekking en heeft opstaande randen van ca. 4 cm om lichtinval in de kast te voorkomen. Het deksel bevestigen we met elektriciteitsdraad, zodat we de kast die we op een horizontale tak bevestigen vanaf beide zijden kunnen openen. Als strooisel gebruiken we vergane bosgrond. Multiplex gebruiken we meestal voor de kasten, omdat we dit gratis kunnen krijgen. Ik propageer de zaagkanten te behandelen met houtsealer, omdat dit een betere bescherming biedt dan verf, houtlijm o.i.d. Schroeven liefst rvs met torx-kop om evt. latere aanpassing of reparatie te vergemakkelijken.

Peter Boelee

Philip, kan jij een bouwtekening van jullie model steenuilkast plaatsen? Ik ben benieuwd hoe jullie kast er van binnen uitziet? En is 6 cm groot genoeg voor een steenuil met prooi?
Coördinator beschermingsmaatregelen op Noord en Zuid-Beveland ten behoeve van steen-rans- en kerkuilen via VWG De Bevelanden.
Veldmedewerker Zeeuws Steenuilfonds