Fraaie knotszwam

Gestart door Gert Kremer, december 05, 2009, 16:09:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

In natuurgebied bij de koeien kwam ik deze oranje knotszwam tegen.
Microscopisch onderzoek zegt dat het de Fraaie knotszwam is, Clavulinopsis laeticolor.
Kleur Oranje met een tikkeltje geel. Buigzaam en spatelvormig.
Sporen 6,6 X 4,5um. glad.
Graag jullie mening.
Groeten, Gert

Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

bruggeman

Volgens mij heb je gelijk Gert. Die enorme apiculus van sporen is erg karakteristiek. De sporen zouden dan ook een grote oliedruppel moeten bevatten. Die zie ik op je foto niet, maar misschien is dat een kwestie van focussen.

Het zou mooi zijn als je ook nog de gespen in de hyphen kon zien en vast kon stellen dat hij niet bitter smaakt
groet,
Ida

Gert Kremer

Hallo Ida,
Ik denk dat het nu toch een ander is.
Kan geen sporen met een oliedruppel vinden, ook niet gespen.
Ik kan maar vergroting tot 720X.
Met KOH geen groen verkleuring en de smaak is beetje bitter.

Welke het nu kan zijn is een ? voor mij.
Groeten, Gert

Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

bruggeman

Gert, dit wordt erg moeilijk zonder dat we samen om de beurt door de mic kunnen kijken. De soort die bitter smaakt en geel (volgens beschrijving kanariegeel) is is de bundelknotszwam. Misschien is het handigst als je hem opstuurt dan probeer ik het op hoop van zegen

720 X (al dan niet samen met kleuring) lijkt me genoeg (1000 x heb je vooral nodig voor details aan sporen), Vaak is het grootste probleem niet de lens maar dat je niet weet hoe datgene wat je moet zien er uitziet en waar het zit. Die gespen die ik bedoelde ziitten bijv in de langerekte hyphen die de binnenkant van de knots vormen.
groet,
Ida

Gert Kremer

Bundelknotszwam heb ik op int. bekeken, maar groeit in de bossen en onder coniferen, soms in het gras.
Dus gras zou kunnen, het stond in de wei.
Ik wil deze wel graag opsturen, maar het stukje is nu wel erg klein. Toch proberen?
Groeten, Gert

bruggeman

Probeer maar, tenzij de hele oppervaktelaag eraf is. Ik heb maar heel weinig nodig voor een determinatie
groet,
Ida

Gert Kremer

Hallo Ida,
is op de bus gegaan.
Zal wel wat droog aankomen denk ik zo. maar mooi dat je dit doet.  ;)
Groeten, Gert

Gert Kremer

Hallo Gert,
Geen twijfel mogelijk. Het is Clavulinopsis laeticolor. Leuk, die heb ik nog nooit gevonden. Laeticolor betekent vrolijk gekleurd. Wel een toepasselijke naam vind je niet? Wil je hem terug?

met dank aan Ida.  :duim:
Groeten, Gert