larfjes in gelei

Gestart door niekl, oktober 07, 2009, 14:05:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

niekl

Hallo,
Deze larfjes in gelei vond ik massaal op de bladeren van wilgen in een broekbos.
De larfjes lijken, hoewel de gelei vrij dik is, hier vrij gemakkelijk rond te "zwemmen".
Iemand enig idee ?
mvrgr.
Niek Louwers

mberg

#1
Hej Niek,

Waarschijnlijk de net uitgekomen eitjes van een kokkerjuffer.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

niekl

Hoi Matty
??? "uitjes van een kokkerjuffer" ???
mvrgr.
Niek Louwers

Arp

Ik denk dattie net aan het koken was, of misschien wel net z'n avondeten op had - "Lekkâh braudje è met ùi" wellicht, denk ik dan?   
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

niekl

Ja zo ken ik er ook wel een:
"slaaimeejaaimeejuinmeejerpel".
Alle gekheid op een stokkie.
Ik dacht, als Matty gelijk heeft moeten de beestjes in het water.
Zo gezegd zo gedaan het blaadje met de gelei in regenwater.
De gelei zwol ontzettend op en de rupsjes werden erg aktief.
Er kwamen er enkele uit de gelei en ....... verdronken.
Snel het blad uit het water gehaald en een beestje onder de loep bekeken: geen uitwendige kieuwen.
Kokerjuffer lijkt me hierdoor uitgesloten.
Iemand een idee?
Zal proberen of ik onder een microscoop een foto kan maken.
mvrgr.
Niek Louwers

mberg

Hej Niek,

Eitjes bedoelde ik. Dergelijke foto's zijn eerder langs geweest en toen bleken het eiklompjes van kokkerjuffers. Blijkbaar zijn er een aantal soorten die dergelijke klompjes afzetten op bladeren die boven het water hangen. Als het moment daar is vallen ze in het water. Misschien was de ontwikkeling nog niet ver genoeg voor het waterstadium?

Wie? Trichopterafielen

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

niekl

Hoi,
Nog een plaatje van 3 weken eerder weten op te duikelen van een collega. Het lijkt wel of het legsel uit één lang snoer bestaat.
Verder zie ik bij uitvergroting duidelijk oogjes.
Iemand (Matty ?) die aan de hand van deze foto er iets meer over kan zeggen?
mvrgr.
Niek Louwers

Arp

Hoi Niek,

Als je de titel van je eerste berichtje (helemaal bovenaan) verandert in iets met "Schietmoteitjes" of "Kokerjufferlarvjes" of iets anders creatiefs heb je misschien iets meer kans dat David en/of Bert Higler erover struikelen ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

David Tempelman

hi all, ik had al gezien, maar mij zegt helaas niks, deze overigens leuke foto,
met vriendelijke groet,
David

berthigler

Het zijn inderdaad kokerjuffer-eieren en wel van Limnephilidae. De meeste leden van deze familie leggen de eieren buiten water, maar wel erboven of vlakbij, zodat de larfjes bij regen in het water spoelen. De eerste stadiumlarven hebben nog geen kieuwen. Hiermee worden een aantal geleiballen, die ik op het forum tegenkwam, verklaard.
Bert Higler

Louis.Boumans

Aha! Er is een al maanden voortgaande disucssie over 'vleermuispoepjes' op de deur van Liset .. Naar mijn idee zouden dit ook wel eens Trichoptera-eipakketjes kunnen zijn. Maar misschien ook eipakketten van één of ander ander beest.

Bert, zou je hier eens naar willen kijken, naar de div plaatjes:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=79989.30.html
en je mening geven?

alvast dank, louis