Hoofdmenu

Mug

Gestart door nielsyese, december 04, 2009, 21:23:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

nielsyese

Hallo,
Weet iemand welke mug dit is? Tot welke familie behoort hij/zij? Ik heb geprobeerd een beetje respectabele foto's te maken :) Ik heb hem, mochten andere gegevens nodig zijn voor een determinatie, bewaard. Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Louis.Boumans

#1
Ja, het is het makkelijkste om te beginne met een 'habitus' foto dwz van het hele dier. Je kna er een lineaal bij leggen of een munt om een idee te geven van de grootte.

Dan een duidelijke foto van de vleugeladering.

Indien om deze tijd verzameld, is het mogelijk een wintermug Trichoceridae. Kenmerkend is de vorm van de anaalader, en de aanwezigheid van de drie puntoogjes bovenop de kop. Je foto van de bovenzijde van de kop is hier helaas net te vaag.

nielsyese

Hallo Louis,
Ik heb niet echt goeie apparatuur om het hele beestje in een keer scherp vast te leggen, vandaar dat een 'habitus' foto mist. De grootte is 7 mm. Bijgevoegd een foto van de vleugeladering en een van de anaalader, omdat deze erg vaag is op de voorgaande foto. De vleugeladering komt mijns inziens overeen met die van de Trichoceridae. Bestaat er een tabel voor Trichoceridae en hoe kan ik daar aan komen?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Louis.Boumans

Ik heb toevallig die van Freeman 1950 bij de hand. Zelf nooit mee gewerkt, en weet niet hoe bruikbaar die is. Er is een nieuwere van Dahl 1967; mogelijk ook nu verouderd.

Ik stuur je wel een pdf kopie toe va Freeman.

Joris Menten

#4
't Is maar omdat ik nu even naar Trichocera's ben aan't zien dat ik deze topic heropen. Volgens mij is dit T relegationis - wegens verdonkering in de vleugel. De 2de van de 3 van foto herkenbare wintermuggen ... Joris

nielsyese

Ik heb het nagekeken en het klopt. Welke zijn volgens jou de drie soorten dan?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Joris Menten

Herkenbaar op zicht zijn volgens mij (en wellicht simplifieer ik; veel ervaring heb ik hier ook nog niet in):
1) relegationis (egaal donker achterlijf met verdonkerde dwarsader)
2) annulata (voorste deel van de achterlijfssegmenten geel)
3) major (groot, bruin, met zeer lange ovipositor - wijfjes althans, ik heb nog geen mannetjes gezien)

Wellicht ook maculipennis (achterste deel van de achterlijfssegmenten geel + verdonkering in vleugel), maar die heb ik nog niet gezien.

Joris


caliprobola

En voor de volledigheid, op volgende link is onder meer een draft key voor wintermuggen van Alan Stubbs te vinden, naast draft keys voor heel wat andere Tipuloidea van dezelfde auteur:

http://www.dipteristsforum.org.uk/t464-Draft-keys-Craneflies.html


mvg
Pieter

nielsyese

Citaat van: Joris Menten op januari 18, 2011, 16:08:32 PM
Herkenbaar op zicht zijn volgens mij (en wellicht simplifieer ik; veel ervaring heb ik hier ook nog niet in):
1) relegationis (egaal donker achterlijf met verdonkerde dwarsader)
2) annulata (voorste deel van de achterlijfssegmenten geel)
3) major (groot, bruin, met zeer lange ovipositor - wijfjes althans, ik heb nog geen mannetjes gezien)

Wellicht ook maculipennis (achterste deel van de achterlijfssegmenten geel + verdonkering in vleugel), maar die heb ik nog niet gezien.

Joris


Je vergeet Diazosma hirtipenne.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek