Hoofdmenu

Zwarte Zeekoet

Gestart door August, december 04, 2009, 17:37:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Berto van Dam

Citaat van: Oenanthe op januari 06, 2010, 21:47:24 PM
Is van zeehonden eigenlijk bekend dat ze zich met vogels voeden? Ik heb daar nog nooit van gehoord en een vogel die hij niet kan kaalplukken voor hij hem inslikt zal wel behoorlijk zwaar op de maag liggen. Zoogdierenexperts, weten jullie hier meer van?

In de haven van Lauwersoog een keer gezien dat een zeekoet werd gepakt door een zeehond. Deed ie niet moeilijk over, hap slik weg.
Groeten,

Berto

ArjenDrost †

Citaat van: Oenanthe op januari 06, 2010, 21:47:24 PMIs van zeehonden eigenlijk bekend dat ze zich met vogels voeden? Ik heb daar nog nooit van gehoord en een vogel die hij niet kan kaalplukken voor hij hem inslikt zal wel behoorlijk zwaar op de maag liggen. Zoogdierenexperts, weten jullie hier meer van?

Iemand had het vandaag al in een ander topic gepost, maar dit komt van Wiki:

Citaat van: wikipediaGrijze zeehonden eten voornamelijk vis als zalm, kabeljauw, schelvis, koolvis, zandspiering en platvissen, enschaal- en weekdieren. Ze eten soms inktvis en een enkele keer zelfs vogels. Gemiddeld eet een grijze zeehond 5,7 kilogram per dag, maar de dieren kunnen langere tijd zonder voedsel.

HJDT

#32
Afgelopen weekend zag ik een Grijze Zeehond in actieve achtervolging achter een Aalscholver aan. Deze kon kennelijk niet vliegen en de zeehond had dat ook door. De Aalscholver was toch wat sneller en daarom werd de achtervolging na een seconde of 10 afgeblazen. Het was een vreemd gezicht moet ik bekennen, het riep ook bij mij de vraag op of Zeehonden wel eens een vogeltje verschalken. Kennelijk doen ze dat inderdaad en ik vind het niet zo vreemd ook. Op het zuidelijk halfrond worden pinguins ook door zeeleeuwen gegeten.

Overigens sluit ik me helemaal bij Teus aan; tenzij expliciet is gezien dat de Zwarte Zeekoet uit de bek van een zeehond stak of dat hij gepakt werd, kan er geen conclusie worden verbonden aan dat die mevrouw de Zeekoet niet meer heeft zien boven komen.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

rinsevdvliet

Maar als Diana Noordam de ZK wèl in de bek van een (Grijze) zeehond heeft gezien dan is meer info en uiteindelijk minimaal een short note in welk tijdschrift dan ook wel het minste!
Ben jaloers, had dit wrs (nog) liever gezien dan de troepiaal.

Dutchbird

Of iedereen in de regio Alkmaar z'n kat, (zee)hond e.d. wil binnenhouden, zodat ik de Baltimore troepiaal nog in z'n geheel kan zien  ;D .
Bedankt, Caroline
Caroline Walta
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl
STORK - www.ooievaars.eu

jaapbird

Is er vandaag nog iemand wezen kijken op de Brouwersdam ?


lesley van loo

CiteerMaar als Diana Noordam de ZK wèl in de bek van een (Grijze) zeehond heeft gezien

CiteerEen man die naast ons stond die zei dat hij de zeehond met de koet in zijn bek had zien bovenkomen

tja, die mannen naast iemand zeggen wel meer wat .....  ;)
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

Johnny de Zeeuw

meende op dit forum ook een keer foto's van een zeehond met eider in de bek gezien te hebben. even google en ik kwam de foto's weer tegen. => http://www.telegraph.co.uk/news/picturegalleries/earth/2522622/Seal-catches-and-eats-duck.html?image=5

en => http://www.birdphotographs.co.uk/Grey-Seal-with-eider-bestfp.jpg


Richard Diepstraten

Vanmiddag om 13.00hr tussen de Zeehonden foeragerend....................!  ;)

Groet,
Richard Diepstraten

Vr. Groet,

Richard Diepstraten

http://www.pbase.com/richard2051

GertJ

Citaat van: JohanvantBosch op januari 06, 2010, 20:59:42 PM
Citaat van: GertJ op januari 06, 2010, 19:44:31 PM

En nu heb ik hem niet gezien...

... tja....vervelend natuurlijk... je hebt ook wel erg kort tijd gehad om erheen te gaan. Hij zit er ten slotte pas sinds 8 november  ;D >:D :angel:

oeps... dat mag ik vast niet zeggen  :-X
;D  als een boer met kiespijn.
Ik heb nog maar drie pogingen achter de rug, en er zijn veel mensen met meer pogingen.
Wordt naar mijn idee het vaakst 's middags gevonden.
Groet Gert Jager

steenl

Gelukkig hij leeft nog. Toffe plaat, Richard!

Tim de Boer

mooi kunnen we hem morgen ff inkoppen
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

August

Citaat van: Richard Diepstraten op januari 07, 2010, 18:55:41 PM
Vanmiddag om 13.00hr tussen de Zeehonden foeragerend....................!  ;)

Groet,
Richard Diepstraten
Dan waren er toch 2 Ha ha (zie begin Topic)
August van Rijn

Ben Gaxiola

Citaat van: August op januari 07, 2010, 20:21:59 PM
Citaat van: Richard Diepstraten op januari 07, 2010, 18:55:41 PM
Vanmiddag om 13.00hr tussen de Zeehonden foeragerend....................!  ;)

Groet,
Richard Diepstraten
Dan waren er toch 2 Ha ha (zie begin Topic)

Dan hadden Pim en ik toch gelijk...   8)  denk daar maar eens over na, August.

Groet, Ben
Ben Gaxiola

August

Bedoel je dat er nu nooit twee tegelijk gezien worden ;D
Of dat op de foto van de Zw. Zeekoet van de dag dat de Zeekoet zou zijn opgegeten door de zeehond het veren patroon overeenkomt met de foto van vandaag
August van Rijn

JohanvantBosch

#46
Citaat van: GertJ op januari 07, 2010, 18:59:22 PM
Citaat van: JohanvantBosch op januari 06, 2010, 20:59:42 PM
Citaat van: GertJ op januari 06, 2010, 19:44:31 PM

En nu heb ik hem niet gezien...

... tja....vervelend natuurlijk... je hebt ook wel erg kort tijd gehad om erheen te gaan. Hij zit er ten slotte pas sinds 8 november  ;D >:D :angel:

oeps... dat mag ik vast niet zeggen  :-X
;D  als een boer met kiespijn.
Ik heb nog maar drie pogingen achter de rug, en er zijn veel mensen met meer pogingen.
Wordt naar mijn idee het vaakst 's middags gevonden.
Sowwie....! :rolleye:
't Is inderdaad ook een lastig kreng.
Gelukkig leeft ie nog en kun je in de herkansing. Ik had overigens de indruk, dat zijn verschijnen met hoog water samen viel, maar dat is ook maar een theorie die in ieder geval vorige week opging.

Ben Gaxiola

Citaat van: August op januari 07, 2010, 22:19:20 PM
Bedoel je dat er nu nooit twee tegelijk gezien worden ;D
Of dat op de foto van de Zw. Zeekoet van de dag dat de Zeekoet zou zijn opgegeten door de zeehond het veren patroon overeenkomt met de foto van vandaag

Het laatste.
Ben Gaxiola

Richard Diepstraten

Nog wat foto's op m'n site voor diegene die 'm gemist hebben..................  ;)

http://www.pbase.com/richard2051/zwarte_zeekoet

Groeten,

Richard Diepstraten
Vr. Groet,

Richard Diepstraten

http://www.pbase.com/richard2051

mabeline

Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Dylan

The reports of its death have been greatly exaggerated
http://waarneming.nl/soort/photos/1538?from=2010-01-08&to=2010-01-08
(ik had Harvey ook al gemaild)
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Ben Gaxiola

Norman Deans van Swelm wees erop dat het verhaal wel degelijk lijkt kloppen. Alleen de gevolgen zijn wat minder dramatisch voor de Zwarte Zeekoet.

Zie de 1e foto bij deze waarneming van Jurrien van Dijk.
http://waarneming.nl/waarneming/view/45960454

Volgens Norman gebruiken zeehonden vogels eerder als oefenmateriaal, dan dat ze ze echt opeten.
Ben Gaxiola

pwolf

#52
met excuus voor dubbelpost, ik stuurde dit tekstje eerder al naar DVN

dag allemaal,

nou lijkt het mij voor een  zeehond wel lastig om dergelijke symmetrische schade aan de binnenste handpennen en armpennen uit een Zwarte Zeekoet te bijten. Stel dat dat toch gebeurt is dan wel vóór 21 december want op die datum zagen die vleugeltjes er al zo triest uit. Ik geloof van dat hele Zeehond-Zwarte Zeekoet verhaal niks, iemand ziet een vogel niet meer bovenkomen en een "meneer" zegt dat hij die vogel in de bek van een zeehond zag. Lijkt mij een wat te serieus genomen grapje.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

mabeline

je moet het ook vooral niet geloven, als de mensen die er waren het nou maar weten.
De link van natuurbericht is natuurlijk ook gewoon een grote grap
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

joostheeremans

Citaat van: mabeline op januari 10, 2010, 16:55:55 PM
je moet het ook vooral niet geloven, als de mensen die er waren het nou maar weten.
De link van natuurbericht is natuurlijk ook gewoon een grote grap

Nou ja de foto's spreken boekdelen. Of er zaten 2 identieke zwarte zeekoeten, of de vogel is toch niet in de bek van een zeehond verdwenen...
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

mabeline

ik vind twee individueen aannemelijker worden.
waarom zou anders ook natuurbericht er een stukje over schrijven
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

HPM

Er zijn bij mijn weten nooit twee exemplaren gezien. Dat zou betekenen
dat de plek van degene die is opgegeten gelijk is overgenomen door een
andere die er sprekend op lijkt. Onmogelijk? Nee. Aannemelijk? Nee.

Nog iets om over na te denken: hoe lang kan een Zeekoet onder water
blijven en welke afstand kan hij onder water afleggen?

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

joostheeremans

Citaat van: mabeline op januari 10, 2010, 17:07:14 PM
ik vind twee individueen aannemelijker worden.
waarom zou anders ook natuurbericht er een stukje over schrijven
Ja dat is natuurlijk beetje omgekeerde redenatie. Er gaat een gerucht dat de zwarte zeekoet is gepakt op 6 januari omdat "een man die ernaast stond" dat had gezien en anderen de zwarte zeekoet niet hadden zien bovenkomen. Dan vraag ik me ten eerste af hoe kan je de zwarte zeekoet zeker niet meer zien bovenkomen terwijl een man die er naast staat wel een zeehond met een zwarte zeekoet ziet boven komen. Hoe zeker is men dan van het niet zien van de zwarte zeekoet, het lijkt me dat als je geconcentreerd staat te kijken je toch ook wel een zeehond ziet boven komen. Maar dat terzijde.

3 dagen later, op 9 januari, neemt natuurbericht het bericht over omdat de zwarte zeekoet ook al even niet meer is gezien. En nu blijkt de zwarte zeekoet wel te zijn gezien en wordt het verhaal verdedigd met het feit dat het immers op natuurbericht.nl staat, dus ook wel waar moet zijn...

edit: typo en citaat toegevoegd
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

mabeline

ik heb hier allemaal geen zin in, laat maar zitten, ik ben nou eenmaal een leek in de vogelwereld
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Klaas van Dijk

En toch zijn er genoeg mensen in Nederland die stug blijven volhouden dat er altijd wel albatrossen achter de veerboot naar Terschelling (of Schiermonnikoog, of Ameland) vliegen.