libel

Gestart door Hendrikje, december 04, 2009, 17:37:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hendrikje

Deze libel heb ik in het noorden van Vietnam gezien, nabij de Chinese grens. Eerder had ik een vraag over een libel die er op leek(Trithemis aurore). Die was rose/rood. Deze is meer oranje van kleur. Wie weet de naam van deze libel.

Goyatlah

Hou het even op Crocothemis servilia, maar moet nu weg. Kijk er vanavond nog wel even verder naar.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Orthetrum valt af vanwege laatste antenodaal,
Trithemis aurora heeft donkere pterostigmata en een smaller achterlijf
Urothemis signata heeft minder antenodalen
blijven dan denk ik alleen Crocothemis servilia en Rhodothemis rufa over.
Vleugeladering lijkt me eerder Crocothemis servilia dan R.rufa.

Hoor wel wat Johan denkt.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Ik geloof dat ik in dit geval niet veel heb bij te dragen. Met de info die ik hier heb ga ik er niet uit komen. Man, wat lijkt die Rhodothemis op c. servilia.
Volgens asia-dragonfly is het belangrijkste verschil de stekels op de poten. Dat is op deze foto niet te zien. MIsschien heb je nog een foto waar dat wel op staat?
Geen idee of het helpt, maar de libel op de foto lijkt blauwige onderogen te hebben. Iets wat onze eigen vuurlibel regelmatig heeft, misschien C. servilia ook?
Op de foto's van R. rufa heb ik het nog niet ontdekt.

Hendrikje

Helaas heb ik geen tweede foto! Vaak zit een libel niet zo lang op éénzelfde plaats! Je moet vaak heel snel reageren...Jammer dat de poten niet scherp zijn. Ik kon hem ook maar van één kant fotograferen...
't Spijt me dat ik jullie geen duidelijker poten kan laten zien.
met vr.gr.Hendrikje.

Weia

Servilia heeft blauw achter/onder de ogen, rhodothemis niet. Bij de Rhodothemisfoto's staat ook een aderkenmerk en dat heeft deze niet, dus wat mij betreft een Crocothemis servilia.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Zijn we eigenlijk eens op de zelfde argumenten (heb geen data over oogkleur, dus dat heb ik ook niet meegenomen, maar wel plausibel).
1 tegenpuntje is, dat de ogen elkaar slechts op 1 punt lijken te raken, wat op Rhodothemis zou duiden, maar dat kan ook het effect van de hoek van fotograferen zijn.

C.cf.servilia dus, wat mij betreft.
(Kunt hem voor de zekerheid nog naar Oleg Kosterin of Vincent Kalkman sturen, die weten het ongetwijfeld zeker).
(En fotos op asia-dragonfly gebruik ik niet om determinaties af te maken omdat je dan foute determinaties kunt gaan "stapelen" - je bent afhankelijk van de juistheid van eerdere determinaties).
Moi, Dolf

JohanvantBosch

Ah... die beaderingsregel had ik over het hoofd gezien. Mee eens: c. servilia.
Naar Vincent sturen lijkt me zowiezo geen slecht idee.