Veldkenmerken voor zwijgzame Glans/Matkop

Gestart door Sander Haak, december 04, 2009, 11:10:17 AM

Vorige topic - Volgende topic

Sander Haak

Vorige week stond ik een poosje naar een niet al te uitbundige Glans- of Matkop te kijken in een gebied waar beiden voorkomen. Ik kreeg het niet voor elkaar om zonder referentiemateriaal uit te maken wat ik in beeld had. Nogal wat kenmerken die de ANWB beschrijft zijn variabel (sikje) of lastig te controleren als je niet kan vergelijken (stierennek). Ik ben benieuwd of er nog uiterlijke kenmerken zijn die goed toe te passen zijn in het veld.

Het enige geluid dat ik af en toe hoorde was een licht piepje dat haast een beetje op een Staartmees leek. Dit kom ik echter weer niet in geluidsopnamen tegen.
Groet, Sander Haak (Woerden)

frankneijts

Verspreid over een aantal topics is daar de laatste tijd het nodige over gezegd Sander. Het beste kun je even de zoekfunctie gebruiken en Matkop en/of Glanskop intikken. Zeer recent heeft een Brits onderzoek uitgewezen dat het meest betrouwbare kenmerk (ca. 95%) de snaveltekening van Glanskop is: een licht (witacjhtig) vlekje op de snavelbasis en dikwijls ook een lichte streep langs de snijrand van de bovensnavel. Deze tekening ontbreekt bij Matkop! Lastig in het veld met zekerheid vast te stellen maar op foto's verrassend vaak goed te zien (indien aanwezig!). Als tweede belangrijke kenmerk (ik dacht voor ca. 65%) is de kleur van de wangen: bij Matkop vrij egaal witachtig tot in de nek, bij Glanskop halverwege bruiner wordend, soms zelfs is een vrij duidelijke 2-deling te zien. Andere veel genoemde kenmerken (vorm 'sikje', lichte 'veeg' op armvleugel, stierennek) zijn té variabel om er veel waarde aan te hechten of (dikke nek, grote kop) té onderhevig aan persoonlijke inschatting, de houding v.d. vogel etc. Uiteraard zijn geluiden in zekere zin diagnostisch maar daar gaat het nu niet om.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'