Goedkeuren / afkeuren vogels

Gestart door wouterbosgra, december 03, 2009, 22:19:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Vraag me al een tijdje af waarom de procedures voor het goed- danwel afkeuren van vogels zo afwijken ten opzichte van de andere soortgroepen. Bij de andere groepen (voor zover ik daar ervaring mee heb) wordt er pas gekeurd na een foto of sluitende omschrijving. Naar mijn bescheiden mening een veel zuiverder systeem dan dat van vogels. Daar geldt volgens mij iets als "Indien het een logische / bekende plek voor de soort is wordt ie goedgekeurd, ook zonder foto/beschrijving". Volgens mij worden ganzen vrijwel altijd automatisch goedgekeurd.

Waarom is dit bij vogels zo geregeld? Is daar een speciale reden voor? Gaat dit niet ten koste van de 'waarde' van een goedkeuring? Begrijp me niet verkeerd: waarnemingen zonder foto en beschrijving hoeven niet te worden afgekeurd: Gewoon status niet onderzocht lijkt me daarvoor beter.

BWoets

#1
Wouter,
In principe worden de volgende vogelwaarnemingen beoordeeld:
- Waarnemingen met foto's.
- Waarnemingen van zeldzaamheden (rood of dikrood gekleurd).
- Waarnemingen van regionale zeldzaamheden (per werkgroep vastgelegd).
- Waarnemingen van fenologische afwijkingen, zoals een Fitis in December.

Een waarneming van een Kolgans zal dan ook niet worden gekeurd en krijgt status 'onbekend'.

- Voor waarnemingen met foto's lijkt het me logisch, staat de soort op de foto wordt hij goedgekeurd.
- Voor zeldzaamheden wordt gekeken naar combinatie van tijd vh jaar / locatie / beschrijving / voorkomen dat jaar
- Regionale zeldzaamheden zie zeldzaamheden alleen dan op regionaal niveau en niet op landelijk niveau
- Waarnemingen van fenologische afwijkingen worden gecontroleerd op basis van betrouwbaarheid, grensgeval of niet, waargenomen kenmerken, omstandigheden, etc..

Overige waarnemingen worden in principe niet gekeurd. Uiteraard zijn daar wel eens uitzonderingen in als een admin of werkgroepbeheerder een waarneming wel goedkeurd om wat voor reden dan ook.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

wouterbosgra

Hoi Bob,

Bedankt voor je uitleg, het wordt me nu iets duidelijker. Maar wat ik nog niet snap is: Waarom wijkt het vogel-systeem af van andere soortgroepen zoals bijv mossen, planten, paddestoelen? Die zijn daarin strikter en keuren alleen indien er een beschrijving/foto is. Is daar een goede reden voor, of is dit meer 'nou eenmaal historisch zo gegroeid'?

BWoets

Durf ik geen antwoord op te geven. Het is zo gegroeid denk ik. In principe handelt iedere soortgroep opzich omdat er vanuit organisaties andere 'eisen' worden gesteld en waarnemers ook andere dingen verwachten. In de 'vogelwereld' wordt bijvoorbeeld heel vele met lijstjes gewerkt, iets wat bij andere soortgroepen weer minder van toepassing is. Daarnaast gaan alle waarnemingen van zeldzame soorten ook naar SOVON. Wanneer wij deze waarnemingen beoordelen, scheelt dat SOVON een hoop werk en houden wij overzicht. Door waarnemingen goed te keuren, houden we overzicht in nieuw ingevoerde waarnemingen.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

JohanvantBosch

Citaat van: wouterbosgra op december 03, 2009, 22:46:42 PM
Hoi Bob,

Bedankt voor je uitleg, het wordt me nu iets duidelijker. Maar wat ik nog niet snap is: Waarom wijkt het vogel-systeem af van andere soortgroepen zoals bijv mossen, planten, paddestoelen? Die zijn daarin strikter en keuren alleen indien er een beschrijving/foto is. Is daar een goede reden voor, of is dit meer 'nou eenmaal historisch zo gegroeid'?

Ik weet ook geen antwoord op je vraag, Wouter. Wat ik wel weet is dat het systeem bij de libellen min of meer hetzelfde is als bij de vogels. Ik vermoed dat dat ook voor de vlinders opgaat.
Bij de soortgroepen die jij noemt komen volgens mij heel wat (meer) lastiger determinatie vraagstukken en veel meer soorten voor dan bij bv vogels en libellen.

BWoets

Citaat van: JohanvantBosch op december 03, 2009, 23:04:33 PM
Citaat van: wouterbosgra op december 03, 2009, 22:46:42 PM
Hoi Bob,

Bedankt voor je uitleg, het wordt me nu iets duidelijker. Maar wat ik nog niet snap is: Waarom wijkt het vogel-systeem af van andere soortgroepen zoals bijv mossen, planten, paddestoelen? Die zijn daarin strikter en keuren alleen indien er een beschrijving/foto is. Is daar een goede reden voor, of is dit meer 'nou eenmaal historisch zo gegroeid'?

De determinaties bij mossen, planten en kevers is ook een stuk lastigerte beoordelen zonder foto's omdat de verschillen vaak uitermate kleinzijn, daar waar bij vogels de meeste soorten goed te onderscheiden zijnop basis van diverse kenmerken.
Ik weet ook geen antwoord op jevraag, Wouter. Wat ik wel weet is dat het systeem bij de libellen minof meer hetzelfde is als bij de vogels. Ik vermoed dat dat ook voor devlinders opgaat.
Bij de soortgroepen die jij noemt komen volgens mijheel wat (meer) lastiger determinatie vraagstukken en veel meer soortenvoor dan bij bv vogels en libellen.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

HPM

Ik verbaas me er wel eens over wat er bij de vogels wordt goedgekeurd. Een poosje
geleden heb ik in een ander deel van het forum al eens verteld dat ik stom
verbaasd was dat een bepaalde vogelwaarneming van mij werd goedgekeurd. Er zaten
wel foto's bij, maar die waren niet bruikbaar om onafhankelijk  de soort te
herkennen. Inderdaad kennelijk alleen goedgekeurd omdat het niet onwaarschijnljk
was (of wegens mijn mooie blauwe ogen natuurlijk).

Ik zie goedkeuren niet als dwingende noodzaak, maar als het gebeurt moet het wel
op goede gronden zijn. Bedenk dat niet goedkeuren niet hetzelfde is als afkeuren.
Bij de planten ( waar ik het meest mee te maken heb) worden een heleboel
waarnemingen gewoon niet (openlijk) goedgekeurd, ook al zou dat op grond van het
bewijsmateriaal best kunnen. Het belangrijkste lijkt mij is dat waarnemingen
worden afgekeurd als daar goede reden voor is. Dat kan op basis van bijgevoegde
foto's of beschrijvingen, maar meestal alleen als de waarneming erg
onwaarschijnlijk is en er geen aanvullende documentatie kan worden geleverd. Bij
de meeste warnemingen zitten tenslotte geen foto's of uitvoerige beschrijvingen.
Wat niet expliciet wordt afgekeurd kan worden beschouwd als impliciete (en
voorlopige) goedkeuring. Een dergelijke benadering zou denk ik de admins ook een
hoop werk besparen.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

wouterbosgra

Mijn vraag werd eigenlijk ingegeven door een paar - in mijn ogen - vreemde goedkeuringen. Vorige week bijv een dwerggans (escape) gezien, die waarneming was al binnen 2 minuten goedgekeurd. Zonder beschrijving of foto. In een gebied waar ze nog nooit eerder zijn gezien. Ik bedoel - natuurlijk sta ik achter mn waarneming, maar ik was gewoon verbaasd dat dat zoiets direct wordt goedgekeurd. Terwijl ie in mijn ogen niet gekeurd kan worden, want hoe weten de admins nou of ik daar een dwerggans heb gezien?

hiskodevries

als jij een soort op escape hebt ingevoerd wordt die heel snel goedgekeurd, doet in geen enkel lijstje mee
zie verder ook http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=36932.0.html
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wouterbosgra

#9
Hisko, ik begrijp je punt. Maar waarom wordt hij dan goedgekeurd, en niet gewoon niet gekeurd? Dat zou m.i. zuiverder zijn?

hiskodevries

Citaat van: wouterbosgra op december 04, 2009, 09:23:59 AM
Hisko, ik begrijp je punt. Maar waarom wordt hij dan goedgekeurd, en niet gewoon niet gekeurd? Dat zou m.i. zuiverder zijn?
als dat niet gebeurd blijft de waarneming in de admin controle lijsten staan. Waarnemingen die afgevinkt zijn verdwijnen daaruit
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wouterbosgra

Akkoord, maar is daar niet status 'niet te beoordelen' uitgevonden? Verschrikkelijke icon trouwens: zo'n stop-teken in je lijst  :-\

jelmerpoelstra

Dit oude topic maar eens opgegraven. Bij het nadenken over hoe waarnemingen te beoordelen voor Observado, keek ik naar de werkwijze op waarneming.nl zelf. En wat mij opviel was eigenlijk precies datgene waar in dit topic Wouter en Herman over vielen: waarom worden waarnemingen goedgekeurd die geen enkele vorm van documentatie of een beschrijving hebben? En in de antwoorden van de admins zie ik slechts een duidelijk, maar tevens verschrikkelijk slecht, argument: zodat de waarneming uit de controle lijst verdwijnt.

Misschien kunnen admins hier een toelichting over geven? Een bruikbaar voorbeeld is wellicht ruigpootbuizerd: ik zie dat de meerderheid van de recente waarnemingen van die soort zijn goedgekeurd, ook wanneer alleen de waarnemingen zonder beschrijving en foto worden meegenomen. Wat is de afweging die wordt gemaakt bij het goedkeuren van deze waarnemingen (let wel, ze worden niet allemaal goedgekeurd)?

Guus Peterse

#13
Afgezien van argumenten van organisatorische en/of technische aard waar ik niet over kan oordelen, lijkt het me logisch (alleen) deze gevallen goed te keuren:
1 bij voldoende documentatie (foto, geluidsopname, beschrijving) die de waarneming bevestigt, en
2 als andere goedgekeurde waarnemingen bevestigen dat de vogel aanwezig is (bij druk bezochte zeldzaamheden).
Bij alle andere gevallen vraag ik me ook af of niet veel uitvoeriger gebruik gemaakt kan worden van de optie '(Nog) niet te beoordelen'. Daarbij ga ik ervan uit dat waarnemingen ook dan uit de lijstjes nog te controleren verdwijnen (wat bij foto's in elk geval inderdaad het geval is).
Overigens, bij situatie 2 kun je je natuurlijk ook afvragen of '(Nog) niet te beoordelen' daarvoor niet geschikter is. Maar aangezien ik altijd gevonden heb en nog steeds vind dat Waarneming.nl vooral de gevallen moet controleren en niet de waarnemers, heb ik er geen moeite mee als waarnemingen die onder 2 vallen uiteindelijk ook worden goedgekeurd. Ik bedoel, als eenmaal is vastgesteld dat een soort op een bepaalde plek op een bepaalde dag aanwezig is, maakt het mij verder niet uit of Janneke of Pieternel die soort ook werkelijk gezien hebben. Daarin vertrouw ik de waarnemers graag.
Trouwens, dat gaat natuurlijk in veel gevallen (namelijk die welke door het CDNA worden beoordeeld) ook vanzelf: die worden door de admins allemaal op '(Nog) niet te beoordelen' gezet en worden automatisch allemaal goedgekeurd als het geval is aanvaard door CDNA.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: guusp op november 02, 2011, 14:36:32 PM
[...]
Trouwens, dat gaat natuurlijk in veel gevallen (namelijk die welke door het CDNA worden beoordeeld) ook vanzelf: die worden door de admins allemaal op '(Nog) niet te beoordelen' gezet en worden automatisch allemaal goedgekeurd als het geval is aanvaard door CDNA.

Voor die gevallen zou een 'In behandeling' passender en duidelijker zijn. Eventueel  'In behandeling door CDNA'.
Herman van der Meer

jelmerpoelstra

Bedankt voor de toelichting Guus. Die situaties (1) en (2) begrijp ik inderdaad, maar daar doelde ik dan ook niet op: bv. bij het merendeel van de (goedgekeurde) waarnemingen van ruigpootbuizerd is geen van beide van toepassing. Jij suggereert dat in die gevallen beter '(Nog) niet te beoordelen' gebruikt kan worden -- dat ben ik helemaal met je eens, denk ik. Dat is kennelijk echter niet de werkwijze van de admins die al deze niet-gefotogafeerde, niet-beschreven ruigpootbuizerden (en ontelbare andere waarnemingen) hebben goedgekeurd?

Guus Peterse

Kennelijk niet nee. Wellicht moeten we daar als admins eens afspraken over maken. Maar dan wil ik eerst wel eens alle argumenten horen. Wat nu heel logisch lijkt, kan dan ineens onhandig blijken.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

hiskodevries

deze vraag hoort hier eigenlijk niet thuis want geld namelijk voor alle soortgroepen.

ik zal even een procesje uitleggen waardoor waarnemingen zonder foto, beschrijving e.d. toch goedgekeurd worden
jan, piet en marie gaan samen vogels kijken, ze zien alle drie een rpb en marie maakt een heldere foto.
de waarneming van marie wordt goedgekeurd en door een slimme truc in het beoordeel systeem kan de admin van dienst ( helaas kennen die deze truc nog niet goed genoeg) met 1 druk op de knop ook de waarnemingen van jan en piet goedkeuren.
in bijgaande schemafdruk herken je die waarnemingen door de achter de gebiedsnaam ( achter de waarnemer staat d`r ook 1, wat betekend dat die al minimaal 1 keer een goedgekeurde waarneming in zijn/haar bestand heeft, maar dat is een indicatie waar je niets mee hoef te doen.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Guus Peterse

Duidelijk. De vraag is nu of, als Klaas ergens anders een ruigpootbuizerd meldt zonder nadere documentatie, deze om wat voor reden dan ook soms wordt goedgekeurd. Indien niet, dan zijn we klaar want er is geen probleem meer.
Ofwel, zijn de gevallen waar Jelmer naar verwijst allemaal terug te voeren op andere, wel goed gedocumenteerde waarnemingen op dezelfde plaats / hetzelfde moment?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

hiskodevries

Citeerals Klaas ergens anders een ruigpootbuizerd meldt zonder nadere documentatie, deze om wat voor reden dan ook soms wordt goedgekeurd.
die zit niet in het procesje
als de admin van dienst denkt 'klaas weet hoe een rpb eruit ziet ik keur hem goed' dan is dat een bewuste keuze
dan wordt de waarneming van klaas een nieuw referentiepunt van bovenstaand procesje
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

August

http://waarneming.nl/gebied/view/4516?g=0&from=2011-04-29&to=2012-04-29&sp=334&z=0&u=0&rows=20&g=0&z=1&from=2011-04-25&to=2012-04-25&rows=20&u=0


Waarom verschijnt er bij sommige wel een groen vinkje en bij andere niet. Dit gaat toch automatische als de zelfde vogel beoordeelt is door jullie of blijft het toch handwerk?
August van Rijn

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rene de Ruijter

Citaat van: Have op april 30, 2012, 21:14:46 PM
Ik blijf het heel apart vinden.
Overvliegende duinpiepers die goedgekeurd worden zonder beschrijving, geluidsopname of foto.
http://waarneming.nl/waarneming/view/66903201
http://waarneming.nl/waarneming/view/66956627
http://waarneming.nl/waarneming/view/66957904
http://waarneming.nl/waarneming/view/66959779
Groet,
Helena
Citaat van: hiskodevries op november 02, 2011, 16:12:39 PM
Citeerals Klaas ergens anders een ruigpootbuizerd meldt zonder nadere documentatie, deze om wat voor reden dan ook soms wordt goedgekeurd.
die zit niet in het procesje
als de admin van dienst denkt 'klaas weet hoe een rpb eruit ziet ik keur hem goed' dan is dat een bewuste keuze
dan wordt de waarneming van klaas een nieuw referentiepunt van bovenstaand procesje
De duinpiepers zijn dan ingevoerd door een "Klaasje"  !!
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

hiskodevries

We hebben een topc foutieve determinaties .
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0