ook helvolagroep?

Gestart door gko, december 03, 2009, 09:37:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

gko

na de interessante analyse van o.a.  Ivo Raemakers bij het gestylopiseerde zanddbij-item
maak ik toch maar een apart item van deze foto.
Het is een klein bijtje ca 7 a 8 mm lang en hij zat op 18-04-09 aan de
onderkant van een boomstam in een rivierbos.
Kan iemand iets met zekerheid over de soort zeggen
met vr gr gkoopman

LakeSide

Ik meen een rood gatje te zien, nog foto's van de achter/zijkant?

gko

#2
een haemorrhoa is het niet, wat jij als rood ziet, is denk ik weerkaatsing van de zon.
die soort vliegt er wel rond. het bijtje van de foto heeft vrij lange licht bruinig/oranje
beharing op het eerste achterlijfsegment en minder op het tweede.
met vr gr gkoopman

LakeSide

Toch denk ik roodgatje, maar even afwachten wat de andere ervan maken.

gko

ik begrijp niet waarom je aan een roodgatje denkt,
die soort heeft de beharing op het eerste achterlijfsegment niet.(2e foto)
met vr gr gkoopman

Harsbijtje

Lijkt, volgens mij, wel wat op een mannetje Vroege zandbij.

jack_windig

Zeker geen mannetje Vroege Zandbij, vrouwtje mwah misschien, maar is wel wat laat. Ik kan net niet goed het aantal antenneleedjes tellen. Gerrit, kan je misschien de antenne uitvergroten?

gko

#7
hopelijk kun je er wat mee, jack. Jeroen dacht helvolagroep,
met vr gr gkoopman

wilde

Het is zeker een vrouwtje en het lijkt op een A. praecox of mitis. A. mitis vrouwtjes zijn 10 mm lang en dat is dus relatief heel wat groter. Dan is het misschien toch praecox, maar er zijn nog enkele look-a-likes binnen die groep.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

gko

bedankt albert, ik heb van diverse zijden al begrepen dat het geen praecox is,
mitis komt in aanmerking, maar zie toch verschilletjes en ik kan niet beoordelen of het deze soort echt
is of een gelijkende soort bijv ook uit de helvolagroep.
met vr gr gkoopman

wilde

#10
Citeer... heb van diverse zijden al begrepen dat het geen praecox is.
Daarvan ben ik beslist niet overtuigd. Wat zijn daarvoor dan de argumenten? Op grond van deze foto's is de soortnaam niet te bepalen denk ik. Er zijn er te veel die op elkaar lijken en binoculair onderzoek is nodig op details.

Voor de aardigheid en vergelijking geef ik onderstaand een zeker vrouwtje A. mitis (ruim 10 mm). Iemand hier dacht in jouw foto nog een mannetje te zien, maar die zijn van deze groep veel pluiziger dan de vrouwtjes. Ze hebben bovendien een opvallende zijkaaktand. Ook van een zeker mannetje (10 mm) geef ik een foto. Beide (gevangen) insecten zijn voor mij gedetermineerd door Jan Smit.

Jaco: A. mitis en andere uit deze groep hebben ook een rossig kontje.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

gko

#11
dag Albert,
Volgens mij zeg ik hetzelfde als jij zegt, n.l. het kan mitis zijn, die toch ook bij de helvolagroep hoort. Kortom ik ben het gewoon met je eens.
Jeroen de Rond en Jack Windig vonden het geen praecox, en jij leek ook enige twijfels te hebben.
Afgezien daarvan waardeer ik je expertise, ik wilde met definitieve beslissing wachten of er nog onverwachte
gezichtspunten op zouden duiken, registratie op waarneming is voor mij geen issue, ik wil uit een foto halen wat er inzit
met vr gr gkoopman

LakeSide

Citaat van: wilde op december 06, 2009, 15:17:27 PM
Citeer... heb van diverse zijden al begrepen dat het geen praecox is.
Daarvan ben ik beslist niet overtuigd. Wat zijn daarvoor dan de argumenten? Op grond van deze foto's is de soortnaam niet te bepalen denk ik. Er zijn er te veel die op elkaar lijken en binoculair onderzoek is nodig op details.

Voor de aardigheid en vergelijking geef ik onderstaand een zeker vrouwtje A. mitis (ruim 10 mm). Iemand hier dacht in jouw foto nog een mannetje te zien, maar die zijn van deze groep veel pluiziger dan de vrouwtjes. Ze hebben bovendien een opvallende zijkaaktand. Ook van een zeker mannetje (10 mm) geef ik een foto. Beide (gevangen) insecten zijn voor mij gedetermineerd door Jan Smit.

Jaco: A. mitis en andere uit deze groep hebben ook een rossig kontje.

Is inderdaad zo. Maar mitis heeft toch witte haren op alle poten en roodgatje op de achterpoten rossige haren?

Even wat vergelijkbare foto's:

- roodgatje: (red tarsi, red hind tibia, yellowish brown hair on thorax, reddish hair on tip of metasoma, no basal mandibular tooth)


A. mitis:

gko

hallo Jaco, het roodgatje heeft de rossige haren bij de pijl niet,
daarom kan het die soort niet zijn.
met vr gr gkoopman

wilde

Ook de roodbruine tarsen en schenen zijn er niet, dus geen roodgatje.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me