'Zet windmolens in natuurgebieden.'

Gestart door Maico Weites, december 02, 2009, 16:57:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maico Weites

Nu heeft Joop Atsma (CDA) wel vaker rare ideeën, maar dit slaat toch echt alles...
Natuurgebieden zijn er niet om geld mee te verdienen.

PvdA: 'CDA pest natuur'
Plaats windmolens in grote natuurgebieden die worden beheerd door Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer. Joop Atsma, Tweede Kamerlid voor het CDA, denkt dat natuurgebieden zo meer rendement kunnen opleveren.
Het geld dat het opwekken van energie via water, wind of biogasinstallaties oplevert, kan wat hem betreft worden gestoken in natuur en milieu. Dit CDA-idee viel bij de bespreking van de LNV-begroting in slechte aarde bij onder meer PvdA en SP. Dat kwam mede omdat Atsma het CDA-standpunt herhaalde dat er voorlopig geen grond meer moet worden aangekocht om het natuurnetwerk, de Ecologische Hoofdstructuur (EHS), volgens afspraak te realiseren.

Pesten

"U doet aan natuur pesten'', concludeerde Lutz Jacobi (PvdA). SP'er Hugo Polderman vroeg zich af of Atsma oog heeft voor de maatschappelijke waarde van natuur. Hij stelde dat het CDA de aanval heeft ingezet op de natuur, die alleen door de komst van wat windmolens wat rendabeler zou kunnen worden gemaakt. "U spreekt met dedain over natuur, die vooral een hoop geld kost. Maar natuur zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat mensen zich goed voelen.''

http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2009/12/pvda_cda_pest_natuur.html
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Violet (en Remco)

Hoe verzint ie het  ???
Dan kunnen we straks, als natuurliefhebbers, genieten van grote palen, zoevende wieken en door midden gehakte vogels terwijl je door een natuurgebied loopt...  Het is om te huilen, wat een kortzichtigheid en geldzucht. Blij dat er tenminste ook partijen zijn die het een slecht plan vinden.
En nu maar hopen dat dit plan nooit wat zal worden.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

waterland01

Ach, meneer Atsma, zet die windmolens (het mogen er van mij gerust 100.000 zijn) in die door uw CDA-lobby zo sterk verdedigde
veeindustrie-gebieden in Brabant en Limburg, want daar valt door de ammoniakuitstoot toch al zo weinig natuur te genieten. Zo hebben die gebieden tenminste nog enig nut, want voorlopig is het er niet te harden voor zowel mensen als natuur.

Henk Timmerman
Henk Timmerman

Roland_Wantia

Toch wel triest. Zolang mensen met een dergelijk beperkt vergezicht zich bemoeien met het bestuur van een land, blijft het behelpen met het behoud van onze biodiversiteit. Hij zou zich eens moeten verdiepen in het rendement van een intact stuk natuur. Daarin wordt elke niche uitgeknepen met als gevolg een maximale omzet van biomassa. Dit in schril contrast met de landbouw waarin een omgeving wordt gecreëerd waarin de omzet naar biomassa zoveel mogelijk moet plaatsvinden in een soort (gewas). Ik ben er van overtuigd dat een landbouwgebied (zonder gebruik van meststoffen en andere vormen van doping (dat spreekt wielerliefhebber Atsma mogelijk aan)) bij gelijke omstandigheden niet in de buurt komt van een gezond stuk natuur. Maar de heer Atsma berekent rendement alleen naar de mate waarin dit rendement zijn eigen soort of soort mensen ten goede komt. Naar mijn mening geeft dit blijk van kortzichtigheid. 
Eigenlijk zou ik ervoor willen pleiten dat politici en andere belangrijke bestuurders een verplichte cursus ecologie en biodiversiteit moeten volgen. De noodzaak van behoud van natuur en biodiversiteit dient namelijk geen politiek issue te zijn, hoogstens de wijze waarop dit te realiseren. Gedegen kennis is hierin een goed wapen tegen onverschilligheid, onwetendheid, opportunisme en dito beleidsvoorstellen.

Groet,
Roland Wantia

Denro

Bureau Waardenburg (BUWA) heeft onderzoek gedaan naar de invloed van windturbines op vogels.

http://www.buwa.nl/nl/theme/Vogels_windturbines

Daar heeft Atsma waarschijnlijk geen boodschap aan!!!
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Arp

Citaat van: denro op januari 23, 2010, 01:09:21 AM
Bureau Waardenburg (BUWA) heeft onderzoek gedaan naar de invloed van windturbines op vogels.
En wat zijn de uitkomsten van dat soort onderzoeken dan? Die zie ik namelijk niet.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Denro

Onderstaande link zijn resultaten van effecten windturbines op zee. Heb even niks anders kunnen vinden


http://www.buwa.nl/index.php?page=download&id=Eindrapport_nulmeting_Meetpost_Noordwijk&lang=nl

Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Andre321

#7
Ik dacht dat een gemiddelde windturbine 20 vogels kostte...en dat de meeste slachtoffers in de avond en in de mist vielen.
Nu heeft NL 5 miljoen katten..dat is een veel groter probleem voor de vogels dan windturbines.
Ook de hoogspanningsleidingen maken meer slachtoffers. En alle glazen geluidschermen zijn ook funest voor deze gevederde vriendjes.
Bij avifauna groningen heb je wat links..en er was een goed belgisch onderzoek naar schade. Het viel allemaal mee..de kat van de buren, met zijn vijf miljoen soortgenoten, is erger dan de paar duizend windmolens (aantallen nemen af) die NL heeft..Overigens denk ik dat boeren vlak bij het natuurgebied de molens maar wat graag willen hebben

Elachista

Citaat van: Pudding4brains op januari 23, 2010, 23:54:09 PM
Citaat van: denro op januari 23, 2010, 01:09:21 AM
Bureau Waardenburg (BUWA) heeft onderzoek gedaan naar de invloed van windturbines op vogels.
En wat zijn de uitkomsten van dat soort onderzoeken dan? Die zie ik namelijk niet.

Zulke dingen:
http://www.youtube.com/watch?v=gChdk4tD248

Heerlijk, toch! En ja, het gebeurt vaker dan je denkt - vorige week vond ik ook nog een wilde eend die tegen een lantaarnpaal was gevlogen en z'n nek brak. Het kan dus nog gekker, ook met stilstaande voorwerpen...
Groet,
Tymo

arnoud.vandenberg

Het laatste nummer van Der Falke (jaargang 58 nr 12, 2011) is een dik themanummer met goed leesbare artikelen over de schade van windmolenparken op vogels (in het Duits). Zowel windmolens op bergtoppen als op zee worden behandeld. Harde conclusies worden niet getrokken maar men doet wel aanbevelingen om de schade enigszins binnen de perken te houden. Van de trekvogels worden grote vogels als zeeduikers en roofvogels uiteraard vaker als slachtoffer aangetroffen dan kleine als lijsters en zangers. Met name op zee blijkt het uiterst lastig om een idee te krijgen van het aantal slachtoffers. [Het zou mijns inziens, als ik het zo lees, wel eens een onaanvaardbaar hoog aantal kunnen zijn en dat zou kunnen betekenen dat de windmolens in de trektijd dienen te worden stilgezet.]

KorHaan

Ik stem al jaren SP. Blij dat ik weer eens gelijk krijg.

Vriendelijke groet,

Ronald sinoo


javahol

Dat wordt flink photoshoppen voor de landschapsfotografen.

Jan
Jan van Holten

Robert Heemskerk

#13
Afgezien van de schade die het aanbrengt aan vogels kun je je afvragen of je wel van ''duurzaamheid'' kunt spreken.
In windmolens worden (zeldzame) metalen gebruikt, het is maar helemaal de vraag hoe dat in de toekomst moet als deze niet meer te betalen zijn.
Ik meen dat het om de grondstof Neodinium ging, maar kan me vergissen.


groet, Robert

bas waanders

Het idee dat de mens zelfs op een natuurgebied een kosten/baten plaatje zetten wil is al ongeloofelijk . In mijn ogen is een natuurgebied een gebied waar geen geld te verdienen valt . Wat er wel te halen is , is een frisse neus , rust , genieten voor iedere burger die respect kan opbrengen voor iets dat alleen maar schaarser word in dit volgeplempte land . Biodiversiteit , landschapsbehoud en het "beheer" daarvan is iets dat wij MOETEN doorgeven aan ons nageslacht . En daarmee kun je bereiken dat wat er nu nog is , ook blijft .
Financiele middelen zijn er voldoende , de miljarden die aan allerlei onzin uitgegeven word kan ook geïnvesteerd worden in de instandhouding van datgene wat er nu nog is , of zelfs een uitbreiding daarvan . Hier op de Brunssummerheide zie je dat daar duizenden van genieten , ieder op zijn eigen manier . En dat is onbetaalbaar en elke investering dubbel en dwars waard !

javahol

Citaat van: baswaanders op september 11, 2012, 14:06:35 PM
Het idee dat de mens zelfs op een natuurgebied een kosten/baten plaatje zetten wil is al ongeloofelijk . In mijn ogen is een natuurgebied een gebied waar geen geld te verdienen valt . Wat er wel te halen is , is een frisse neus , rust , genieten voor iedere burger die respect kan opbrengen voor iets dat alleen maar schaarser word in dit volgeplempte land . Biodiversiteit , landschapsbehoud en het "beheer" daarvan is iets dat wij MOETEN doorgeven aan ons nageslacht . En daarmee kun je bereiken dat wat er nu nog is , ook blijft .
Financiele middelen zijn er voldoende , de miljarden die aan allerlei onzin uitgegeven word kan ook geïnvesteerd worden in de instandhouding van datgene wat er nu nog is , of zelfs een uitbreiding daarvan . Hier op de Brunssummerheide zie je dat daar duizenden van genieten , ieder op zijn eigen manier . En dat is onbetaalbaar en elke investering dubbel en dwars waard !

Met de natuur kan je wel degelijk geld verdienen. Verantwoord ecotoerisme en de overige toeristen die deze gebieden bezoeken kunnen een flinke bom duiten opleveren. Op zich is daar niets mis mee als de natuur maar de meeste voorang heeft. Gebeurt al volop in Nederland, kijk maar naar de Veluwe. Nu is dat geen natuur maar cultuurgoed, maar het is een belangrijke inkomstenbron voor toeristen die graag in het groen hun vakantie doorbrengen.

Jan
Jan van Holten

A Fopma

Als je kijkt naar de Nederlandse Natura 2000-gebieden, dan gebeurd dit al jaren. In de Zeeuwse Natura 2000-gebieden staan al volop windmolens. Ook in één van onze grootste N2000 gebied het IJsselmeer staan op verschillende plekken windmolens. En staan ze er niet in, dan staan ze wel op de rand (IJssel, Veluwernadmeren, Dollard etc.).
En in de noordzee staat ons grootste park. Wil je windmolens, dan zul je ook op het land in het agrarische gebied moeten kijken. En dan zul je soms ruimte moeten creëren.

Albert

Oog voor natuur en milieu.

liptaster

Van mij kunnen windmolens in een natuurgebied zolang dit landschappelijk past en geen negatieve invloed heeft op de natuurwaarden. Zo ken ik er wel enkele waar ze mogen komen. Voor België heeft dit als belangrijk voordeel dat er dan geen kat de aanliggende stukken nog wil verkavelen voor woningbouw.

In Vlaanderen heeft de landbouwsector zich volledig gedraaid qua opinie: eerst wilde niemand ze bij hem omdat dit rechtstreekse grondinname betreft. Daarna sprak men over huur van de grond aan prijzen van grootstedenbouwgrond en nu vragen ze waarom zij er geen aanspraak op kunnen maken.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424