Rotszwaluw Maastricht

Gestart door Jeroen Nagtegaal, november 30, 2009, 18:00:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

HJDT

Citaat van: Maxberlijn op december 04, 2009, 13:43:54 PM
Let op:

De vogel heeft een nieuwe plek: Zie DB alerts van vandaag. Mogelijk zat hij daar steeds als hij niet gezien werd?

Gr Max

Eigenlijk is dit niet zo'n hele nieuwe plek Max. De vogel was ook vanaf de plek waar ik en enkele anderen heb in de ochtend zagen (de parkeerplaats van chalet Bergrust) prima te zien geweest als hij daar had gevlogen. Hemelsbreed ligt dit ca. 100 meter verderop. In de tijd dat hij kwijt is geweest heeft hij zeer waarschijnlijk in Maastricht zelf doorgebracht. Jammer genoeg was het alleen vanochtend helder weer maar kwam toen niet dichtbij. Later op de dag deed hij dat wel maar regende het pijpestelen.

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

Max Berlijn

Was tot ten minste 15.40 aanwezig, ik was de laatste met de jeugd van Cadier en Keer die vertrok. Vogel was te zien vanaf het restaurant.

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Gideon Vreeman

...is er vandaag iemand nog op zoek geweest? ik zou het beestje nl. morgen evt meepakken tijdens mijn verblijf in de buurt van Maastricht
Gideon Vreeman

Folkert Jan

ben bang van niet, oehoe is wel gemeld maar rotszwaluw nog niet.

had maastricht voor zondag in de planning  :'(
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

JohanvantBosch

Tja... hij zat er ook al weer ZO lang....  >:D

Gideon Vreeman

Citaat van: JohanvantBosch op december 11, 2009, 16:43:33 PM
Tja... hij zat er ook al weer ZO lang....  >:D

:D inderdaad. ach twitchen word zwaar overschat;)
Gideon Vreeman

nicky hulsbosch

Ik denk dat de waarnemer misschien maar evenstjes is geweest en dat de vogel net effe weg was. Maarja hij kan ook echt weg zijn. Er zullen morgen nog wat mensen gaan chekken en zien we het wel.
Groeten Nicky Hulsbosch

http://waarneming.nl/user/view/1739

Certhia

Precies en anders melkpak je m toch gewoon. Mag allemaal tegenwoordig.




Marc

nicky hulsbosch

Groeten Nicky Hulsbosch

http://waarneming.nl/user/view/1739

dupont

Zojuist gezien door Martijn Hammers. Zie DB-alerts
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Ben Loonen

Gisteren zei een man die zijn paard in de wei aan de kant van de tuinen heeft ;
die vogel zit hier al bijna 3 maanden .
groeten Ben en Nelly Loonen


http://waarneming.nl/user/view/2262

Ben Gaxiola

Citaat van: loonenb op december 12, 2009, 10:57:10 AM
Gisteren zei een man die zijn paard in de wei aan de kant van de tuinen heeft ;
die vogel zit hier al bijna 3 maanden .

Dat is min of meer de standaardreactie van minimaal 1 local als ergens een vogel wordt getwitcht. Laat ik het zo stellen: de kans dat het niet klopt benaderd 1.  8)
Ben Gaxiola

Gerard Troost

Grote kans dat er 3 maanden geleden ook een Aves rondvloog daar...
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Roland_Wantia

Nu de rotszwaluw lijkt te zijn vertrokken enkele algemene vragen over rotszwaluwen. Op dit forum gaf Edwin Russer aan in Egypte tot 20 november  nog dagelijks rotszwaluwen op trek te hebben gezien. Andere zwaluwsoorten daarentegen waren al lang en breed vertrokken. De rotszwaluwen in Hoorn waren eveneens erg laat en zelf heb ik ooit in Zwitserland twee rotszwaluwen zien rondvliegen rond 16 maart (erg vroeg) bij een gebouw waar nog volop ski's werden verhuurd. Weliswaar in de warme zon maar het sneeuw lag nog op het dak. Een andere soort zwaluw die niet terugdeinst voor koude omstandigheden is de chileense zwaluw (lijkt uiterlijk sterk op de huiszwaluw) die ik in november 2006 volop heb zien vliegen in de directe omgeving van Ushaia en Torres del Paine. Dit bij temperaturen van om en nabij de 4 graden.
Hoewel zeer mager onderbouwd lijkt het dat (een deel van) deze vogels in het najaar later vertrekken en in het voorjaar vroeger terugkeren, althans gerelateerd aan de breedtegraad. En dat doet mij veronderstellen dat deze soorten in dat geval beter bestand (moeten) zijn te overleven bij lage temperaturen dan bijvoorbeeld de boeren-, oever- en huiszwaluwen. Ik kan me voorstellen dat rotszwaluwen in hun natuurlijke biotoop vaker te maken hebben met barre omstandigheden en derhalve aanpassingsmechanismen, vergelijkbaar met gierzwaluwen, hebben ontwikkeld om deze omstandigheden het hoofd te bieden.
Mijn vragen derhalve:
Wijkt het trekgedrag van rotszwaluwen daadwerkelijk af van de andere "europese"zwaluwen? Is (vanuit onderzoeksliteratuur) bekend of rotszwaluwen beschikken over fysieke eigenschappen en/of strategieën die hen beter dan andere soorten zwaluwen in staat stellen, koudeperiodes te overleven? Zo ja, welke zijn dit? Kunnen ze bijvoorbeeld hun energieverbruik tot een minimum beperken bij slechte weersomstandigheden?
En/of zijn er gunstige omstandigheden in bergachtig gebied die een langer verblijf voor deze vogels mogelijk maken (bijv. hellingen op de zuidkant of in de luwte) zodat ze later (of helemaal niet) hoeven weg te trekken?

Groet,
Roland Wantia

Folkert Jan

vandaag van 11 tot 1 geweest, maar geen spoor
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

GertJ

Citaat van: rnbflavour op december 13, 2009, 19:13:20 PM
vandaag van 11 tot 1 geweest, maar geen spoor

Toch niet helemaal onverwachts: de eerste keer serieuze nachtvorst in het land en ...spoorloos.
Ben benieuwd of er nu nog insecten zijn en of-tie nog opduikt, ben bang van niet.
Groet Gert Jager

Folkert Jan

klopt zo dacht ik ook hoor, maar limburg had meer moois te bieden en kon helaas niet eerder die kant op,

maar als die rotszwaluwen beetje op hetzelfde niveau gevonden worden, moet een inhaler niet zon probleem zijn lijkt me  :angel:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Gerard Troost

Citaat van: rnbflavour op december 13, 2009, 22:59:09 PM
moet een inhaler niet zon probleem zijn lijkt me
Eh, dit was toch al de inhaler....
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Folkert Jan

vogel pas sinds 2008 (A)

dus ik bedoelde een persoonlijke inhaler ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013