Gal op Struisgras

Gestart door Corryabbink, december 01, 2009, 11:58:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Deze gallen vond ik op Gewoon struisgras. Heeft iemand een idee?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Margreet Kwh

Hallo Corry,

misschien is dit het werk van Diuraphis agrostidis (Muddathir), de Struisgrasluis. Ik kan helaas geen afbeelding vinden, maar de omschrijving is:
CiteerDe bladeren staan gedrongen aan de top van de halm; vooral uitlopers worden aangetast. De geledingen zijn verkort, de bladscheden gezwollen en losjes om elkaar gevouwen, de bladschijven blijven kleiner dan normaal. De gehele gal is soms paars tot rood aangelopen. Komt ook op andere Agrostis-soorten voor.
Citaat uit: Gallenboek van Docters van Leeuwen, 4e editie, blz. 80.
Ook in de Nederlandse Oecologische Flora, deel 5, blz. 164 wordt deze gal genoemd bij Struisgras, en kortweg omschreven als:
CiteerDe bladluis Diuraphis agrostidis doet aan de top van niet-bloeiende stengels bladproppen ontstaan met verkorte bladeren en verdikte bladscheden
.

Maar ik ben niet zeker van mijn zaak.

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

tjeuh

Het lijkt mij geen gal op struisgras, maar een gal tussen struisgras.
Het zou een uitgedroogde gal van Aulacidea hieracii kunnen zijn.
Groetjes,

Tjeu

Corryabbink

#3

Citeermisschien is dit het werk van Diuraphis agrostidis (Muddathir), de Struisgrasluis. Ik kan helaas geen afbeelding vinden, maar de omschrijving is:

Citaat
De bladeren staan gedrongen aan de top van de halm; vooral uitlopers worden aangetast. De geledingen zijn verkort, de bladscheden gezwollen en losjes om elkaar gevouwen, de bladschijven blijven kleiner dan normaal. De gehele gal is soms paars tot rood aangelopen. Komt ook op andere Agrostis-soorten voor.[/color][/size]

[/size]

MarKoHu,
Bedankt. Ik heb geen idee hoe dat eruit ziet.....Zou kunnnen.


Citaat van: tjeuh op december 04, 2009, 09:07:23 AM
Het lijkt mij geen gal op struisgras, maar een gal tussen struisgras.
Het zou een uitgedroogde gal van Aulacidea hieracii kunnen zijn.
Tjeu,
Bedankt.
Deze gal zit zeker 100% zeker op Struisgras. Zie bijgaande foto. Overigens vond ik dezelfde gal ook op jonge twijgen/opschot van waarschijnlijk Wilg maar kan ook een andere boomsoort zijn. Zomereik, Beuk en Wilg zijn de voorkomende soorten.
Er staat wel veel Stijf havikskruid maar daar heb ik geen gal op gezien.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Zojuist heb ik de gal geopend en tot mijn grote schrik vond ik daarin levende larven. Jammer maar het is niet meer terug te draaien. Ze lagen allemaal in een eigen holletje en waren ca 2 mm. groot. Ongeveer 10 larven gezien. Het lijkt wel een bijenkorfje in het klein.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Hierbij nog een vergroting van het onderste deel van de 2e foto.
Misschien is Aulacidea hieracii toch niet zo plantgebonden als we denken te weten...........
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Margreet Kwh

Aulacidea hieracii lijkt mij toch een goede suggestie van Tjeu, als ik de foto's vergelijk met die op de site van Jojanneke Bijkerk, waarvan een bijgevoegd.
Die havikskruiden zijn in de duinen erg grasachtig.
De larven zien er wespachtig uit.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

HPM

Citaat van: MarKoHu op december 05, 2009, 17:52:11 PM
Aulacidea hieracii lijkt mij toch een goede suggestie van Tjeu, als ik de foto's vergelijk met die op de site van Jojanneke Bijkerk, waarvan een bijgevoegd.
Die havikskruiden zijn in de duinen erg grasachtig.
De larven zien er wespachtig uit.

Margreet.

"Grasachtige" bladeren heeft alleen de duinvorm van Schermhavikskruid. Zie bijvoorbeeld deze:
http://waarneming.nl/foto/view/924725
Ik geloof niet dat ik die op de foto zie. Bovendien is Cory ervan overtuigd dat het wel degelijk
Struisgras is.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

HPM

Ik hoop niet dat je dacht dat ik iets van je in twijfel trok, Corry.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Corryabbink

Citaat van: HPM op december 06, 2009, 13:57:41 PM
Ik hoop niet dat je dacht dat ik iets van je in twijfel trok, Corry.

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman,
Mijn voorgaande antwoord sloeg niet op jou. Jij bent een uitzondering lijkt het wel :D  Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat zo'n simpele wesp, die zich niet aan de regels houdt, de boel danig op stelten kan zetten.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"