Hoofdmenu

Wie durft?

Gestart door a.houter, juli 12, 2006, 22:44:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

a.houter

Nou vooruit, nog maar een quizje...en een stukje educatie
doe eens een poging, maar wel per mail s.v.p., want ook ervaren members mogen meedoen.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Cees Veenema

#1

Duivelsbroodrussula?
Groet,

Cees

Corryabbink

#2
Gokje:
Papilrussula(Russula coerulea) of zie ik toch iets roods aan de steel? Dan is het misschien een Duivelsbroodrussula.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Marian en Bert

Laat mij ook eens een poging wagen.

Papilrussula?

Groeten van Marian

fungi_nl

Heb je niet meer gegevens?

Geur, smaak, lamel info, afscheurbare hoedhuid, reactie met ijzersulfaat en/of koh, welke bomen in de buurt?

a.houter

CiteerHeb je niet meer gegevens?

Geur, smaak, lamel info, afscheurbare hoedhuid, reactie met ijzersulfaat en/of koh, welke bomen in de buurt?
Alleen dat er naaldhout in de buurt moet zijn,... meer wil ik niet kwijt anders is de clou misschien weg...
ik denk dat je op het oog verder een heel eind komt, John...
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

fungi_nl

Maar ik vind ze veel te klein daarvoor, als ik zo naar het mos kijk.

a.houter

oké, een hint:
namen noemen mag, maar vraag je eens af of dat het belangrijkste is wat ik wil weten...
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Elachista

126270   Russula coerulea    Papilrussula  :P  
Groet,
Tymo

fungi_nl

Citeernamen noemen mag, maar vraag je eens af of dat het belangrijkste is wat ik wil weten...

Is dit cryptisch of in welke context meot ik dit lezen?  :)  

a.houter

Niet echt cryptisch...men is geneigd om namen te gaan roepen als zo'n plaatje getoond wordt. Dat hoort er ook wel bij, maar is niet het belangrijkste doel van dit puzzeltje.

(Overigens: Corrie zat er dicht bij, maar dacht niet verder door)

@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

fungi_nl

Dan moet ik 'm proeven. :) (ik ben wel wat gewend intussen  B)  )

a.houter

Ja, daar gaat het nu juist om: dat kun je niet hier op de site!
:P
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

fungi_nl

Juist ja, zowel de papilrussula als de duivelsbroodrussula hebben een herkenbare middenbult. De papilrussula heeft een iets herkenbaardere bult.
De steel van de PR is wit en van de DR is deze ook wit maar lilaroze of roodviolet aangelopen. De smaak van de PR is zacht en van de DR, ja, zeer scherp natuurlijk. Vandaar de naam. De lamellen van beide soorten zijn allebei geel alleen van de DR iets geler. Ze groeien ook nog eens allebei onder dennen.
Alleen heb ik nog steeds de ervaring dat ik altijd grote species van de PR heb gevonden dan van de DR. Soms hoeden van 15 cm van de PR en van de DR 8-9 cm. Tussen dat mos zou ik zeggen toch de DR, omdat ik dat al vaker zo gevonden heb. De PR vind ik meestal tussen gras of net na het gras onder dennen.

Je zet me voor het blok zo. :lol:  B)  

a.houter

#14
Tja, nu kan ik er niet meer omheen; beter kan ik het zelf niet uitleggen.

Het is een afgezaagd verhaal dat je vanaf een foto moeilijk kunt determineren. Ik wilde dat hier nog eens benadrukken. Vaak is er (dringend) aanvullende informatie nodig om te voorkomen dat het een 'raden maar' spelletje wordt.

Eén klein stapje verder, John: het exemplaar links boven is géén R. coerulea, die heb ik er zelf tussengezet.

Knap dat je blééf twijfelen, gefeliciteerd!
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

fungi_nl

Zijn het zowel DR als PR?

a.houter

CiteerZijn het zowel DR als PR?
3x PR, 1x DR.

Op het moment dat ik de foto op die manier nam (3 jaar geleden), onderging ik dezelfde bedenkingen waar jij het over had.

@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

fungi_nl

#17
CiteerHet is een afgezaagd verhaal dat je vanaf een foto moeilijk kunt determineren. Ik wilde dat hier nog eens benadrukken. Vaak is er (dringend) aanvullende informatie nodig om te voorkomen dat het een 'raden maar' spelletje wordt.

Maar ik ben het wel helemaal met je eens.
De meeste gebruikers weten het ook inmiddels, maar de mensen die nieuw zijn of zelfs uit andere groepen staan soms raar te kijken als je ze dat meldt, dat vanaf foto moeilijk gedetermineerd kan worden.

Lees mijn bericht over chemicalien maar eens. Je legt het uit en het blijft stil. Het is een onbekende wereld voor anderen die nooit of weinig iets met paddestoelen van doen gehad hebben.  B)  

fungi_nl

CiteerOp het moment dat ik de foto op die manier nam (3 jaar geleden), onderging ik dezelfde bedenkingen waar jij het over had.

Prima, dan heb je iedereen tuk genomen  :rolleyes:
Maar zat Corry aardig in de richting.

Mooie combifoto overigens.

Tsja, ik heb 1 keer een DR geproefd en 1 mentosje na afloop helpt niet echt.
En een halve liter spa blauw ook niet. :censored:  

fungi_nl

Ik heb wel eens vaker een quizje gedaan tussendoor.

Beetje knippen en plakken en je hebt een deel van een paddestoel die geraden moet worden.

Bijvoorbeeld die truffelknotzwam die we met de excursie van Atte gevonden hadden.

Of een close up van een rupsendoder.
Als je ze nooit gezien hebt, zit je je suf te bedenken (of niet).

Het is leuk en educatief. Mensen bekender maken met soorten.

Ik zal maar niet over de 31 secties van de Russula's beginenn met hun subsecties, maar gewoon eenvoduiger zoals we dit met de paxillus ook gedaan hebben.
Moeten we maar vaker doen. Zeker van de herfst.

Ik zal er nog eens 1 plaatsen.

Cees Veenema

Citeer
CiteerZijn het zowel DR als PR?
3x PR, 1x DR.

Op het moment dat ik de foto op die manier nam (3 jaar geleden), onderging ik dezelfde bedenkingen waar jij het over had.
Ik heb altijd al een zwak voor minderheden gehad.
Groet,

Cees

Corryabbink

Citeer(Overigens: Corrie zat er dicht bij, maar dacht niet verder door)
Dag allemaal,

Momenteel kan ik niet teveel doordenken daar mijn moeder overleden is en mijn dochter naar Nigeria om een adoptiekind op te halen. Ik volg wel het e.e.a. maar ook niet alles.

André ik snap wel dat je aan wilt tonen dat er alleen vanaf een foto niet te determineren valt maar het gaat toch wel aardig in de goede richting. Bovendien heeft een foto van Cees toch al tot een bijzondere vondst geleid.

Dit forum waarop foto's geplaatst kunnen worden heeft mij en menigeen met mij toch aardig op weg geholpen in de paddestoelenwereld.

John, jij hebt het over chemiecaliën waar heb je dat geschreven? Ik weet er wel iets van daar ik die met (korst)mossen ook gebruik en nu dus met sommige paddestoelen ook.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

fungi_nl

Allereerst geconcoleerd met het verlies van je moeder en ik mag toch wel zeggen gefeliciteerd met je (adoptie)kleinkind. Doe lekker rustig aan en neem de tijd voor alles.

CiteerJohn, jij hebt het over chemiecaliën waar heb je dat geschreven?

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=9430

Ik weet er ook wel iets van, maar niet waar bepaalde dingen te krijgen zijn of hoe het te maken is. Ik heb wel een adresje nu, maar of dit bruikbaar is, weet ik niet.   Lees het verhaal van de chemicalien maar eens.

CiteerAndré ik snap wel dat je aan wilt tonen dat er alleen vanaf een foto niet te determineren valt maar het gaat toch wel aardig in de goede richting. Bovendien heeft een foto van Cees toch al tot een bijzondere vondst geleid

Het kan leiden tot duw in de goede richting, tuurlijk, maar het materiaal met haar macroscopische en microscpoische kenmerken is het allerbelangrijkste en het sluitende bewijs voor een correcte determinatie van een paddestoel. ;)  B)  

Corryabbink

John,

Bedankt. Het is heel wrang als je op dezelfde dag onverwachts zowel gecondoleerd als gefeliciteerd wordt. Beide overkwam me en het zal nog geruime tijd duren voor ik weer in evenwicht ben.

Het artikel zal ik binnenkort lezen.

Voor de rest ben ik het wel met je eens. Natuurlijk is een foto nooit voldoende maar wel waardevol in combinatie met.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

a.houter

CiteerLees mijn bericht over chemicalien maar eens. Je legt het uit en het blijft stil.
Nico Dam mompelt dan gewoonlijk iets over 'wanhopige mycologen' :rolleyes:  ^_^  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

a.houter

Oeps!!!  Het spijt me, Corrie, jouw bericht had het mijne ingehaald. Ik had dat niet zo gauw in de gaten.

Natuurlijk mijn welgemeende condoleances.

Veel sterkte,

@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

fungi_nl

CiteerHet is heel wrang als je op dezelfde dag onverwachts zowel gecondoleerd als gefeliciteerd wordt

Het is heel wrang. Ik weet er alles van, maar ze mogen beiden niet vergeten worden.  ;)  

fungi_nl

CiteerNico Dam mompelt dan gewoonlijk iets over 'wanhopige mycologen'

Zo erg is het nog niet maar een antwoord was als volgt.

CiteerBen eigenlijk wel benieuwd wat het paddestoelen te maken heeft

Ik dacht dat ik als antwoord daarop met een copie van Chiel's website wel voldoende informatie had verstrekt.  ;)  Ik hoop alleen niet dat het afgeschrikt heeft. :lol:  B)


Cees Veenema

#28
Hallo André,

Juist door  die ene foto van db kwam ik daar op.
Het door elkaar plaatsen van verschillende soorten vindt normaliter niet plaats.
De conclusie moet naar mijn mening dan ook luiden dat de opgave  door alle
deelnemers zonder probleem van de foto is gedetermineerd.
Dit is toch eerder een bewijs dat het wel mogelijk is dan dat het niet mogelijk is.
Groet,

Cees

Elachista

Citeer
CiteerZijn het zowel DR als PR?
3x PR, 1x DR.

Op het moment dat ik de foto op die manier nam (3 jaar geleden), onderging ik dezelfde bedenkingen waar jij het over had.
Ja dat dacht ik ook al, maar omdat ze zo in groepjes groeiden (en altijd gedacht heb dat je eerlijk zou zijn  :P ) ging ik er vanuit dat het maar één soort zou zijn.
Groet,
Tymo