Hoofdmenu

GPS en Exif

Gestart door Goyatlah, december 27, 2008, 15:40:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Ben op zoek naar een apparaatje wat GPS gegevens opslaat, die ik dan later in mn computer kan inlezen, en locatie gegevens in de Exif van mn foto's kan zetten. Het apparaatje moet wel min. een dag kunnen werken zonder opgeladen te worden, en ook niet zijn gegevens kwijtraken als er van accu gewisseld wordt.

Mooiste is als er ook een schermpje op zit waar ik de GPS-data kan aflezen (voor als ik op een totaal onbekende plaats ben bijv.)

Heeft iemand hier ervaring mee?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Alex Kwak

#1
Ik denk dat je zoiets bedoelt.

In de C'T van afgelopen November heeft een uitgebreide test gestaan.

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Goyatlah

Klopt wel, alleen zou ik dan de locatie gegevens af en toe ook in het veld wel willen uit kunnen lezen (handig als je ergens in het buitenland bent). Probeer die C'T nog wel ergens op te sporen.

Bedankt Alex  B)  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Alex Kwak

Als je al een Pda hebt met bluetooth (of met ingbouwde gps) dan is WnPda dé oplossing  :D  
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Goyatlah

CiteerAls je al een Pda hebt met bluetooth (of met ingbouwde gps) dan is WnPda dé oplossing  :D
Ik zou niet eens weten wat het is...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Alex Kwak

CiteerIk zou niet eens weten wat het is...
Au, au!!
http://waarneming.nl/pda

;)

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!


Goyatlah

Moi Andre

dat Sony in 2006 een dergelijk apparaat gemaakt heeft wist ik eigenlijk wel, maar ondertussen kan er natuurlijk een boel veranderd zijn. Mijn probleem was deels dat een simpel probleem (hoe krijg je lokatiedata automatisch in je foto's \ waarnemingen) door allerlei terminologie erg lastig werd. Geotagging, gpslogging, etc. Een GPS-logger schijnt nog weer iets anders te zijn dan een GPS-receveiver of een GPS-tracker. En van Geotagging had ik dus nog helemaal niet gehoord.

Goed, Alex's artikel heeft me een boel duidelijk gemaakt wat ik eigenlijk al wel wist, maar ik ken de terminologie nu dus ook. Weet nu ook eigenlijk wel welk apparaat ik wil (Holux M-241 voor 75euro of Wintec G-Trender BT (= WSG-1000) voor 170euro - maar wel met temperatuur en barometer gegevens, best wel interessant voor insectenwaarnemingen). Maar ook belamgrijk is dat je bij beide apparaten in het veld kunt zien waar je bent - handig als je in de bush in Sardinie, of Tsjechie of zo zit. Bij bijna alle andere apparaten heb je die functie niet. Nu nog het laatste probleem: waar koop je dat spul? In Groningen in ieder geval niet...  :(  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Alex Kwak

CiteerNu nog het laatste probleem: waar koop je dat spul? In Groningen in ieder geval niet...  :(
http://www.gpsproducts.nl/index.php?main_p...&products_id=41
bijvoorbeeld.

Tip: zoek met Google op typenummer met het woord "prijs" Dan krijg je over het algemeen wel de sites van de winkels.

Alex.

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Goyatlah

Bedankt maar weer  :duim:  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

marcel123

#10
Beetje off topic maar.. Geotagging met Picasa

Gert Veurink

#11
CiteerBeetje off topic maar.. Geotagging met Picasa

Ik snap het natuurlijk wel ongeveer, maar kan iemand dat in alfataal uitleggen?

Ik weet sinds een week wat picasa is, wat langer wat de exif is en wat foto's zijn... Verder heb ik sinds kort zo'n garmin gps-unit, ik kan dus ook exacte coördinaten meten...
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Moi Gert

het is niet zo moeilijk, je hebt een fototoestel wat de tijd waarop een foto is genomen opslaat in de foto (in de Exif-informatie van de foto in dit geval). Daarnaast heb je een apparaatje wat bijhoudt waar die zich op welk moment bevond (wordt wel een gpslogger genoemd, of geotagger, of ...). Door de foto's en de lokatieinformatie bij elkaar te brengen, kan de tijd van de foto gecombineerd worden met de lokatie van de logger (moet wel op beide dezelfde tijd zijn ingesteld, en de logger niet bij je zuster in de tas zitten want dan werkt het natuurlijk niet).

En dan heb je ineens foto's waar de lokatie op een paar meter nauwkeurig in staat (en niet alle foto's van dezelfde dag maar voor het gemak op dezelfde plaats).

En wat ze er met Picasa en Google Earth mee doen interesseert me zelf eigenlijk niet zoveel (Picasa is een fotoverwerkingsprogramma, en ik gebruik PS).
Maar of e.e.a. ook met Garmin kan weet ik eigenlijk niet.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

marcel123

#13
CiteerEn wat ze er met Picasa en Google Earth mee doen interesseert me zelf eigenlijk niet zoveel.
Geotaggen. Heb je niet zo;n apparaatje nodig maar dan moet je het handmatig doen. ;) Het probleem van toen was dat je EN de beta van Picasa nodig had EN de bete van Google Earth om het te laten werken.  Een supernieuwe functie dus.. Alleen dat stond niet in het artikel wat ik gevonden had over het nieuwe Picasa..

Gert Veurink

Citeer
CiteerEn wat ze er met Picasa en Google Earth mee doen interesseert me zelf eigenlijk niet zoveel.
Geotaggen. Heb je niet zo;n apparaatje nodig maar dan moet je het handmatig doen. ;)
oké ben al wat verder.
Als ik nou met m'n garmin zie wat de coordinaten zijn, kan ik die dan met picasa in de exif zetten? of zeg ik nu iets onnozels
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

#15
Ik weet niets over Picasa, maar hier kun je een programma downloaden waar je fotos op een map kunt plaatsen en dan slaat ie de coordinaten in de exif op. (De Pro-versie van 69e komt met een logger).
Probeer dit vandaag nog wel even uit.

[EDIT]Lijkt wel keurig te werken: selecteer alle foto's uit een map en sleep die naar de kaart, druk vervolgens op toepassen en klaar, maar ...
mn viewer (Faststone ImageViewer 3.6) geeft deze gegevens niet weer (PS wel, maar dat is een heel gezoek)
Misschien toch eens Picasa uit proberen (of een mailtje naar Faststone natuurlijk)
[/EDIT]
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Citeer
CiteerNu nog het laatste probleem: waar koop je dat spul? In Groningen in ieder geval niet...  :(
http://www.gpsproducts.nl/index.php?main_p...&products_id=41
bijvoorbeeld.

Tip: zoek met Google op typenummer met het woord "prijs" Dan krijg je over het algemeen wel de sites van de winkels.

Alex.
Heb de G-Trender WSG-1000 op bovenstaande link gekocht.
Ziet er goed uit.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

marcel123

Citaat van: Gert Veurink op januari 03, 2009, 15:39:36 PM
Als ik nou met m'n garmin zie wat de coordinaten zijn, kan ik die dan met picasa in de exif zetten? of zeg ik nu iets onnozels
Inderdaad, maar dan handmatig per foto.

marcel123

#18
Citaat van: Goyatlah op december 27, 2008, 15:40:25 PM
Ben op zoek naar een apparaatje wat GPS gegevens opslaat, die ik dan later in mn computer kan inlezen, en locatie gegevens in de Exif van mn foto's kan zetten. Het apparaatje moet wel min. een dag kunnen werken zonder opgeladen te worden, en ook niet zijn gegevens kwijtraken als er van accu gewisseld wordt.

Mooiste is als er ook een schermpje op zit waar ik de GPS-data kan aflezen (voor als ik op een totaal onbekende plaats ben bijv.)

ATP GPS Photo Finder Mini lijkt wel aan je eisen te voldoen. Weet niet of ie echt goedkoop is.

http://www.ibood.com/nu/nl/product_specs/13362/

Review
http://www.letsgomobile.org/nl/reviews/0093/atp-gps-ontvanger/

Remco_H

Ik begrijp dat je ook nog op zoek bent naar de hardware.
maar dit programma doet het software gedeelte erg goed, en het is GRATIS.
http://www.geosetter.de/en/

Veel telefoons hebben tegenwoordig ook een GPS receiver.
(ben zelf groot fan van de Google telefoon)
Je kunt de GPS data (van de meeste GPS receivers) makkelijk
op je computer zetten. Via dit programma synchroniseren met de foto's
kan locaties ook in EXIF zetten.

Alex Kwak

Citaat van: Remco_H op december 30, 2009, 10:44:29 AM
Veel telefoons hebben tegenwoordig ook een GPS receiver.

Maar niet alle telefoons zetten de GPS-coordinaten ook daadwerkelijk in de Exif!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Remco_H

Nee,

Sorry als dat onduidelijk was,
dat doet deze software in combinatie met nog een
ander gratis programma.

Heb de software zelf pas heel even getest omdat ik deze vanmorgen pas gevonden heb.
Heb al wel goede ervaring met het aanpassen van de EXIF informatie via de methode
die GEOsetter ook gebruikt.
Ga kijken of ik dit weekend wat tijd kan maken om het geheel
beter te testen.

hiskodevries

op mijn htc staat het programma footprints, werkt met gps maar wat in de exif komt geen idee
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marcel123

#23
Citaat van: Remco_H op december 30, 2009, 20:36:21 PM
dat doet deze software in combinatie met nog een
ander gratis programma.
Ik ben benieuwd. http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=12469.0.html
Sinds september 2006 kun je het ook met de combinatie Picasa beta/ Google Earth beta doen. Ik dacht uit je links op te maken dat deze software ook logbestanden van de GPS kan verwerken, maar uit je post maak ik nu op je het met de hand moet doen.

Footprints van HTC bevatten hele compacte geotagged foto's. Hierbij is de foto helaas maar een onderdeel van de footprint, want het zijn helaas geen volwaardige fotos. Voorzover ik weet zijn de fotos van de camera van HTC niet geotagged.


https://www.flickr.com/groups/encyclopedia_of_life/discuss/72157629880155291/

Alex Kwak

Citaat van: optilete op december 31, 2009, 21:55:31 PM
Voorzover ik weet zijn de fotos van de camera van HTC niet geotagged.

Standaard niet, maar hiermee kan je dat aanzetten:
http://handheld.softpedia.com/get/Tweaks/Advanced-Configuration-Tools-58295.shtml
Modificaties op eigen risico, maar op mijn HTC Touch Pro 2 werkt het prima.

Nadeel: voor het maken van een foto wordt er eerst een fix gezocht. Kan dus ff duren...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Niels de Zwarte

op mijn htc diamond touch2 lukt het geotagen ook, maar zoals Alex al zegt; beetje te traag. alleen handig voor planten en gebouwen :-)

geosetter werkt prima; als je de track uit wnpda gebruikt en de klokken van camera en telefoon gelijk staan lukt dat nauwkeurig genoeg. en wel zo snel om dat thuis op de pc te doen, de processor van je pc is immers veel sneller!
(en daarom schiet ik ook alle foto's in raw...)

groet Niels