Interessante discussie. Ik denk dat het feit dat die hyacinten ook buiten tuinen en plantsoenen worden aangetroffen voldoende reden is om ze in de database te houden. Ook al vermeerderen ze vrijwel niet meer (van H. orientalis ken ik wel plekken waar ze het al 15 jaar uithouden en nog niet verzwakken). Zelfs dit soort planten interacteert op een of andere manier met het ecosysteem (zie bijvoorbeeld die zeldzame slijmzwammetjes die op hyacintenbollen gevonden worden). Wanneer de verspreidingsgegevens uit de database gebruikt worden om bijvoorbeeld beleid op te baseren zal waarschijnlijk toch altijd informatie over de biologie van de soorten worden meegenomen. Het er dan uitfilteren van de narcisjes en hyacinten moet geen probleem vormen. Verder hebben de gegevens van waarneming.nl het enorme voordeel dat meestal de lokatie erg nauwkeurig is opgeslagen. Je kunt goed zien of een soort in een woonwijk, een natuurgebied, een heemtuin of een oud landgoed is gevonden en aan de hand daarvan verschillend met de gegevens omgaan. Meestal zijn de soorten die uit tuinen ontsnappen heel andere soorten dan degene die goede indicators zijn voor de natuurwaarde van een gebied. Daardoor lijkt het me niet dat de aanwezigheid van een aantal cultuurplanten in de database de bruikbaarheid vermindert. Als soorten niet verwilderen en niet buiten tuinen/plantsoenen worden aangetroffen, heeft het natuurlijk geen zin ze op te nemen.
(iets wat me wel een probleem lijkt voor de interpretatie van de verspreidingsgegevens in de database zijn de uitgezaaide inheemse planten; daar zijn nog verschillende gradaties in, maar soms vervaagt daar de grens met natuurlijk verspreiding zo sterk dat het lastig is om de twee te ontwarren. )
groeten, Erik