Zoals Niels al aangaf is het van belang dat mensen bij het ingeven van waarnemingen nu vaker per vondst aan moeten duiden dat hun plant geen vondst is van een inheemse populatie. Er zijn namelijk heel wat planten die weliswaar landelijk als inheems zijn aangeduid, maar vrijwel niet en soms gewoon helemaal niet meer als inheemse plant voorkomen. Het is voor te stellen dat je nu dus heel wat meldingen onterecht als inheemse 'nog-te-zien-'planten op de lijsten verschijnen, terwijl de meldingen ervan ontsnapte/aangevoerde/aangeplante/ingezaaide planten zijn.
Mijn oplossing, ik heb het al 100x geschreven, is dat je voor lijsten van waargenomen soorten niet meer het inheems zijn als discriminerend item gebruikt. Het vertroebelt op alle mogelijke manieren de weergave van daadwerkelijke vondsten. Omdat de vogelaars hun puriteinse lijstjes willen, ligt er al sinds het ontstaan van waarneming.nl een deken over de sites. Weg ermee!
Ik vind het ook mooi werk!

Er is tenminste nu een 'strakkere' leidraad die gevolgd kan worden.
Voor de soortenjagers (waaronder ikzelf

) hoeft dit geen probleem te zijn hoor. Het is alleen hinderlijk als jij een soort niet gezien zou hebben, terwijl de waarnemingen ervan duidelijk ontsnapte/aangevoerde/aangeplante/ingezaaide exemplaren betreffen. Dat kan dus voorkómen worden als iedereen zijn waarnemingen goed invoert, en voor die waarnemingen waarbij dat niet gebeurt, de admins hierop letten. Dat kan door de waarnemers vragen om de waarneming te wijzigen, ik zou echter wel een voorstander van zijn dat de admin het 'recht' heeft om de waarneming (al dan niet automatisch) aan te passen, waarna de waarnemer kan reageren mocht hij/zij het er niet mee eens zijn.
Ook bij de invoer van zo'n onwaarschijnlijke soort zou Obsmap en Waarneming.nl pop-ups kunnen laten verschijnen waarop de invoerder op bepaalde zaken geattendeerd wordt, zodat de invoer in goede banen geleid wordt en de admins veel werk bespaart blijft.
Hopelijk heb ik nu geen knuppel in het hoenderhok gegooid, maar wat voer voor de kippen

Overigens ben ik het helemaal eens met Gert; "Soortenjagen leidt vaak tot nieuwe ontdekkingen en verbreding van interesse. " Dat geldt zeker voor mij, waaruit al tal van nieuwe soorten voor Nederland en zelfs 1 voor de wetenschap zijn voortgerold! (
https://waarneming.nl/species/788501/)
Door jouw soortenlijst te vergelijken met iemand anders lijst kom je er achter dat er soms meer soorten bestaan dan je tot dat moment wist, waardoor je zelf ook die 'nieuwe' soorten kan gaan vinden. Voorheen zat je namelijk in een tunnelvisie van alleen de soorten waarvan je het bestaan wel wist. Ik vind het althans soms een echte eye-opener.
mvg Jan-Jaap