Die Dryopteris cambrensis heb ik gewijzigd. Aan Niels om dit taxon evt. op voorkomend te zetten.
https://oudeversie.waarneming.nl/soort/view/925775 .
Waarnemingen van Festuca cinerea horen allicht gewijzigd te worden naar F. brevipila. Het is geen synoniem, maar gezien de naam er wel in de Heukels' Flora bij genoemd wordt, lijkt me dat de oplossing.
Voor die Festuca's (ovina en aanverwanten) kan ik zeggen dat ik dit niet opgelost krijg omdat ik ook internationale opvattingen moet/wil volgen.
Hetzelfde gold voor Gele monnikskap en geldt voor de bermzegges. Er zijn wel admintools die in de buurt komen van een oplossing, maar als Nederland in zijn eentje beslist dat taxa verschuiven (en 90-100 % van de waarnemingen foutief waren) dan geldt dat niet voor de rest van de wereld. Dat betekent soms dat alles handmatig moet worden gewijzigd op waarneming.nl; waarneming voor waarneming. Als er internationaal nauwelijks waarnemingen zijn, dan kunnen we wel iets forceren natuurlijk.
Over het wijzigen in de database in zijn algemeenheid; Dat is handmatig werk en daar zullen fouten in blijven ontstaan en ontdekt worden. Ook door mij of iemand anders die precies hoort te weten hoe het moet. Daarom zijn analyses als die van Martin voor waarneming.nl heel waardevol.
Over de beschikbaarheid van soorten. Iedereen die met Obsidentify werkt kan soorten invoeren die door de app worden herkend, maar niet op voorkomend staan in Nederland. Ook in Obsmapp kun je invoeren met een andere soortenlijst dan die op Waarneming.nl gebruikt wordt. Beide genereert evt. dus waarnemingen van soorten die niet op voorkomend staan. Die waarnemingen kunnen aanplantingen betreffen, foute determinaties etc, maar het zouden ook best aanvullingen kunnen zijn. Een heel werk om dat uit te zoeken, maar in theorie interessant.
Door alle bijdragen ben ik een beetje het overzicht kwijt van welke aanpassingen gewenst zijn mbt. de taxonomie. Hetgeen valt op te lossen met voorkomen en zeldzaamheid op Waarneming.nl laat ik graag aan Niels over.