Status (inheems etc.) en zeldzaamheid planten waarneming.nl

Gestart door HPM, november 25, 2009, 11:30:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

nielseimers

Citaat van: Martijn van Sluijs op juni 24, 2020, 14:01:49 PM
Bij Poa bulbosa staat correct de status 'inheems', maar bij de twee variëteiten (Poa bulbosa var. bulbosa & Poa bulbosa var. vivipara) staat de status 'Incidental import'. Deze worden volgens mij beiden als inheems beschouwd in Nederland (zie ook https://www.verspreidingsatlas.nl/5112, https://www.verspreidingsatlas.nl/5243).

Is gecorrigeerd.

nick

Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

nielseimers


Jan-Jaap Spaargaren

Beste admins,

De taxonomie van de divulsa-groep binnen het geslacht Carex is moeilijk. In de nieuwste Heukels worden tegenwoordig onderscheiden:
C. pairae
C. divulsa
C. leersii

Opgemerkt wordt in deze flora dat C. muricata ten onrechte als inheems voor ons land is gemeld. Alleen in Alkmaar zou de soort als adventief gevonden zijn in 2016.
Toch wordt deze soort in waarneming.nl als inheemse soort behandeld en worden waarnemingen uit Zuid-Limburg, Gelderland en andere provincies als goedgekeurd (!) inheems (!) gekenmerkt.

Het lijkt mij dat de waarnemingen van dit taxon in Zuid-Limburg waarschijnlijk betrekking hebben op C. pairae (of desnoods als C. leersii of C. divulsa). In ieder geval kunnen ze natuurlijk nooit als goedgekeurde C. muricata doorgaan. In andere provincies lijkt ook verwarring met een van deze andere soorten voor de hand liggen óf moeten ze als adventieve C. muricata worden behandeld, zoals die in Alkmaar.

Met vriendelijke groeten,
Jan-Jaap

Jan-Jaap Spaargaren

Beste admins,

Ik heb gemerkt dat zowel Aconitum vulparia als Aconitum lycoctonum als inheemse soort te boek staan. Hoe zit dat? Ik dacht dat de laatstgenoemde een synoniem was van A. vulparia? Vroeger stond ie ook te naam als Aconitum vulparia ssp. lycoctonum.
Ook heeft A. vulparia te boek gestaan als Aconitum lycoctonum subsp. vulparia
In de nieuwste Heukels wordt i.i.g. geen melding meer gemaakt van het taxa lycoctonum.

Bij het inzien van de verspreidingskaart van Aconitum lycoctonum blijkt dat waarneming(en) uit Noord-Holland met 'natuurlijk voorkomen' worden aangemerkt.....
Bij het inzien van de verspreidingskaart van Aconitum vulparia blijkt dat waarneming(en) uit Zuid-Holland met 'natuurlijk voorkomen' worden aangemerkt.....
Beide gevallen zullen toch betrekking hebben op escapes oid?

Ander punt is dat de kruising Geschubde mannetjesvaren x Mannetjesvaren - Dryopteris x complexa (D. affinis x filix-mas) als soort te boek staat. Zie https://waarneming.nl/species/117304/
Wellicht heeft het zin om de status van andere kruisingen ook te checken?

Met vriendelijke groeten,
Jan-Jaap

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: Rutger Barendse op oktober 03, 2019, 09:39:48 AM
De status ingeburgerd, van toepassing bij deze soort, wordt in waarneming.nl onder inheems geschaard.

Dan vraag ik me toch af welke status invasieve exoten moeten hebben. Sommige worden namelijk fel bestrijd, zoals Kleine waterteunisbloem en Grote waternavel. Kennelijk kunnen zij zich hier prima handhaven; zijn zij dan inmiddels ook niet ingeburgerd? Ze zijn moeilijk weg te krijgen.
In ieder geval kan je bij deze soorten echt niet meer van "Incidental import " spreken...

Met vriendelijke groeten, Jan-Jaap

Martijn van Sluijs

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op oktober 10, 2020, 23:08:38 PM
Ander punt is dat de kruising Geschubde mannetjesvaren x Mannetjesvaren - Dryopteris x complexa (D. affinis x filix-mas) als soort te boek staat. Zie https://waarneming.nl/species/117304/
Wellicht heeft het zin om de status van andere kruisingen ook te checken?

Eerder dit jaar heb ik de volledige taxonomische plantendatabase van waarneming.nl systematisch nagezocht op dit soort onjuistheden en inconsequenties. Voorgestelde wijzigingen heb ik samengevoegd in een lijst, en deze lijst ligt momenteel bij Niels Eimers. Dat deze kruising als soort geregistreerd staat, staat bijvoorbeeld ook in die lijst. De lijst wordt (binnenkort) verwerkt, en zodra dit gebeurd is zal in dit topic een bericht met hierdoor doorgevoerde wijzigingen verschijnen. Het is dus momenteel niet nodig om de status van andere kruisingen te checken. Melden als iemand een fout tegen komt mag natuurlijk altijd, maar systematisch zoeken is de komende tijd niet nodig/ dubbel werk.

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op oktober 10, 2020, 23:16:07 PM
Citaat van: Rutger Barendse op oktober 03, 2019, 09:39:48 AM
De status ingeburgerd, van toepassing bij deze soort, wordt in waarneming.nl onder inheems geschaard.

Dan vraag ik me toch af welke status invasieve exoten moeten hebben. Sommige worden namelijk fel bestrijd, zoals Kleine waterteunisbloem en Grote waternavel. Kennelijk kunnen zij zich hier prima handhaven; zijn zij dan inmiddels ook niet ingeburgerd? Ze zijn moeilijk weg te krijgen.
In ieder geval kan je bij deze soorten echt niet meer van "Incidental import " spreken...

Met vriendelijke groeten, Jan-Jaap

Hierover verschillen de meningen sterk, en naast de discussie die in dit topic terug te lezen is, is deze discussie afgelopen week ook in dit topic (https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,474028.0.html) weer op gang gekomen.
Vriendelijke groeten,
Martijn

nielseimers

Citaat van: Martijn van Sluijs op oktober 11, 2020, 14:14:52 PM
Voorgestelde wijzigingen heb ik samengevoegd in een lijst, en deze lijst ligt momenteel bij Niels Eimers. Dat deze kruising als soort geregistreerd staat, staat bijvoorbeeld ook in die lijst. De lijst wordt (binnenkort) verwerkt, en zodra dit gebeurd is zal in dit topic een bericht met hierdoor doorgevoerde wijzigingen verschijnen.

Klopt! ;D Ik ben erg blij met de lijst. We zijn momenteel bezig met het wegwerken van de laatste validatie-achterstand (nog een maand werk verwacht ik). Daarna ga ik de lijst van Martijn eerst verwerken en daarna samen met de validatoren eens even kijken naar de status van planten.

Nog even geduld dus, er zal naar gekeken worden.

RutgerB

Ik weet niet hoe lang die lijst is en wat voor type opmerkingen het zijn maar in principe wil ik  dergelijke foutjes (hybride staat als soort bekend) liefst direct verwerken. Als het gaat om bijvoorbeeld nutteloze of vreemd aandoende combinatiesoorten, dan is dat inderdaad meer voor rustige tijden.


nielseimers

Ik deel hem vast met jou Rutger. Als jij er eerder tijd voor hebt dan ik, dan is dat top.

RutgerB

Help! Heel veel terechte verbeteringen en dat was supernuttig.

De typische Nederlandse aangelegenheden (zeldzaamheid, indigeniteit, wel/niet voorkomen) laat ik over aan de NL-admins.

Als het over verbeteringen aan namen en verwijzingen gaat, heb ik ze verwerkt.

Enkele opmerkingen:

De kruisingen zonder 'echte naam', schrijf ik uit.  Dus: Rosa canina x Rosa squarrosa. Evt. kan/moet dat anders, maar die keuze heb ik tot nu toe gemaakt.
Het is Bilzekruid en voor mij dus ook Klokbilzekruid em niet Klokbilzenkruid. Mogelijk spreek ik Floron/Verspreidingsatlas hierop aan.
Purpere of Purperen klaver is een terugkerende discussie, dus die heb ik zo gelaten.
Orchis laxiflora is een synoniem van Anacamptis laxiflora dus IJle orchis heb ik daar niet toegevoegd. Wel bij Anacamptis laxiflora.
Rubus vandermeijdenii = synoniem van Kalkstruweelbraam - Rubus pseudogravetii
Stekelaugurk is al toegekend aan Echinocystis lobata, Sicyos angulatus heet Stekelige komkommer in onze database.
Peterseliehaagbraam niet overgenomen. Heet in Heukels' Flora /Verspreidingsatlas nog steeds Peterseliebraam. Op RubusNederland ook anders. Iets om te wijzigen in de standaardlijst.

Jan-Jaap Spaargaren

Nog eentje dan (staat vast al in het lijstje van Martijn Sluijs ;D):

Dryopteris affinis subsp. cambrensis - status ondersoort, inheems, zeer zeldzaam = synoniem van Dryopteris cambrensis
Hier zijn diverse waarnemingen van in Nederland vanaf 2011, waarvan 2 automatisch goedgekeurd.... echter:

Dryopteris cambrensis - status soort, komt niet voor (!)

Het taxon wordt echter niet vermeld in de nieuwste Heukels. De waarnemingen zijn vanaf 2011, waarom vinden we dit taxon dan niet terug in de Heukels?
Mogelijk is de omschrijving van het taxon zodanig vaag dat de Heukels hier niet in mee gaat. Waarom Waarneming.nl dan wel?
Mogelijk dat in België dit taxon wel onderscheiden wordt, maar in Nederland volgen we toch gewoon de Nederlandse lijst?

Met vriendelijke groeten, Jan-Jaap

Martijn van Sluijs

#312
Citaat van: Rutger Barendse op oktober 11, 2020, 21:44:56 PM
Enkele opmerkingen:

De kruisingen zonder 'echte naam', schrijf ik uit.  Dus: Rosa canina x Rosa squarrosa. Evt. kan/moet dat anders, maar die keuze heb ik tot nu toe gemaakt.
Het is Bilzekruid en voor mij dus ook Klokbilzekruid em niet Klokbilzenkruid. Mogelijk spreek ik Floron/Verspreidingsatlas hierop aan.
Purpere of Purperen klaver is een terugkerende discussie, dus die heb ik zo gelaten.
Orchis laxiflora is een synoniem van Anacamptis laxiflora dus IJle orchis heb ik daar niet toegevoegd. Wel bij Anacamptis laxiflora.
Rubus vandermeijdenii = synoniem van Kalkstruweelbraam - Rubus pseudogravetii
Stekelaugurk is al toegekend aan Echinocystis lobata, Sicyos angulatus heet Stekelige komkommer in onze database.
Peterseliehaagbraam niet overgenomen. Heet in Heukels' Flora /Verspreidingsatlas nog steeds Peterseliebraam. Op RubusNederland ook anders. Iets om te wijzigen in de standaardlijst.

Duidelijke informatie/argumentatie. Dat er discussie over Purpere/Purperen klaver kan bestaan vind ik persoonlijk onbegrijpelijk. Natuurlijk zijn sommige namen 'ingeburgerd', maar 'Purpere klaver' is gewoon fout Nederlands.

De volgende dingen zijn nog niet gewijzigd, en er staat ook geen argumentatie voor in jouw bericht, terwijl ze wel in de categoriën vallen die nu gewijzigd zijn:
-   In de naam van de hybride Doronicum x willdenowii staat nog steeds een vraagteken
-   De NL naam 'Kweekgras spec.' wordt nog altijd gebruikt voor twee verschillende taxonomische eenheden (Elytrigia spec. & Elymus spec.)
-   Bij Rubus silvaticus is de naam in de lijst 'Naamlijst NL vaatplanten' (Donkere pluimbraam) nog niet opgenomen als synoniem of leidende soortnaam.

Voor ieders overzicht, ten minste de volgende wijzigingen zijn gisteren door Rutger aangebracht in de database:
De volgende hybriden hadden het label 'soort', en hebben nu het correcte label 'hybride':
Dryopteris x complexa (D. affinis x filix-mas)
Lonicera x brownii (L. hirsuta x sempervirens)
Platanus x hispanica (P. occidentalis x orientalis)


De volgende hybride had het label 'verzamelsoort', en heeft nu het correcte label 'hybride':
Fallopia x conollyana (F. japonica x baldschuanica)

Van de volgende hybriden is de wetenschappelijke naam gewijzigd:
Aconogonon x fennicum -> Aconogonon x fennicum (A. alpinum x weyrichii)
Buddleja x weyeriana - > Buddleja x weyeriana (B. globosa x davidii)
Carex acuta x C. trinervis -> Carex acuta x Carex trinervis
Epilobium ciliatum x E. parviflorum -> Epilobium x floridulum (E. ciliatum x parviflorum)
Epimedium x youngianum -> Epimedium x youngianum (E. diphyllum x grandiflorum)
Erica x darleyensis -> Erica x darleyensis (E. carnea x mediterranea)
Fallopia x conollyana -> Fallopia x conollyana (F. japonica x baldschuanica)
Juncus x alpiniformis -> Juncus x alpiniformis (J. articulatus x alpinoarticulatus)
Juncus x sallandiae (Juncus dudleyi x Juncus tenuis) -> Juncus x sallandiae (J. dudleyi x tenuis)
Magnolia x soulangeana -> Magnolia x soulangeana (M. denudata x liliiflora)
Miscanthus x giganteus (sacchariflorus x sinensis) -> Miscanthus x giganteus (M. sacchariflorus x sinensis)
Ornithopus x martinii (Ornithopus compressus x Ornithopus perpusillus) ->Ornithopus x martini (O. compressus x perpusillus)
Polypogon x adscendens -> Polypogon x adscendens (P. monspeliensis x viridis)
Potamogeton x nitens (gramineus x perfoliatus) -> Potamogeton x nitens (P. gramineus x perfoliatus)
Prunus x gondouinii Prunus x gondouinii (P. avium x cerasus) -> Prunus x gondouinii (P. avium x cerasus)
Rhododendron x praecox -> Rhododendron x praecox (R.cilatum x dauricum)
Salvia x jamensis -> Salvia x jamensis (S. microphylla x greggi)
Spiraea x cinerea -> Spiraea x cinerea (S. hypericifoliax x cana)
Wisteria x formosa -> Wisteria x formosa (W. sinensis x floribunda)


Deze NL namen werden gebruikt voor twee verschillende verzamelsoorten (de NL naam is bij de rode verzamelsoort verwijderd):
Ganzenbloem spec. - (Chrysanthemum spec. & Glebionis spec.)
Violier spec. - (Malcolmia spec. & Matthiola spec.)
Veldhaver spec. - (Helictotrichon spec. & Avenula spec.)

Deze NL namen werden gebruikt voor zowel een soort als een ondersoort/variëteit (is opgelost door s.s. toe te voegen bij ondersoort/variëteit):
Veenorchis
Stinkend streepzaad
Zinkviooltje
Middelste waterranonkel

Deze Nederlandse namen werden zowel bij de geldende taxonomische eenheid gebruikt als een synoniem voor diezelfde taxonomische eenheid (opgelost door Nederlandse naam bij het synoniem weg te halen):
Lange haagbraam
Scherpe fijnstraal
Valse voszegge x IJle zegge

Deze NL namen hadden een schrijf- of tikfout en/of kwamen niet overeen met de schrijfwijze zoals in de 'Naamlijst van de Nederlandse Vaatplanten':
Perzisch Ijzerhout -> Perzisch ijzerhout
Ongelijkbladig fonteinkuid x Doorgroeid fonteinkruid) -> Ongelijkbladig fonteinkuid x Doorgroeid fonteinkruid      
Gewone Es -> Gewone es
Zuidelijke Brandnetel -> Zuidelijke brandnetel
Nieuwzeelandse veldkers -> Nieuw-Zeelandse veldkers
Lambertsnoot -> Lambertusnoot
Monbretia -> Montbretia
Nieuwzeelandse spinazie -> Nieuw-Zeelandse spinazie
Karthuizer anjer -> Kartuizer anjer
Altheastruik  -> Althaeastruik
Eenkoorn -> Eenkoren

Deze taxonomische eenheden waren al wel beschikbaar op wrn.nl, maar hadden er nog geen Nederlandse naam gekregen, terwijl deze NL namen in de 'Naamlijst van de Nederlandse Vaatplanten' wel beschikbaar waren. Deze NL namen zijn toegevoegd:
Wetenschappelijke naam  -  NL naam (naar 'Naamlijst NL vaatplanten')
Euphorbia characias subsp. wulfenii  -  Zuiderse wolfsmelk
Euphrasia arctica -  Noordse ogentroost
Galium palustre subsp. elongatum -  Rietwalstro
Galium palustre subsp. palustre     -  Tenger walstro
Hedera colchica     -  Kaukasische klimop
Heuchera micrantha -  Klein purperklokje
Hieracium diaphanoides  -  Beklierd havikskruid
Hieracium sabaudum subsp. rigens -  Steenhavikskruid
Juncus bulbosus subsp. kochii  -  Kleine knolrus
Juncus x diffusus  -  Wijdvertakte rus
Lamiastrum galeobdolon subsp. galeobdolon  -  Kleine gele dovenetel
Lamiastrum galeobdolon subsp. montanum  -  Grote gele dovenetel
Lonicera pileata -  Struikkamperfoelie
Polystichum munitum  -  Zwaardvaren
Reseda media -  IJle reseda
Rubus parviflorus -  Witte esdoornbraam
Rubus polyanthemus  -  Fraaie schuilbraam
Rubus teretiusculus  -  Tere twijfelbraam
Schoenoplectus x carinatus -  Basterdbies
Sicyos angulatus -  Stekelaugurk
Rubus praeceptorum  -  Onderwijzersbraam

Deze taxonomische eenheden waren wel beschikbaar op wrn.nl, en hadden er ook een Nederlandse naam gekregen, maar deze kwam niet overeen met de in de 'Naamlijst van de Nederlandse Vaatplanten' gehanteerde Nederlandse naam. Bovendien waren deze Nederlandse namen niet beschikbaar als synoniem. Onderstaande NL namen zijn nu toegevoegd als NL-naam-synoniem of als leidende soortnaam op waarneming.nl:
Wetenschappelijke naam  -  NL naam (naar 'Naamlijst NL vaatplanten')
Colutea x media  -  Oranje blazenstruik
Equisetum x moorei  -  Vertakt schaafstro
Fallopia x bohemica  -  Basterdduizendknoop
Gunnera tinctoria  -  Gewone gunnera
Humulus scandens  -  Oosterse hop
Liquidambar styraciflua     -  Amberboom
Oxalis tetraphylla  -  Geluksklaver
Pinus rigida  -  Doornden
Rubus adornatus  -  Rouge humusbraam
Rubus ammobius -  Viltige roggebraam
Rubus condensatus -  Gedrongen bladbraam
Rubus glandithyrsos -  Rode contrastbraam
Rubus laciniatus -  Peterseliehaagbraam
Rubus poliothyrsus  -  Grauwe viltbraam
Rubus scissus  -  Naaldroggebraam
Salix x sepulcralis -  Gele treurwilg
Spiranthes romanzoffiana  -  Groene schroeforchis
Vicia serratifolia -  Getande wikke

De volgende wetenschappelijke namen hadden een dubbele spatie in de database, deze is weggehaald:
Carex x bakkeriana_(C. acutiformis x rostrata)
Calamagrostis x_callammophila (C. arenaria x epigejos)
Spiraea x arguta (S. multiflora x_thunbergii)


Overig:
- Chenopodium desiccatum var. leptophylloides stond als een synoniem van Chenopodium pratericola, wat weer een synoniem was van Chenopodium desiccatum. Chenopodium desiccatum var. leptophylloides is nu een variëtiet van Chenopodium desiccatum.
- Conyza sumatrensis stond nog op waarneming.nl als aparte soort. Dit is nu een synoniem van Erigeron sumatrensis.
- Cephalaria transylvanica is gewijzigd naar Cephalaria transsylvanica.
- Juncus x langii stond op waarneming.nl als aparte hybride, maar dit is een synoniem van Juncus x langei. Dit is aangepast.
- Mentha x maximilianea stond op waarneming.nl aparte hybride, maar dit is een synoniem van Mentha x suavis. Dit is aangepast.
- Voor Epipactis x reinekei waren twee invoermogelijkheden. De twee zijn samengevoegd (/één is verwijderd).
- Artemisia selengensis stond als synoniem van Artemisia vulgaris geregistreerd, maar de twee zijn aparte soorten. Dit is aangepast.

Vriendelijke groeten,
Martijn

Martijn van Sluijs

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op oktober 11, 2020, 22:59:29 PM
Nog eentje dan (staat vast al in het lijstje van Martijn Sluijs ;D):

Yep  ;D. Die behoort tot het deel 'zeldzaamheid, indigeniteit, wel/niet voorkomen etc.', en is dus nog niet behandeld.
Vriendelijke groeten,
Martijn

RutgerB

Martijn,

Purperen van gemaakt, zelfs de spellingscontrole is het met je eens.  ;D

Kweekgras verwijderd bij Elytrigia, kennelijk een misklik gisteren.

Van die Doronicum zijn de ouders niet onomstotelijk bekend, zie Nouvelle Flore.

De Rubus; http://rubus-nederland.nl/nl/soorten/systematische-namenlijst/30-braam-genus-rubus-l/braam-subgenus-rubus/zwarte-braam-sectie-rubus/boogbraam-subsectie-sylvatici/pluimbraam-serie-sylvatici-p-j-muell-focke/83-r-silvaticus-weihe

Overigens ontzettend bedankt voor alle opmerkingen.


Martijn van Sluijs

Citaat van: Rutger Barendse op oktober 12, 2020, 19:01:30 PM
Van die Doronicum zijn de ouders niet onomstotelijk bekend, zie Nouvelle Flore.
Aha. Maar dat is het geval bij meer kruisingen. In die gevallen (en bijvoorbeeld situaties waar gedacht wordt dat er meer dan twee ouders zijn) worden de ouders doorgaans niet vermeld op waarneming.nl. Het vraagteken vind ik hier in ieder geval een beetje verwarrend. Persoonlijk had ik hem niet op deze manier geïnterpreteerd.

Citaat van: Rutger Barendse op oktober 12, 2020, 19:01:30 PM
De Rubus; http://rubus-nederland.nl/nl/soorten/systematische-namenlijst/30-braam-genus-rubus-l/braam-subgenus-rubus/zwarte-braam-sectie-rubus/boogbraam-subsectie-sylvatici/pluimbraam-serie-sylvatici-p-j-muell-focke/83-r-silvaticus-weihe
Die link ondersteunt toch juist mijn vraag om de soortnaam te wijzigen naar 'Donkere pluimbraam', of om 'Donkere pluimbraam' in ieder geval als NL-naam-synoniem toe te voegen?

Citaat van: Rutger Barendse op oktober 12, 2020, 19:01:30 PM
ontzettend bedankt voor alle opmerkingen.
Graag gedaan, en andersom ook hartelijk dank voor het verwerken ervan! Teamwork makes the dream work ;D
Vriendelijke groeten,
Martijn

Martijn van Sluijs

Eergisteren heeft Niels het grootste deel van het nog resterende deel van het door mij aangeleverde bestand verwerkt. De wijzigingen m.b.t. status betroffen inconsistenties t.o.v. de op dit moment gehanteerde werkwijze. De volgende wijzigingen zijn aangebracht:

Deze taxonomische eenheid had de afwijkende status 'expected'. Andere 'verwachte' soorten zonder waarnemingen staan op 'incidental import', en daar is deze ook op gezet:
Geum x convallis (G. macrophyllum x urbanum)   

Deze taxonomische eenheden hadden de afwijkende status 'exoot', en zijn op 'incidental import gezet'. Enkele andere taxonomische eenheden zijn bewust op 'exoot' blijven staan.
Wetenschappelijke naam  -  NL naam
Cedrus atlantica  -  Atlasceder
Cedrus spec.  -  Ceder spec.
Eragrostis albensis   -  Elbe-liefdegras
Parrotia persica  - Perzisch Ijzerhout
Rhus x pulvinata (R. glabra x typhina)
Salvia microphylla   

Deze taxonomische eenheden hadden de afwijkende status 'ingeburgerd'. Deze zijn op 'inheems gezet', net als andere ingeburgerde soorten:
Aster lanceolatus
Hieracium piloselloides


Deze taxonomische eenheden hadden de afwijkende status 'dwaalgast', en zijn nu op 'incidental import' gezet:
Wetenschappelijke naam  -  NL naam
Aster macrophyllus Berberis x stenophylla (B. darwinii x empetrifolia)
Christella dentat
Dactylis glomerata subsp. oceanica
Dichondra micrantha
Entada gigas
  -  Zeehart
Euphorbia akenocarpa
Gamochaeta coarctata   
Melothria scabra
  -  Muismeloen
Monarda fistulosa
Neillia incisa
Pachyphragma macrophyllum
Panicum barbipulvinatum
  -  Fijne draadgierst
Panicum capillare + Panicum hillmanii + Panicum barbipulvinatum
Symphytum ibiricum


Deze taxonomische eenheden hadden de afwijkende status 'dwaalgast', en zijn nu op 'inheems' gezet:
Wetenschappelijke naam  -  NL naam
Agrostemma githago -  Bolderik
Viola arvensis subsp. megalantha

Deze enigszins obscure soorten beschouwt verspreidingsatlas.nl als 'niet ingeburgerd', en beschouwde wrn.nl als 'inheems'. De status van deze soorten is gewijzigd naar 'incidental import':
Amsinckia lycopsoides
Amsinckia retrorsa
Amsinckia tessellata
Chenopodium opulifolium
Limnophila sessiliflora
Malcolmia flexuosa
Oenanthe peucedanifolia
Setaria verticilliformis
Tamus communis


De volgende taxonomische eenheden hadden nog geen zeldzaamheidsstatus op wrn.nl. Deze zijn nu als volgt toegevoegd:
Cedrus atlantica  -  z
Cedrus spec.  -  z
Datura stramonium var. tatula  -  va (?)
Diphasiastrum x zeilleri  -  zz (=synoniem Diphasiastrum zeilleri)
Euphorbia akenocarpa  -  z
Fallopia x conollyana  -  z
Melothria scabra  -  z
Monarda fistulosa  -  z
Neillia incise  -  z
Pachyphragma macrophyllum  -  z
Parrotia persica -  z
Picris echioides  -  z (=synoniem Helminthotheca echioides)
Poa pratensis subsp. pratensis  -  a
Salix x guinieri (S. atrocinerea x cinerea s.s.)  -  z
Salvia microphylla  -  z

De volgende taxonomische eenheden hadden zowel de status 'incidental import' als de zeldzaamheid 'zeer zeldzaam'. Dit is een combinatie die op wrn.nl (bewust) zeer weinig voorkomt. Dit deel behoudt de zeldzaamheid 'zeer zeldzaam', maar is gewijzigd naar 'inheems':
Dactylorhiza incarnata subsp. lobelii
Epipactis x reinekei
Monotropa hypopitys subsp. hypophegea
Potamogeton x nitens (gramineus x perfoliatus)   
Sorbus aucuparia subsp. glabrata (tevens zeldzaamheid gewijzigd naar 'algemeen')
Sparganium erectum subsp. microcarpum (tevens zeldzaamheid gewijzigd naar 'zeldzaam')

Ook de volgende taxonomische eenheden hadden zowel de status 'incidental import' als de zeldzaamheid 'zeer zeldzaam'. Dit deel blijft 'incidental import', en is nu op 'zeldzaam' gezet.
Anthemis triumfetti
Ophrys araneola
Ophrys sphegodes
Spiranthes cernua x Spiranthes odorata   
Pulmonaria montana
Sedum kamtschaticum
Serapias vomeracea


Bij deze synoniemen was de zeldzaamheid anders dan bij de taxonomische eenheid waarnaar ze verwezen. Dit is aangepast. In de meeste gevallen door de zeldzaamheid van de geldende naam over te nemen voor het synoniem, in slechts enkele gevallen door de zeldzaamheid bij beiden aan te passen:
Arundinaria japonica
Aster lanceolatus
Barlia robertiana
Callitriche hamulata
Carex x haussknechtii (C. otrubae x spicata)
Chaenostoma cordatum
Clinopodium nepeta
Clinopodium nepeta subsp. glandulosum
Conyza floribunda
Dactylorhiza elodes
Dactylorhiza majalis subsp. praetermissa
Dryopteris x tavelii
Fallopia aubertii
Festuca ovina subsp. hirtula
Helictotrichon pratense
Helleborus lividus subsp. corsicus
Hierochloe spec.
Lamium galeobdolon subsp. argentatum
Leptochloa fusca subsp. fascicularis
Lycopersicon esculentum
Lycopsis arvensis
Malva sylvestris var. mauritiana
Orobanche major
Panicum laevifolium
Poa humilis
Polygonum arenastrum
Rosa canina s.l.
Rosa henkeri-schulzei
Rubus corylifolius
Salix fragilis var. fragilis
Sanguisorba minor subsp. balearica
Sedum kamtschaticum
Sedum oppositifolium
Setaria adhaerens
Symphytum ibericum
Vulpia megalura


Bij deze synoniemen was de inburgeringsstatus bij het synoniem anders dan het taxon waarnaar dit synoniem verwees. Hier is de status van het taxon waarnaar verwezen wordt in alle gevallen overgenomen voor het synoniem:
Amsinckia menziesii var. intermedia
Avenula spec.
Barlia robertiana
Callitriche hamulata
Carex x haussknechtii (C. otrubae x spicata)
Chenopodium strictum
Clinopodium nepeta
Clinopodium nepeta subsp. glandulosum
Dactylorhiza elodes
Dactylorhiza incarnata subsp. lobelii
Dioscorea communis
Diphasiastrum x zeilleri
Eragrostis suaveolens
Lamium galeobdolon subsp. argentatum
Lepidium neglectum
Mahonia spec.
Orobanche major
Plantago indica
Polygonum arenastrum
Rosa canina s.l.
Salix fragilis var. fragilis
Sedum oppositifolium
Setaria adhaerens
Sinapis cheiranthos
Vulpia megalura

Deze ondersoorten waren volgens wrn.nl minder zeldzaam dan de soort waar ze onder vallen. Bovendien worden zowel de soort als ondersoort als inheems beschouwd. Dit leverde een taxonomisch onmogelijke constructie op:
Amaranthus blitum subsp. blitum
Caltha palustris subsp. palustris
Festuca guestfalica subsp. hirtula
Hypericum maculatum subsp. obtusiusculum
Luzula multiflora subsp. multiflora
Panicum capillare subsp. capillare
Pastinaca sativa subsp. sativa
Puccinellia distans subsp. distans
Taraxacum anglicum
Taraxacum frisicum
Taraxacum gelricum
Taraxacum palustre
Taraxacum pauckertianum
Taraxacum pietii-oosterveldii
Taraxacum tortilobum
Taraxacum udum
Tragopogon pratensis subsp. orientalis
Tragopogon pratensis subsp. pratensis
Vicia villosa subsp. villosa

Deze ondersoort werd als inheems beschouwd, terwijl de oudersoort niet als inheems werd beschouwd:
Ophrys sphegodes subsp. sphegodes

Deze varianten waren volgens wrn.nl minder zeldzaam dan de soort waar ze onder vallen. Bovendien worden zowel de soort als ondersoort als inheems beschouwd. Dit leverde een taxonomisch onmogelijke constructie op:
Populus nigra 'Italica' (inburgeringsstatus bovendien gewijzigd naar 'incidental import')
Datura stramonium var. stramonium
Datura stramonium var. tatula
Gymnadenia conopsea var. Conopsea

Vriendelijke groeten,
Martijn

RutgerB

Goed bezig weer!

1 opmerking:

De status van Zeehart - Entada gigas, waarvan enkel de vruchten aangespoeld gevonden zijn, lijkt me toch juist bij Dwaalgast. Een soort lijkt me pas gevestigd / ontsnapt / verwilderd als deze minimaal ergens in de buitenlucht in geworteld is en liefst natuurlijk ook bovengrondse delen heeft.

nielseimers

Het klopt wat je zegt, maar deze status telt mee op de levenslijst. Dat is natuurlijk erg raar, aangezien je het liefste alleen inheemse soorten op de levenslijst wil hebben.

RutgerB

Aja. Dat is vanwege die vogels  ;)

Ik zou het dan op 'rest' zetten; 4 Miscellaneous.


Martijn van Sluijs

Vriendelijke groeten,
Martijn

RutgerB

Je weet dat ik dat niet deed  ;)

Ik heb het toegevoegd zojuist. Kan een paar uur duren voordat het zichtbaar is.

Martijn van Sluijs

Citaat van: Rutger Barendse op oktober 17, 2020, 18:39:09 PM
Je weet dat ik dat niet deed  ;)
Laten we zeggen dat ik een sterk vermoeden had ;D.

Citaat van: Rutger Barendse op oktober 17, 2020, 18:39:09 PM
Ik heb het toegevoegd zojuist. Kan een paar uur duren voordat het zichtbaar is.
Top!
Vriendelijke groeten,
Martijn

Jan-Jaap Spaargaren

Inderdaad goed bezig mannen!

Ik zag echter nog niet de Dryopteris cambrensis voorbij komen die ik eerder had getipt:
Dryopteris affinis subsp. cambrensis - status ondersoort, inheems, zeer zeldzaam = synoniem van Dryopteris cambrensis, terwijl:
Dryopteris cambrensis - status soort, komt niet voor (!)

Martijn zei hier over:
Citaat van: Martijn van Sluijs op oktober 12, 2020, 12:22:17 PM
Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op oktober 11, 2020, 22:59:29 PM
Nog eentje dan (staat vast al in het lijstje van Martijn Sluijs ;D):

Yep  ;D. Die behoort tot het deel 'zeldzaamheid, indigeniteit, wel/niet voorkomen etc.', en is dus nog niet behandeld.

Maar het deel over zeldzaamheid is nu toch afgehandeld of ben ik te voorbarig?

Overigens lijkt mij dat de meeste (zo niet alle) fouten - die nu opgelost worden - ontstaan doordat diegene die taxa toevoegen aan de database niet alles goed in de smiezen hebben. Moet het toevoegen van taxa dan niet beter worden overgelaten door mensen die wel weten waar de valkuilen zitten? Of er moet een lijst komen (procedure voor het toevoegen van taxa) waar iemand op moet letten, zoals of zaken als status, zeldzaamheid, ondersoort vs soort, inheems/exoot/etc allemaal correct zijn ingevuld.

Nogmaals hulde voor het vele werk, en zie mijn opmerkingen alleen goedwillende suggesties!  :angel:
mvg Jan-Jaap

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op oktober 10, 2020, 23:08:38 PM
Beste admins,

Ik heb gemerkt dat zowel Aconitum vulparia als Aconitum lycoctonum als inheemse soort te boek staan. Hoe zit dat? Ik dacht dat de laatstgenoemde een synoniem was van A. vulparia? Vroeger stond ie ook te naam als Aconitum vulparia ssp. lycoctonum.
Ook heeft A. vulparia te boek gestaan als Aconitum lycoctonum subsp. vulparia
In de nieuwste Heukels wordt i.i.g. geen melding meer gemaakt van het taxa lycoctonum.

Bij het inzien van de verspreidingskaart van Aconitum lycoctonum blijkt dat waarneming(en) uit Noord-Holland met 'natuurlijk voorkomen' worden aangemerkt.....
Bij het inzien van de verspreidingskaart van Aconitum vulparia blijkt dat waarneming(en) uit Zuid-Holland met 'natuurlijk voorkomen' worden aangemerkt.....
Beide gevallen zullen toch betrekking hebben op escapes oid?

Met vriendelijke groeten,
Jan-Jaap

Het geval van Aconitum lycoctonum bestaat ook nog....  ;D :angel:

mvg Jan-Jaap

nielseimers

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op oktober 29, 2020, 10:07:46 AM
Ik zag echter nog niet de Dryopteris cambrensis voorbij komen die ik eerder had getipt
Vreemd inderdaad dat Dryopteris affinis subsp. cambrensis de enige is die als synoniem ingesteld staat. De andere ondersoorten staan wel als ondersoort ingesteld. Dit is er een voor Rutger om op te pakken.

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op oktober 29, 2020, 10:07:46 AM
Maar het deel over zeldzaamheid is nu toch afgehandeld of ben ik te voorbarig?
Ja, alle inconsequente zeldzaamheden en statussen zijn inmiddels gecorrigeerd. Er zit vast her en der nog een fout, maar als we de statussen herzien, doen we een nieuwe analyse om fouten op te sporen.

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op oktober 29, 2020, 10:07:46 AM
Moet het toevoegen van taxa dan niet beter worden overgelaten door mensen die wel weten waar de valkuilen zitten? Of er moet een lijst komen (procedure voor het toevoegen van taxa)
Dat is inderdaad het plan. Er komen heldere richtlijnen voor status en zeldzaamheid en het activeren/wijzigen van soorten verloopt via een apart forum topic (op het adminforum), zodat de andere validatoren kunnen controleren of dit volgens de richtlijnen gebeurd is.

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op oktober 10, 2020, 23:07:51 PM
Beste admins,

De taxonomie van de divulsa-groep binnen het geslacht Carex is moeilijk. In de nieuwste Heukels worden tegenwoordig onderscheiden:
C. pairae
C. divulsa
C. leersii

Opgemerkt wordt in deze flora dat C. muricata ten onrechte als inheems voor ons land is gemeld. Alleen in Alkmaar zou de soort als adventief gevonden zijn in 2016.
Toch wordt deze soort in waarneming.nl als inheemse soort behandeld en worden waarnemingen uit Zuid-Limburg, Gelderland en andere provincies als goedgekeurd (!) inheems (!) gekenmerkt.

Het lijkt mij dat de waarnemingen van dit taxon in Zuid-Limburg waarschijnlijk betrekking hebben op C. pairae (of desnoods als C. leersii of C. divulsa). In ieder geval kunnen ze natuurlijk nooit als goedgekeurde C. muricata doorgaan. In andere provincies lijkt ook verwarring met een van deze andere soorten voor de hand liggen óf moeten ze als adventieve C. muricata worden behandeld, zoals die in Alkmaar.

Met vriendelijke groeten,
Jan-Jaap

En deze ook nog.....

nielseimers

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op oktober 29, 2020, 10:17:33 AM
Het geval van Aconitum lycoctonum bestaat ook nog.

Klopt, er is momenteel discussie hoe we dit aan gaan pakken. Onze buurlanden beschouwen de geelbloeiende Monnikskap taxa als ondersoorten van Aconitum lycoctonum. Gele monnikskap noemen zij dus Aconitum lycoctonum subsp. vulparia. In Nederland is er voor gekozen om Gele monnikskap als soort op te nemen Aconitum vulparia. Wij volgens in principe Heukels' Flora, dus hebben we de intentie om alle Nederlandse waarnemingen om te zetten naar Aconitum vulparia. Er is echter nog enige onzekerheid of wij in Nederland niet meerdere ondersoorten hebben. Dat zijn we nog even aan het uitzoeken. Als dat niet zo is, dan voegen we alles samen.

nielseimers

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op oktober 29, 2020, 10:19:38 AM
De taxonomie van de divulsa-groep binnen het geslacht Carex is moeilijk.

Dat kan je wel zeggen ja. We durven deze soortgroep dan ook bijna niet meer te beoordelen. Maar de zeldzaamheid en status kunnen we al wel correct opnemen. We zullen dit bij de volgende analyse meenemen.