Status (inheems etc.) en zeldzaamheid planten waarneming.nl

Gestart door HPM, november 25, 2009, 11:30:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

gertjanvannoord

Gertjan van Noord

petraw

Beste Theo,

In de Heukels' op blz 20 en 21 staat het allemaal uitgelegd.

Wat belangrijk is voor o.a. houtachtige platen: bij langlevende soorten (vooral bij houtige planten) is het vaak ook moeilijk om vast te stellen of de soort spontaan 3 generaties heeft voortgebracht. Bovendien zijn er soorten die zich alleen vegetatief vermeerderen en die zich in de loop van eeuwen een plaats hebben verworven (Kalmoes) ... Het zou onjuist zijn dergelijke soorten niet tot de wilde flora te rekenen, al was het alleen maar omdat er ook inheemse soorten zijn die (vrijwel) nooit vruchten vormen en zich vegetatief vermeerderen (Gewoon speenkruid en Penningkruid). Met name bij inburgerende bomen, waarvan de eerste generatie is aangeplant is het vaak moeilijk of onmogelijk om vast te stellen of deze daarna 3 spontane generaties hebben kunnen voortbrengen. Bij gebrek aan voldoende bewijs werd daarom Noorse esdoorn tot voor kort niet als ''wilde'' soort beschouwd. In de nieuwe standaardlijst (Gorteria 30, blz. 101-195, 2004) zijn thans Witte paardenkastanje en Douglasspar opgenomen, maar Zwarte den nog niet.

Zoals je weet gaat Leni Duistermaat de nieuwe Heukels' schrijven, je kunt haar voorstellen om een aantal van de houtachtige soorten nader te bekijken of zij als ''wilde'' soort of ingeburgerde soort in de volgende druk moet komen. Dat kan ook voor de verschillende wilgensoorten in de Biesbosch.

Groet,

Petra
Groet, Petra


Geum rivale

#123
Wat betreft de status van Brede ereprijs: volgens Heukels komt de soort alleen in het rivieren- en Deltagebied van nature voor. Berust dus ook het voorkomen op Schiermonnikoog op verwildering? Zo ja, dan zou dat bij de betreffende waarnemingen moeten worden aangegeven.
Kees van Reenen

Hinko

Brede ereprijs is op Schier terecht gekomen met klei voor dijkverzwaring. Ergens in de jaren 60 als ik het goed heb. Misschien nog wel eerder. Zo zijn er meer soorten meegelift.
mvgr, Hinko

Geum rivale

Kees van Reenen

gertjanvannoord

Nee. Na drie generaties wordt de soort als ingeburgerd beschouwd, laat staan na 50 jaar...

zie ook verwijzing en uitleg van Petra van hierboven.
Gertjan van Noord


petraw

Beste Vincent,

Hier wordt in het eerste item uitgelegd hoe je plantensoorten kunt aanvragen:

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=53659.0

Groet,

Petra
Groet, Petra

theomuusse

Vandaag zag ik op een natuurlijke plek langs de Maas de italiaanse clematis.
Volgens Floron ingeburgerd en dat lijkt via de Maas te gebeuren.

http://www.verspreidingsatlas.nl/0340

In waarneming nl zag ik dat hij niet als inheems staat.
Is dat niet gerechtvaardigd als je naar de standplaatsen en de verspreiding/ afkomst kijkt?

Theo

HPM

Citaat van: theomuusse op augustus 11, 2013, 00:01:45 AM
Vandaag zag ik op een natuurlijke plek langs de Maas de italiaanse clematis.
Volgens Floron ingeburgerd en dat lijkt via de Maas te gebeuren.

http://www.verspreidingsatlas.nl/0340

In waarneming nl zag ik dat hij niet als inheems staat.
Is dat niet gerechtvaardigd als je naar de standplaatsen en de verspreiding/ afkomst kijkt?

Theo

Toch wel vreemd. 3 uurhokken vóór 1980 en 4 na 1980 en dat dan 'ingeburgerd' noemen en ook nog eens 'sterk achteruitgegaan (50-75%)'
Herman van der Meer

petraw

Beste Theo en Herman,

In de Heukels' staat de soort genoemd met normale letters. Dan is de soort inmiddels al langer in Nederland aanwezig en kan men van ingeburgerd spreken. Dat blijkt ook uit de KFK 212 (eerste cijfer (weliswaar zeer zeldzaam) aanwezig in 1930, tweede cijfer aanwezig in 1980 en derde cijfer aanwezig in 1995). Als we dan ook nog de Rode Lijst van 2012 er bij pakken (te vinden op de website van FLORON http://www.floron.nl/Nieuws/tabid/61/articleType/ArticleView/articleId/408/categoryId/35/Voorstel-nieuwe-Rode-Lijst-Vaatplanten.aspx) dan komt de soort nog steeds voor met zzz in 3 uurhokken.

Er zijn al meer discussies geweest over hoe er in waarneming.nl aangekeken wordt tegen wel of niet inheems. Of dan altijd de lijst volgens Heukels' en FLORON wordt gebruikt, durf ik zo niet te zeggen. Oorspronkelijk is deze Clematis natuurlijk een soort uit Zuid-Europa.

Groet,

Petra
Groet, Petra

HPM

Citaat van: petraw op augustus 11, 2013, 10:13:44 AM
...
Er zijn al meer discussies geweest over hoe er in waarneming.nl aangekeken wordt tegen wel of niet inheems. Of dan altijd de lijst volgens Heukels' en FLORON wordt gebruikt, durf ik zo niet te zeggen. Oorspronkelijk is deze Clematis natuurlijk een soort uit Zuid-Europa.
...

In Waaqneming is bij de meeste soorten Heukels 23 gevolgd.

Waarneming kent de statussen Naturalized en Naturalizing wel maar er zijn maar vijf soorten waaraan dat is toegekend: Rubus phoenicolasius, Rubus spectabilis, Salix eriocephala, Ligularia dentata, Amaranthus x ozanonii. (De laatste als enige  'Naturalizing'.)
Herman van der Meer

nick

Is het niet een beetje onzinnig om de Kleine Waterteunisbloem 'inheems' te noemen? Voor z'n grote broer, de Waterteunisbloem, is het al discutabel, maar die zou je misschien inmiddels wel voldoende ingeburgerd kunnen noemen, maar KW is pas sinds 2007 bekend, en telkens direct uitgeroeid, dus van inburgering kan je dan toch echt niet spreken, en al helemaal niet van 'inheems'. Ik zou hem toch maar weer op 'incidenteel/zwerver' zetten.


Zo zijn er natuurlijk nog een heel stel waar flink over te twisten valt, maar persoonlijk zou ik bijvoorbeeld Rudbeckia hirta, Rudbeckia laciniata, Fallopia compacta, Eupatorium rugosum en Amorpha fruticosa ook weer op 'incidenteel/zwerver' zetten.


En om Seseli libanotis nu al (1 vondst!) op inheems te zetten lijkt me ook tamelijk voorbarig!
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

RutgerB

Citaat van: RutgerB op februari 02, 2011, 16:31:14 PM
Per heden zijn de ingeburgerde soorten (Naturalized) soorten opgedeeld in inheems (Native) in brede zin zoals bedoeld in de Heukels (lees blz. 20-21) en in Incidental.  Alle planten die in de laatste standaardlijst staan genoemd zijn als inheems gekenmerkt plus enkele uitzonderingen van duidelijk inheemse soorten die in de laatste Heukels zijn onderscheiden. De andere soorten die eerst als ingeburgerd in waarneming.nl bekend stonden zijn als Incidental aangemerkt.

Dus graag een referentie als; "Kleine Waterteunisbloem staat niet in de Standaardlijst.." 

Seseli libanotis heb ik alvast aangepast. Ben het er wel niet mee eens, maar het is een consequentie van bovenstaande 'regels'.

nick

Hallo Rutger,


Even voor de goede orde, je wilt dus dat ik het zo formuleer:
Ludwigia peploides staat niet in de Standaardlijst van de Nederlandse Flora
Eupatorium rugosum                            ,,
Rudbeckia hirta                                   ,,
Amorpha fruticosa                               ,,
Seseli libanotis                                    ,,                                                    ?


Kunnen deze soorten op Incidental (incidenteel/zwerver) gezet worden?


Dit kan ik alleen zo stellen als de SNF van 2003 nog steeds de meest recente is, overigens.


Bij deze dan, al vind ik het wat omslachtig.....


Verbazingwekkend genoeg staan de Waterteunisbloem en de Slipbladige Rudbeckia dus wel degelijk op de SNF.
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

RutgerB

Ja, we doen het met de SNF van 2003 met eventueel aanvullingen (van duidelijk inheemse soorten) uit de Heukels' Flora 2005.

Misschien is het omslachtig, maar zo vermijden we discussies. Je zag al dat er sommige soorten waar je het niet van verwacht toch in de Standaardlijst staan.

gertjanvannoord

hoe zit dat dan met al die bramen en rozen die niet in de standaardlijst staan, en noch in Heukels?
Gertjan van Noord

Datura

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

nick

Citaat van: nick op september 15, 2013, 19:05:27 PM
Hallo Rutger,


Even voor de goede orde, je wilt dus dat ik het zo formuleer:
Ludwigia peploides staat niet in de Standaardlijst van de Nederlandse Flora
Eupatorium rugosum                            ,,
Rudbeckia hirta                                   ,,
Amorpha fruticosa                               ,,
Seseli libanotis                                    ,,                                                    ?


Kunnen deze soorten op Incidental (incidenteel/zwerver) gezet worden?


Dit kan ik alleen zo stellen als de SNF van 2003 nog steeds de meest recente is, overigens.


Bij deze dan, al vind ik het wat omslachtig.....


Verbazingwekkend genoeg staan de Waterteunisbloem en de Slipbladige Rudbeckia dus wel degelijk op de SNF.


Hallo Rutger,


Ik zie tot m'n verbazing dat je 3 van de 5 inmiddels op incidenteel/zwerver hebt gezet, maar 2 andere (Ludwigia peploides en Fallopia compacta) (nog) niet. Is er meer aan de hand? Wellicht advies van het NHN oid? Of ben ik gewoon te ongeduldig? Ik dacht dat zoiets in 1 moeite door kon gaan voor alle aangekaarte soorten. Misschien iets te naief?
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

RutgerB

Gewoon vergeten te doen. Moet handmatig (zoeken op soort) en dan sla je er per ongeluk wel eens 1 over. Tis overigens iets dat iedere plantenadmin kan.

nick

Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Geum rivale

#142
Franse+Basterdamarant heet zeldzaam terwijl Franse amarant vrij algemeen is. Een verzamelsoort is echter per definitie algemener dan één van de (onder)soorten waaruit de verzameling bestaat...

:right:
Kees van Reenen

nick

Volgens mij staat Gladde Ooievaarsbek niet op de de Standaardlijst, terwijl waarneming.nl de soort als inheems aanmerkt, in plaats van  'incidenteel/zwerver' . Kan dit wellicht aangepast worden?
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

ejslootweg

bedoel je G. lucidum? Die zou er toch op moeten staan (ingeburgerd tussen 1950-74 volgens http://www.verspreidingsatlas.nl/2443 )

groeten, Erik
groeten, Erik

nick

Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

ejslootweg

aangepast. ik wist niet eens dat die een Nederlandse naam had.

groeten, Erik
groeten, Erik

RutgerB

Die G. aequale kan er helemaal wel uit. Er is 1 melding van op waarneming.nl en die heb ik net bevraagd. Dit taxon staat niet in de standaardlijst, niet in de Heukels' en ook niet in de verspreidingsatlas; http://www.verspreidingsatlas.nl/planten De soort staat erin nav een artikel in Gorteria neem ik aan.

ejslootweg

#148
er staat ook nog een waarneming uit 2010 van Ton Denters in.
http://waarneming.nl/waarneming/view/56714468

groeten, Erik
groeten, Erik

Datura

Volgens  mij staat het stuk over G. aequale in het Gorterianu mer wat aan Ruud van der Meijden gewijd was ( aar wat ik nu even niet bij de hand heb).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides