Status (inheems etc.) en zeldzaamheid planten waarneming.nl

Gestart door HPM, november 25, 2009, 11:30:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jan vH

Citaat van: Maarten Kaales op september 13, 2011, 09:21:12 AM
Beste mensen,

Gisteren vond ik 5 nieuwe locaties met Oranje Springzaad; http://zwolle.waarneming.nl/soort/view/6895?from=2011-09-12&to=2011-09-12

Deze soort staat als zeer zeldzaam in het systeem en daarnaast ook als inheems (native). Dat laatste begrijp ik niet aangezien de soort oorspronkelijk uit Noord Amerika komt. Wie zou mij dat kunnen toelichten?

Met vriendelijke groet,
Maarten Kaales

Zie dit bericht, een stukje eerder in dit topic:

Citaat van: rutgerb op februari 02, 2011, 16:31:14 PM
Per heden zijn de ingeburgerde soorten (Naturalized) soorten opgedeeld in inheems (Native) in brede zin zoals bedoeld in de Heukels (lees blz. 20-21) en in Incidental.  Alle planten die in de laatste standaardlijst staan genoemd zijn als inheems gekenmerkt plus enkele uitzonderingen van duidelijk inheemse soorten die in de laatste Heukels zijn onderscheiden. De andere soorten die eerst als ingeburgerd in waarneming.nl bekend stonden zijn als Incidental aangemerkt.

Ook zijn alle soorten die als Exoot (Exotic) of als Incidental Import (werd gezien als 'adventief') waren aangemerkt overgeheveld naar Incidental.

Dat maakt dat er grofweg nu twee categoriën zijn bij de planten die beide binnen 1 hoofdstatus vallen. (Inheems is 1a en Incidental is 1b). Dit naast een enkele Uitgestorven of Verwachte soort.

Als het goed is maakt dit dat lijstjes, vergelijkingen, overzichten etc. uitgebreider zijn en binnen de mogelijkheden van waarneming.nl al met elkaar te vergelijken. Het juist willen indelen, hetgeen voor deze actie niet helemaal compleet was, had een vreemde uitwerking op de statistieken.

Wat betreft de zeldzaamheid, de soort neemt nu enorm toe, dus binnenkort zal de zeldzaamheid wel omlaag gaan.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Windekind

Citaat van: Maarten Kaales op september 13, 2011, 09:21:12 AM
Beste mensen,

Gisteren vond ik 5 nieuwe locaties met Oranje Springzaad; http://zwolle.waarneming.nl/soort/view/6895?from=2011-09-12&to=2011-09-12

Deze soort staat als zeer zeldzaam in het systeem en daarnaast ook als inheems (native). Dat laatste begrijp ik niet aangezien de soort oorspronkelijk uit Noord Amerika komt. Wie zou mij dat kunnen toelichten?

Met vriendelijke groet,
Maarten Kaales
Beste Maarten,
ik niet. Je hebt gelijk, het is m.i. niet correct.
Daarbij komt nog dat we afgesproken hebben dat dergelijke inburgerende soorten niet als zeer zeldzaam worden ingeboekt,maar altijd max. als zeldzaam. Dus rood ipv dik rood. Ik kan dit niet veranderen, maar ga er van uit dat Rutger dit aan gaat passen.
Elmar



Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

ejslootweg

Hoi Elmar,

ik begreep dat in principe elke plantenadmin de zeldzaamheidsstatus kan aanpassen.

groeten, Erik
groeten, Erik

Maarten W. Kaales

Dank voor jullie reacties en wacht de wijziging even af.

Met vriendelijke groet,
Maarten
Maarten W. Kaales

Pieter Stolwijk

Citeerik begreep dat in principe elke plantenadmin de zeldzaamheidsstatus kan aanpassen.

Ik weet niet hoe dat moet, maar belangrijker: het lijkt me ongewenst als iedereen met zijn fikken daaraan gaat zitten, hoe goed bedoeld en gefundeerd ook. Het is denk ik belandgrijk dat zo'n wijziging langs een hoofdverantwoordelijke gaat. Ik weet niet of Rutger die klus nog doet.

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

HPM

Citaat van: Pieter Stolwijk op september 13, 2011, 13:25:19 PM
Citeerik begreep dat in principe elke plantenadmin de zeldzaamheidsstatus kan aanpassen.

Ik weet niet hoe dat moet, maar belangrijker: het lijkt me ongewenst als iedereen met zijn fikken daaraan gaat zitten, hoe goed bedoeld en gefundeerd ook. Het is denk ik belandgrijk dat zo'n wijziging langs een hoofdverantwoordelijke gaat. Ik weet niet of Rutger die klus nog doet.

Vorig jaar zijn door Rutger de zeldzaamheidstoewijzingen zoveel mogelijk aangepast aan de kilometerhokfrequentie (KFK) zoals die in Heukel 23 staat vermeld (waarvoor ik de hele Heukels heb doorgewerkt), als ik het goed heb met wat aanvullingen uit recenter gepubliceerde Standaardlijsten.
Het lijkt me inderdaad niet gewenst dat daar zomaar doorheen gefietst gaat worden.

Zoals Elmar al zei is de afspraak dat exoten niet verder gaan dan 'Zeldzaam'.  Als je afgaat op de het aantal kilometerhokken met Oranje Springzaad in Waarneming.nl sinds 2000, dan zou hij in KFK 5 vallen (101-300 hokken), wat in Waarneming.nl neerkomt op 'Zeldzaam'.

Herman van der Meer

Maarten W. Kaales

Wat betreft de status 'inheems'. Ik begrijp niet goed waarom hier voor gekozen is. De soort is namelijk niet inheems en komt oorspronkelijk uit Noord Amerika. Wat is er op tegen om dit aan te geven als 'niet-inheems' of 'ingeburgerd'?
Maarten W. Kaales

gertjanvannoord

Citaat van: HPM op september 13, 2011, 14:48:53 PM
...
Zoals Elmar al zei is de afspraak dat exoten niet verder gaan dan 'Zeldzaam'. 
...

Begrijp ik niet. Als je de lijst van zeer zeldzame planten bekijkt, is zeker de helft "Incidental / Vagrant / Migrant":
http://waarneming.nl/soortenlijst.php?g=10&f=0&q=&z=4&p=0&sort_lat=0&page=1
Gertjan van Noord

HPM

Hierbij een samenvatting van huidige status en zeldzaamheid van de planten in waarneming.nl.

Herman van der Meer

RutgerB

#69
CiteerBeste Maarten,
ik niet. Je hebt gelijk, het is m.i. niet correct.
Daarbij komt nog dat we afgesproken hebben dat dergelijke inburgerende soorten niet als zeer zeldzaam worden ingeboekt,maar altijd max. als zeldzaam. Dus rood ipv dik rood. Ik kan dit niet veranderen, maar ga er van uit dat Rutger dit aan gaat passen. Elmar

Ik volg het nog wel, maar in principe doe ik er niets meer aan voor waarneming.nl. Ik voeg nog wel soorten toe, maar ook alleen als het gaat om soorten die nog niet in Observado zitten. Alle anderen kunnen waarneming.nl admins ook 'toevoegen' lees ook;

CiteerZoek naar de soort in waarneming.nl,  vink daarbij 'alleen lokale soorten'  uit.

bijv. http://waarneming.nl/search.php?q=x+sag&g=0&local=0&sort_lat=0

ga naar de soort

http://waarneming.nl/soort/view/135759

rechts staat 'wijzig ... '  ik weet niet wat precies want ik heb andere rechten.

Het overzicht van Herman bevat nog 170 'incidental' soorten die dus eigenlijk van zeer zeldzaam naar zeldzaam moeten. Zie het bericht hierboven. Zo hadden we dat inderdaad afgesproken. We wilden niet al te zeer de nadruk leggen op de echte exoten/adventieven.  Dat aanpassen kan door naar de soort te gaan en 'lokale instellingen' te wijzigen. Zowel status als zeldzaamheid is aan te passen door elke plantenadmin. Maar eigenlijk zou ik niet aan de zeldzaamheidsstatus zitten totdat er vanuit Leiden (makers Heukels' Flora) of  Floron een nieuwe standaardlijst komt met KFK's  of wat er voor in de plaats komt. Ik zal nu Hisko vragen in 1 keer de 170 te veranderen.

Op waarneming.nl staat alles dat op de standaardlijst staat op native. Dus inclusief de INGEBURGERDE soorten. Dat is op veler verzoek gedaan omdat de mogelijkheden met inheemse soorten (lijsten per gebied, vergelijken van soortenlijsten, rijkdom van de plantenwereld statistieken in zijn algemeen) op waarneming.nl groter zijn en omdat sommige ingeburgerde soorten er gevoelsmatig bijhoorden, maar een echte grens niet te leggen is/was. Dus moest alles er maar bij. Op waarnemingen.be was dat ook zo, maar heb ik dat recent weer ongedaan gemaakt op veler verzoek.

HPM


Er staan drie soorten op 'Exotic'. Ik dacht eigenlijk dat dat was afgeschaft.
Het gaat om  Hyoscyamus albus, Daboecia cantabrica en Rubus adspersus
Dat zou dan Incidental/vagrant/migrant' en 'Zeldzaam' moeten worden.
Herman van der Meer

RutgerB

Ik heb dat dan snel even veranderd. Met linkjes is dat een koud kunstje. Kennelijk zijn die toegevoegd door iemand die het nog moet leren..  ;D

Die 170 wil Hisko liever niet doen, wegens te riskant. Mijn verzoeken hebben al eens geleid tot rare bij-effecten, dus begrijpelijk.  Diegene (plantenadmins)  die het heel graag willen veranderen mogen zich uitleven.

HPM

Citaat van: rutgerb op september 15, 2011, 11:06:48 AM
Ik heb dat dan snel even veranderd. Met linkjes is dat een koud kunstje. Kennelijk zijn die toegevoegd door iemand die het nog moet leren..  ;D

[...]

Ik schreef dat ze alle drie naar 'zeldzaam' moesten, maar bij die twee die lager staan hoeft dat natuurlijk niet. Je hebt dat dan ook niet gedaan zie ik.
Herman van der Meer

HPM


Voor de liefhebbers is hier de vertaling van KFK naar zeldzaamheidsklasse in Waarneming.nl.

4. Zeer zeldzaam
KFK 0 = afwezig
KFK 1 = 1-3
KFK 2 = 2-10

3. Zeldzaam
KFK 3 = 11-30
KFK 4 = 31-100
KFK 5 = 101-300
KFK 6 = 301-1000

2. Vrij algemeen
KFK 7 = 1001-3000

1. Algemeen
KFK 8 = 3001-10000
KFK 9 = > 10000

Herman van der Meer

Jan vH

Waarom staat Loos blaasjeskruid niet op zeldzaam? Overal wordt vermeld dat de soort zeldzaam is, maar op Waarneming.nl staat hij als vrij algemeen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

HPM

Citaat van: Jan vH op september 15, 2011, 19:01:24 PM
Waarom staat Loos blaasjeskruid niet op zeldzaam? Overal wordt vermeld dat de soort zeldzaam is, maar op Waarneming.nl staat hij als vrij algemeen.

Het heeft in Heukels geen KFK, maar zelfs als je de hokken in Waarneming.nl en Telmee (vanf 2000) optelt kom je rond de 100, wat nog diep in 'Zeldzaam' zit.
Herman van der Meer

Geum rivale

Citaat van: HPM op september 15, 2011, 11:51:25 AM

Voor de liefhebbers is hier de vertaling van KFK naar zeldzaamheidsklasse in Waarneming.nl.

4. Zeer zeldzaam
KFK 0 = afwezig
KFK 1 = 1-3
KFK 2 = 2-10

3. Zeldzaam
KFK 3 = 11-30
KFK 4 = 31-100
KFK 5 = 101-300
KFK 6 = 301-1000

2. Vrij algemeen
KFK 7 = 1001-3000

1. Algemeen
KFK 8 = 3001-10000
KFK 9 = > 10000

Mooi helder overzicht. Zo is vaststelling van status geen natte-vingerwerk. Het heeft echter wel als nadeel dat het een vertekend beeld kan geven: een soort die verspreid voorkomt, maar nergens veelvuldig komt waarschijnlijk in een hogere klasse dan een soort die bepaalde kerngebieden heeft waarbinnen hij talrijk is. Neem bijvoorbeeld de Echte koekoeksbloem, een soort die volgens mij vrij sterk achteruit gaat, maar in Heukels nog steeds KFK 9 heeft en dus "zeer algemeen" heet; vorig jaar ben ik de soort bij de inventaritatie van vele honderden kilometers spoorberm en -sloot in Noord- en Midden-Nederland niet één keer tegengekomen.
Op Waarneming loop ik tegen het feit aan dat een soort als Muursla, die bijvoorbeeld in bossen vrij algemeen voorkomt op "zeldzaam" staat, terwijl de sterk achteruitgaande, maar nu nog een doorslaggevende KFK hoger staande Blauwe knoop "vrij algemeen" heet. (Tot voor kort stond die trouwens ook op "zeldzaam"; blijkbaar zijn de maatstaven aangepast.)
Kees van Reenen

HPM

Je moet verspreiding niet met talrijkheid verwarren. De KFK is een maat voor de verspreiding en dat zegt niets over het aantal individuen of zelfs over het aantal groeiplaatsen. Bij een KFK van 100 kan het gaan om 100 exemplaren/groeiplaatsen maar ook om 100.000.

Een probleem van de officiele KFK is dat die achterloopt. Niet alleen stamt de laatste Heukels uit 2005, maar is de KFK daarin gebaseerd op verspreidingsgegevens tot 1999. In de tussentijd is er veel veranderd. Maar een vertraging is niet zo erg. Waar je voor moet oppassen is dat je niet op lokale situaties af gaat om de status te bepalen. Zo is de door jou genoemde Muursla voor mij zeker niet zeldzaam omdat hij in mijn stedelijk gebied algemeen voorkomt, wat een betrekkelijk recente ontwikkeling lijkt te zijn.

Volgens de KFK in Heukels (987) zou Blauwe Knoop inderdaad op Zeldzaam moeten staan maar in de standaardlijst van 2003/2004 heeft hij klasse 7, wat hem in waarneming tot 'Vrij algemeen' maakt.

(De standdaardlijst is van deze pagina te downloaden http://www.floron.nl/Nieuws/tabid/61/ArticleType/ArticleView/ArticleID/290/Default.aspx )


Herman van der Meer

MARIA

Ik heb al 2 x een Mariadistel gezien en ingevoerd.
Ik krijg in beeld dat het een van de rode lijst is, maar schijnbaar niet zeldzaam. Ik mijn levenslijst staat de 2 vonsten er al helemaal niet bij.
En dat klopt volgens mij niet .
Ik zal de foto er weer bij doen.
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

HPM

Citaat van: MARIA op oktober 28, 2011, 19:24:35 PM
Ik heb al 2 x een Mariadistel gezien en ingevoerd.
Ik krijg in beeld dat het een van de rode lijst is, maar schijnbaar niet zeldzaam. Ik mijn levenslijst staat de 2 vonsten er al helemaal niet bij.
En dat klopt volgens mij niet .
Ik zal de foto er weer bij doen.

Het is geen inheemse soort.
Herman van der Meer

MARIA

vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

Geum rivale

Kees van Reenen

theomuusse

Wat is het idee vandaag de dag over de status van Ribes spicatum?

Ik lees op engelse websites over 'native' , van Engeland tot Siberie.

Tevens valt op dat de beschrijving van het biotoop en standplaats erg overeenkomt met die in Engeland, namelijk vochtig bos en daarin op randen/ oevers die door erosie wisselen van vorm. Klopt echt precies.

Tevens is de soort puur hier, terwijl er weinig tot geen kans is op hybridisatie met aalbes vanwege de verschillen in vruchtzetting.
Bovendien is spicatum de laatste decennia niet in trek bij tuinders, aalbes wel.

Theo

paulhoekstra

Is Ribes spicatum dan recent in NL waargenomen? Op waarneming.nl heeft nog niemand de soort ingevoerd.

Op deze belgische site: http://alienplantsbelgium.be/node/3410 staat dat de soort in de 19e eeuw door tuinders werd gebruikt en af en toe ontsnapte en dat de laatste belgische waarneming uit 1974 stamt.

Volgens mij komt de wilde R. spicatum noordelijker dan NL voor, dus uit schotland en scandinavië tot siberië.
groeten,
Paul

theomuusse

Ja, in 2005 ontdekt in de Biesbosch.
Dit jaar zal er gezocht worden of de soort er nog staat.

Theo

theomuusse


Zonnekoning

Ik snap niet helemaal de status van het Duinviooltje en het Hondsviooltje!
De één zou vrij zeldzaam zijn, de ander vrij algemeen en heeft een signalering Rode lijst.
Nu kom ik het Hondsviooltje veel minder tegen op Terschelling dan het Duinviooltje, dus mijn verwarring is groot. ::)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Zonnekoning

Dus als ik het goed begrijp, is een soort bij een KFK-waarde van 6 of lager, vrij zeldzaam.
Bij welke waarde is die dan zeer zeldzaam?
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Margreet Kwh

#89
Citaat van: Zonnekoning op mei 07, 2012, 20:48:01 PM
Dus als ik het goed begrijp, is een soort bij een KFK-waarde van 6 of lager, vrij zeldzaam.
Bij welke waarde is die dan zeer zeldzaam?
Dat kun je zo denk ik niet zeggen. De KFK-waarde zegt iets over het aantal km-hokken, maar niets over het regionaal voorkomen. Een soort kan b.v. KFK 888 zijn, maar regionaal vrij zeldzaam (voorbeeld van Knolboterbloem). Of KFK 656, maar regionaal zeer zeldzaam (voorbeeld Moeslook).
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven