Status (inheems etc.) en zeldzaamheid planten waarneming.nl

Gestart door HPM, november 25, 2009, 11:30:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

Citaat van: dmsoes op oktober 29, 2010, 12:47:45 PM
herfstalsem staat nu als zeldzaam. Zeer zeldzaam lijkt me een betere status. Er zijn, zover ik weet, nog weinig groeiplaatsen en donker rood kan mogelijk helpen de werkelijke status boven water te krijgen. Ook het natuurbericht van Floron over deze soort had deze strekking.

Groet,

Menno
Op zz gezet.
Citaat van: m.weites op oktober 26, 2010, 21:25:57 PM
vreemde ereprijs moet toch ook op 'naturalized'?
Inderdaad. Is nu als Naturalized bekend op wrn.nl/.be

RutgerB

Per heden zijn de ingeburgerde soorten (Naturalized) soorten opgedeeld in inheems (Native) in brede zin zoals bedoeld in de Heukels (lees blz. 20-21) en in Incidental.  Alle planten die in de laatste standaardlijst staan genoemd zijn als inheems gekenmerkt plus enkele uitzonderingen van duidelijk inheemse soorten die in de laatste Heukels zijn onderscheiden. De andere soorten die eerst als ingeburgerd in waarneming.nl bekend stonden zijn als Incidental aangemerkt.

Ook zijn alle soorten die als Exoot (Exotic) of als Incidental Import (werd gezien als 'adventief') waren aangemerkt overgeheveld naar Incidental.

Dat maakt dat er grofweg nu twee categoriën zijn bij de planten die beide binnen 1 hoofdstatus vallen. (Inheems is 1a en Incidental is 1b). Dit naast een enkele Uitgestorven of Verwachte soort.

Als het goed is maakt dit dat lijstjes, vergelijkingen, overzichten etc. uitgebreider zijn en binnen de mogelijkheden van waarneming.nl al met elkaar te vergelijken. Het juist willen indelen, hetgeen voor deze actie niet helemaal compleet was, had een vreemde uitwerking op de statistieken.

colossus

Moet Reuzenbalsemien niet als uitheems zijn geregistreerd?

Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

rapunzel

Citaat van: colossus op maart 01, 2011, 07:42:30 AM
Moet Reuzenbalsemien niet als uitheems zijn geregistreerd?

Kees Kuijper

Wordt beschouwd als in de periode 1900-1925 te zijn ingeburgerd
Zie Standaardlijst 2004 (Gorteria 30-4/5)

Gr.
Koos
Koos Ballintijn

colossus

Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

peterv

Peter Venema

HPM

Status Hyacinthus orientalis

Dit is zeer zeker niet natuurlijk en zou daarom op 'escape' moeten staan http://waarneming.nl/waarneming/view/53060803

Waarom staat die soort eigenlijk niet standaard op escape?
Hij heet 'Incidental / Vagrant / Migrant', maar volgens mij is het altijd aanplant en weet zich dan enige tijd te handhaven zonder zich voort te planten.


Herman van der Meer

RutgerB

Als je 100% gelijk hebt Herman, zou de soort eigenlijk niet in de database moeten zitten..

Standaard een ESC is gelukkig al een tijdje uit het systeem.

HPM

Citaat van: rutgerb op maart 29, 2011, 22:30:43 PM
Als je 100% gelijk hebt Herman, zou de soort eigenlijk niet in de database moeten zitten..

Standaard een ESC is gelukkig al een tijdje uit het systeem.

Dat administratieve escape is verdwenen vind ik niet erg hoor. Maar denk jij dat die tuin- en pothyacinten zich wel voortplanten? In tegenstelling tot narcissen houden hyacinten (en tulpen) het volgens mij eens niet lang uit. Eerste stoppen ze met bloeien en dan verdwijnen ze helemaal.


Herman van der Meer

han.endt

Citaat van: HPM op maart 29, 2011, 23:44:26 PM
In tegenstelling tot narcissen houden hyacinten (en tulpen) het volgens mij eens niet lang uit. Eerste stoppen ze met bloeien en dan verdwijnen ze helemaal.
Klopt.

RutgerB

De essentie van meedoen/meetellen of hoe je ook noemen moet, zou volgens mijn bescheiden mening moeten zijn dat dit soort planten niet doelbewust moeten zijn aangeplant. Dus dat die planten het niet lang uithouden doet er dan niet toe.

HPM

Citaat van: rutgerb op maart 30, 2011, 23:14:22 PM
De essentie van meedoen/meetellen of hoe je ook noemen moet, zou volgens mijn bescheiden mening moeten zijn dat dit soort planten niet doelbewust moeten zijn aangeplant. Dus dat die planten het niet lang uithouden doet er dan niet toe.

Hyacinthus orientalis is volgens mij overal waar hij staat doelbewust aangeplant en komt daarvandaan geen (centi-)meter verder en haalt (dus) het drie generatie-criterium niet eens.


Herman van der Meer

RutgerB

Om ingeburgerd te mogen heten niet nee.

Hyacinthus orientalis wordt ook gewoon weggegooid in bosjes en bermen?

HPM

Citaat van: rutgerb op maart 31, 2011, 09:29:27 AM
Om ingeburgerd te mogen heten niet nee.

Hyacinthus orientalis wordt ook gewoon weggegooid in bosjes en bermen?

Ik denk dat ze vaker in in bosjes en bermen worden geplant als ze thuis zijn uitgebloeid, net zoals ze met die pollen kleine narcissen doen.
Herman van der Meer

Margreet Kwh

Citeerdie pollen kleine narcissen
Bedoel je Tête-à-tête, Herman? Die zet ik na de bloei in de tuin en ze blijven eindeloos doorbloeien, jaren achtereen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

HPM

Citaat van: MarKoHu op maart 31, 2011, 11:19:41 AM
Citeerdie pollen kleine narcissen
Bedoel je Tête-à-tête, Herman? Die zet ik na de bloei in de tuin en ze blijven eindeloos doorbloeien, jaren achtereen.

Die of andere varieteiten. Zoals ik al eerder schreef  houden narcissen het meestal lang uit .

Herman van der Meer

RutgerB

Van die narcisjes ken ik al een aantal voorbeelden van gevestigd tuinafval. Ik kan me voorstellen dat dat met die Hyacint net zo goed gebeurd. Ik heb wel eens van die hyacinten in een mandje gekregen en heb ze, eenmaal uitgebloeid, in de eigen tuin gezet. Doet het minstens al 8 jaar op die plek en ik ben echt niet van harken en wieden. Het ziet er uit als plastic, maar ruikt wel lekker.

Margreet Kwh

En je kunt op de hyacinten ook leuke insekten krijgen, bijvoorbeeld dagpauwoog :duim:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

han.endt

Toen ik stage liep bij de plantsoenendienst werd na het planten van bollen de wagen schoon geveegd en kwamen restantjes bollen in de berm of in de bosjes terecht. Ook werd er als we bollen te veel hadden ergens een plek voor gezocht en dat kon echt overal zijn.

ejslootweg

Interessante discussie. Ik denk dat het feit dat die hyacinten ook buiten tuinen en plantsoenen worden aangetroffen voldoende reden is om ze in de database te houden. Ook al vermeerderen ze vrijwel niet meer (van H. orientalis ken ik wel plekken waar ze het al 15 jaar uithouden en nog niet verzwakken). Zelfs dit soort planten interacteert op een of andere manier met het ecosysteem (zie bijvoorbeeld die zeldzame slijmzwammetjes die op hyacintenbollen gevonden worden). Wanneer de verspreidingsgegevens uit de database gebruikt worden om bijvoorbeeld beleid op te baseren zal waarschijnlijk toch altijd informatie over de biologie van de soorten worden meegenomen. Het er dan uitfilteren van de narcisjes en hyacinten moet geen probleem vormen. Verder hebben de gegevens van waarneming.nl het enorme voordeel dat meestal de lokatie erg nauwkeurig is opgeslagen. Je kunt goed zien of een soort in een woonwijk, een natuurgebied, een heemtuin of een oud landgoed is gevonden en aan de hand daarvan verschillend met de gegevens omgaan. Meestal zijn de soorten die uit tuinen ontsnappen heel andere soorten dan degene die goede indicators zijn voor de natuurwaarde van een gebied. Daardoor lijkt het me niet dat de aanwezigheid van een aantal cultuurplanten in de database de bruikbaarheid vermindert. Als soorten niet verwilderen en niet buiten tuinen/plantsoenen worden aangetroffen, heeft het natuurlijk geen zin ze op te nemen.

(iets wat me wel een probleem lijkt voor de interpretatie van de verspreidingsgegevens in de database zijn de uitgezaaide inheemse planten; daar zijn nog verschillende gradaties in, maar soms vervaagt daar de grens met natuurlijk verspreiding zo sterk dat het lastig is om de twee te ontwarren. )

groeten, Erik
groeten, Erik

HPM

Mij ging het er om dat Hyacinthus orientalis 'Incidental/Vagrant/Migrant' genoemd wordt terwijl hij overal is aangeplant.

Herman van der Meer

ejslootweg

Ik was het begin van de dicussie al weer een beetje uit het oog verloren. Valt "aangeplant/uit tuinafval opgeschoten" niet binnen incidental?

(Migrant is trouwens ook wel een interessante categorie voor planten :-). )

groeten, Erik
groeten, Erik

peterv

In de laatste Heukels zijn alle bramen zo'n beetje over boord gegooid  (zie pag 675 Heukels 23e druk) maar deze is echt wel inheems (ook al staat hij niet meer in de Heukels).

http://waarneming.nl/soortenlijst.php?q=sierlijke+woudbraam&g=0&f=0&z=1&p=0&sort_lat=0

groet, Peter
Peter Venema

Pieter Stolwijk

Mycelis muralis is toch (behoorlijk) algemeen, maar wordt toch 'lichtrood' als bijzonderheid vermeld.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Hinko

Dat is volgens mij een soort die recent sterk toeneemd. Volgens de KFK in de Heukels is ie nog niet zo algemeen. Die KFK berekeningen zijn dacht ik uit de periode tot 2000
mvgr, Hinko

han.endt

Vroeger zag ik bij mij in de buurt nooit M. muralis. Tegenwoordig is hij hier algemeen te noemen.

dmsoes

Is zaadhuttentut ondertussen niet zz? Dit vooral uit interesse.

Groet,

Menno

nielsyese

Zonnedauw - Drosera spec. staat op zeldzaam. Zowel de kleine als de ronde zonnedauw hebben deze status niet, en om nu alleen vanwege D. anglica de status op zeldzaam te zetten.. De ingevoerde specs zullen waarschijnlijk toch niet tot de laatste behoren.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Geum rivale

Ik vraag me af waarom de status van de planten met een Engelse term moet worden weergegeven, 'such as' "native", "escape" etc. Nederlands zou terecht en veel duidelijker zijn. Of is dat technisch niet mogelijk?
Kees van Reenen

Maarten W. Kaales

Beste mensen,

Gisteren vond ik 5 nieuwe locaties met Oranje Springzaad; http://zwolle.waarneming.nl/soort/view/6895?from=2011-09-12&to=2011-09-12

Deze soort staat als zeer zeldzaam in het systeem en daarnaast ook als inheems (native). Dat laatste begrijp ik niet aangezien de soort oorspronkelijk uit Noord Amerika komt. Wie zou mij dat kunnen toelichten?

Met vriendelijke groet,
Maarten Kaales
Maarten W. Kaales