Als de soort inheems is en 1 van de ondersoorten/variaties uitheems dan telt, als je alleen de uitheemse ondersoort ingeeft als waarneming, de soort toch mee in je lijst als inheems. Een oplossing hiervoor weet ik niet, anders dan dat elke waarneming van dergelijke ondersoorten steeds van verwilderd / escape-ja zouden moeten worden voorzien. Het lijkt me dat de prioriteiten ergens anders liggen bij de controles.
Voorbeelden te over trouwens. Denk aan alle kweekvariaties van inheemse soorten. Bonte gele dovenetel zal bijvoorbeeld het best scoren als het om het aantal waarnemingen gaat.
De oplossing lijkt me te zitten in de database, waarin in een bepaald veld gebruikt wordt/doorgelinkt zal zijn naar een ander veld of het taxon moet meetellen als "soort" of als "inheems".
In het geval van Erigeron acris subsp. serotinus telt deze ondersoort als zijnde een soort, náást Erigeron acris (s.l.). Dat kan natuurlijk al helemaal niet. Zie als bijlage de soortenlijst van een gebruiker.
In het geval van Reuzenpapaver - Papaver bracteatum, die de status " incidenteel / zwerver, Soort" heeft, lijkt het me duidelijk dat dit een exoot is die onterecht als "inheems" is doorgelinkt zodat die mee telt bij je levenslijst "inheems". Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.
N.B. Ik heb het in ieder geval over 'harde' soortenlijsten, niet over andersoortige lijsten met aantal waarnemingen oid.
m.v.g. Jan-Jaap