dit topic mag wat mij betreft verwijderd worden

Gestart door Marina, november 19, 2009, 11:34:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marina

Sinds kort heb ik een stacaravan, en ik heb last van woelmuizen in het grasveldje ernaast. Ze maken overal ronde gaten en je ziet precies waar de gangetjes lopen, daar loopt een "spoor" van geel gras.

Er zijn verschillende manieren op dit op te lossen.
Gif is geen optie: ze sterven een gruwelijke dood en er zitten buizerds, egels en af en toe een zwerfkat die dan ook het gif binnenkrijgen.
Klemmen vind ik afschuwelijk.
Vangkooitje heb ik wel in huis staan, maar daar zit nooit wat in. Ik zou m buiten kunnen zetten maar er zitten te veel muizen om ze stuk voor stuk weg te kunnen vangen. En mijn ervaring met vangkooitjes is dat er alleen maar duiven op af komen (zelfs al zet je er vis in als lokaas).
Katten mogen niet worden gehouden daar, en de aanwezige natuurlijke vijanden zijn niet genoeg om de muizenpopulatie onder controle te houden.
Ik zou ze kunnen wegjagen met een stinkend goedje of geluidstrillingen. Wat mij betreft mogen ze best in de (vrij ruime border). In de border staan grote struiken en bomen, die uiteraard ook flinke wortels hebben wat de border minder aantrekkelijk maakt voor gangen/kamers graven (ik denk nu even als een woelmuis). Aangezien ik voor en achter een sloot heb kunnen ze maar 2 kanten op: links gaan ze via de border naar de buren (gifstrooiers) en rechts kunnen ze alleen mn caravan in. Komt bij dat ze nu hun wintervoorraad hebben, als ik ze nu wegjaag zullen ze heel snel een nieuwe voorraad moeten gaan zoeken (dus komen ze in huis). Of nog erger: het vriest dat het kraakt, de beestjes gaan eten zoeken omdat ik ze heb weggejaagd bij hun voorraad en ik vind er eentje in de vangkooi die ik dan met 10 cm sneeuw ergens elders in het bos moet gaan loslaten (waar hij zeker doodgaat).
Ze laten zitten is ook geen optie, het worden er alleen maar méér en ik hou geen gras meer over.

Heel graag hoor ik jullie gedachten hierover.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

gko

:Katten mogen niet worden gehouden daar, en de aanwezige natuurlijke vijanden zijn niet genoeg om de muizenpopulatie onder controle te houden.

Het probleem zit niet bij de muizen, maar bij de regels, doe daar eerst wat aan,
maar gemakkelijker gezegd dan gedaan,
by the way is zo'n gazon trouwens echt zo belangrijk?
met vr gr gkoopman

Marina

De regels kan ik weinig aan veranderen vrees ik. Bovendien is mijn kat op een leeftijd dat ze niet meer zo actief achter de muizen aanzit.
En ik hoef echt geen perfect gazon, maar al die gaten en gangen erin maken het niet veiliger en die gele plekken maken het niet aantrekkelijker. En het worden er steeds MEER! Als er iets is waar muizen goed in zijn dan is het wel vermenigvuldigen.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Robert Heemskerk

Ik zou er voor kiezen om het zo te laten. Een stukje geel gras maakt toch niet veel uit? Of is het gazon een statuskwestie (dat de buren gaan kletsen achter de heg  ;D ).

De mooiste tuinen zijn tuinen waar van alles in leeft, ik persoonlijk zou het leuk vinden om woelmuizen in mijn tuin te hebben. Tenzij ze inderdaad schade aan je huis of voor overlast in het huis zorgen.
Mijn oma had altijd melkflessen in de grond staan waardoor (door de wind?) muizen en mollen vertrokken vanwege het lawaai.

Verder nog wat (natuurlijke)tips die ik vond:

- Zet een dikke paal (doorsnede 10 - 15 cm)     een flink eind de grond in. Geef daar elke dag een dreun op met een zware     houten hamer. Vanwege de trillingen zouden de woelmuizen binnen een paar dagen     verdwenen moeten zijn (gehoord van een boomgaardeigenaar in de Achterhoek).
   
    - Het schijnt dat ze er van door gaan als     je hier en daar wat mest van een fret in een gang stopt. Kun je wel krijgen     bij iemand die fretten kweekt.
   
    - Kamferballen (zgn motteballen) helpen ook     hebben wij gemerkt, maar wat tegenwoordig kamferballen heet is meestal iets     anders en giftig. Wat je ook doet -al of niet giftig- meestal moet je het     regelmatig herhalen want ze komen steeds weer terug, nou ja, niet zijzelf,     maar hun soortgenoten ;-) .
   
    - Plaats flessen in de grond met de opening     naar boven. De wind zorgt er voor dat er een fluitend geluid onstaat. Daar     houden ze niet van.
   
    - Bollen van keizerskroon (voorjaarsbloeier)     planten: Fritillaria imperialis. Deze geven een erg afstotende geur af. Normaal     moet je deze in het najaar planten. Misschien kan de mollenplant (Euphorbia     ..) hier ook tegen helpen.
Er bestaan ook verschillende ELEKTRISCHE     TRILAPPARATEN die ook mollen weg zouden jagen. Of ze echt langdurig helpen     is niet bekend.
   
    - Visafval, gier van allerlei plantaardig     materiaal, als het maar hard genoeg stinkt.</blockquote>
Je moet natuurlijk wel oppassen dat je door de bestrijding niet zelf meer overlast gaat krijgen (zie het laatste punt)

En er zijn ook een aantal natuurlijke vijanden die de woelmuizen hebben. Een Torenvalk of Uil in de tuin is ook erg fijn..

groet, Robert

Marina

Dank je wel Robert, hier kan ik wel wat mee!
Gazon is idd een statuskwestie hier, als mijn gras 3 cm langer is dan dat van de buurman komt die meteen met een enorme motormaaier "helpen". Gras is een gewild onderwerp van gesprek op onze camping.
Wat betreft die mottenballen heb ik hier elders in een topic gelezen dat de muizen die gewoon op een hoopje boven de grond duwen....
Je andere tips ga ik eens uitproberen.
Torenvalk of uil.... wauw.... was het maar waar. Ik heb alleen een buizerd hier en die slaat af en toe een duif voor mn tuinhek maar voor zover ik weet geen muizen.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

belle

Is het niet mogelijk om een andere tuininrichting te bedenken, dus bijvoorbeeld meer plantenborders, minder/geen gras, en smalle paden van een of ander materiaal, houtsnippers oid of voor mijn part tegels. Of zit je elke dag op je grasveldje en heb je geen terras?

Zo krijg je meer ruimte voor allerlei natuur, meer vlinders bv en de muizen vinden het vast ook nog wel leuk genoeg.

Het scheelt ook grasmaaien.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Marina

 
Tjitske, je hebt het over vlinders maar nu ik erbij stilsta heb ik die van de zomer nog helemaal niet gezien, alleen (heel veel) vogels. Kan ook een reden zijn om het ontwerp aan te pakken natuurlijk  :)

Hmmmm ideëen zat, ik heb iig stof genoeg om over na te denken.
Bedankt iedereen  :duim:
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682