Fietstochtje in de wind

Gestart door thijs, maart 15, 2005, 17:54:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijs

Vandaag ( 13 maart) op de fiets gestapt en weggefietst. Mijn wielen voerden mij via de duinen naar de Putten (en weer terug). In de duinen vlogen overal meesjes en andere zangertjes rond. Hiertussen zaten onder andere twee Vuurgoudhaantjes en wat Zwarte Mezen. Het laatste stuk waar ik door fietste was heïig (qua landschap) en hier waren Boomleeuweriken volop aan het baltsen, waarbij het korte staartje altijd leuk te zien is. Aangekomen bij het Camperduin woei het op eens vervelend hard, hoewel het eerst lekker hard ging :rolleyes: In de Putten waren de eerste grutto's al gearriveerd en er stapten opvallend veel Kluten rond, Tot mijn zeer grote verbazing was de Koningseider weg, waarschijnlijk zit dat beest alweer in Noorwegen ofzo ^_^ . Omdat alle steltlopertjes over de dijk vlogen ben ik daar mijn geluk ook nog even gaan beproeven. Behalve een mogelijke juv. Geelpootmeeuw zaten hier alleen maar Zilvermeeuwen, een paar Kokmeeuwen en een eenzame Scholekster. Op de dijk lag een onthoofde Scholekster, met nog wat nekwervels eraan. Verder details zal ik maar niet geven ;) .Op het begroeide stuk van de dijk niets anders dan Graspiepers. Na een kilometer met zwoegen 6.5 km per uur gefietst te hebben was ik (tot mijn grote opluchting) weer aan de andere kant. Hier liet een vrouwtje Torenvalk haar jachtkunsten zien. Ze dook even keer naar de grond, vloog op met een muis tussen haar poten en ging die even verderop in het weiland oppeuzelen. De terugtocht voerde mij weer langs Boomleeuweriken en twee vechtende mannetjes Grote Bonte Specht. Eenmaal in Alkmaar vloog nog een Sperwer over als afsluiting van de dag, en kon ik weer lekker gaan zitten. Nou vergeet ik nog iets, nl twee Carolina-eenden in een slootje. Voor mensen uit Alkmaar en omstreken, ze (een mannetje en een vrouwtje) zaten bij het slootje voor de Pesiehal (een tennishal in Alkmaar).

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

BWoets

Die Koningseider was langsvliegend thijs.
Beter kijken voor je ergens opaf gaat..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Pim

Nu nog even je soorten invullen op waarneming.nl.
Leuk dat je ook eens een verslagje schrijft want ik vond mijn naam iets te dominant worden bij het onderdeel excursieverslagen.

groet,

Pim J.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

BWoets

Overigens hier ook snoeiharde wind in de kale polder.

Leverde wel wat leuke dingen op (Rouwkwik, Witgat, 4 Waterpieper, IJsvogel en een ontsnapte Roodhalsgans)
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

thijs

CiteerDie Koningseider was langsvliegend thijs.
Beter kijken voor je ergens opaf gaat..
Weet ik ook wel.
Ik hoopte dat de woorden "tot mijn zeer grote verbazing" cynisch genoeg waren ;)
En Pim, mijn soorten zijn al ingevoerd, behalve de Carolina-eenden, ga ik nu even doen.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

boogey55

#5
Leuk verslag.

Citeeren er stapten opvallend veel Kluten rond,
Deze zie ik er nog niet bij staan, Thijs
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Pim

CiteerEn Pim, mijn soorten zijn al ingevoerd, behalve de Carolina-eenden, ga ik nu even doen.


Laat ik nou net die kinderboerderijeendjes bedoelen!
Wel fraaie eend.
Wie eens een fraaie escapedaglijst wilt hebben kan naar Elswout te Overveen gaan (NH), voor o.a. Carolinaeend, Can.gans, Mandarijneend (meestal een geheel albino mannetje aanwezig), geelvleugelara (broedend) e.a.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Rick van der Weijde

Heb ik allemaal al! :D
Moest daar toevallig wezen voor een bodemonderzoek... Tja, en dan doe ik mijn ogen (oren!!!) niet in mijn zak. Wat een luidruchtige dingen zijn die overdreven papegaaien zeg. :lol:  
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Thijs Fijen

Leuk verslag Thijs! Moet je ook vaker doen.
@Pim: Ga ook vooral zo door :duim:

Ik ga met pasen naar Schiermonnikoog en dan zal ik na afloop een excursieverslag maken.. Dus verheug je er maar op.
Thijs Fijen

Pim

CiteerIk ga met pasen naar Schiermonnikoog en dan zal ik na afloop een excursieverslag maken.. Dus verheug je er maar op.

Dat schept natuurlijk verwachtingen :lol:  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

thijs

Vol verwachting klopt ons hart :rolleyes:

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

Ik ga proberen je te evenaren (het liefst overtreffen :D). Maar dat zal zeker niet meevallen...
Thijs Fijen