klein, oranjebruin, één duidelijke dwarslijn

Gestart door Marian en Bert, juli 12, 2006, 15:19:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marian en Bert

Hallo allemaal,

Op het (aller-) eerste gezicht lijkt het wel een eenstaartje (door de donkere punten van de zoom), maar ik weet het niet waar ik moet zoeken, Wie wel?

Elachista

Groet,
Tymo

Marian en Bert

Bedankt, Tymo, wat is er een variatie in deze soort. Vormen de gele stippen op de vleugelrand (beginpunten van al of niet ontwikkkelde dwarsbanden) een goed kenmerk?

Bvd,
Bert

han.endt

De vleugelvorm in combinatie met de gele vlekjes langs de rand en vooral de gele vlek in de vleugelzoom nabij de vleugelpunt.

Marian en Bert

Bedankt, Han,
De volgende E. flammealis moet ik nu zelf kunnen bepalen  :) .

Vr. Gr.

Bert

gardensafari

Vliegt heel vaak overdag, soms zelfs samen met het muntvlindertje. Er zijn dan maar heel weinig gelijkende soorten en herkenning is kinderspel.
In mijn ervaring is er een duidelijk donkere vorm en een duidelijke lichte vorm. Overdag zie ik in de tuin meestal de lichte vorm en slechts zelden de donkere.

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Marian en Bert

Hallo Hans,

CiteerIn mijn ervaring is er een duidelijk donkere vorm en een duidelijke lichte vorm.

Is dit nu de donkere variant?

Citeersoms zelfs samen met het muntvlindertje

Een tweede vraag: De exemplaren van de  lastige "dubbelsoort" Pyrausta aurata/purpuralis zitten steeds op een border van Marjolein (Origanum) in onze tuin. Houdt dat in dat het om een P. aurata gaat? Meer speciaal, is de volgende waarneming (uit onze tuin) correct? :

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1352001

Bvd,

Bert

gardensafari

#7
Ja, het beestje op de foto is een donkere variant. De lichte variant is weinig contrastrijk, minder getekend en het mooie spiegeltje in de rafel (de vleugelzoom) is nauwelijks tot niet te zien. Het dier op de foto hieronder heeft een stip, maar soms is die bij de lichte uitvoering ook nauwelijks te zien. En hoewel het de lichte uitvoering betreft zie je ze soms nog veel vager getekend.
Muntvlindertje klopt. Purpermotje is tamelijk zeldzaam.

Groetjes,

hans

Foto lichte uitvoering Endotricha flammealis:

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Marian en Bert

Bedankt Hans, voor de beide antwoorden :rolleyes:

Groeten,
Bert

Elachista

Bert,
De waarneming klopt.

Die Pyrausta's (beide muntvlindersoorten) zijn niet echt dubbelsoorten, het verschil is wel erg duidelijk en het verschil is vaak wel te zien zonder dat je de vlinder hoeft te vangen / beschadigen.
Groet,
Tymo