Grasmus - De Koog, Texel

Gestart door Hans Verdaat, november 23, 2009, 14:12:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hans Verdaat

Hallo,

zie: http://texel.waarneming.nl/waarneming/view/45425451
Misschien kan er nog iemand iets over ondersoort zeggen? Of toch gewoon een gewone grasmus...

Door de status 'algemeen' komt de bijzonderheid van deze waarneming misschien niet zo goed door. Het is de 1e grasmus waarneming in NL in de maand November,  zie http://waarneming.nl/soort/stats/102 

Groet,
Hans Verdaat

pwolf

Wow! Da's inderdaad lekker laat, of zou het gewoon mooi op tijd zijn voor één van de twee oostelijke ondersoorten? Icterops ligt dan het meest voor de hand, ik heb er nooit eentje gezien maar in de boeken staat die ondersoort als "lichter". Helaas is het belangrijkste verschil tussen die ondersoort en communis dat icterops in het wintergebied een volledige rui doormaakt. Dat zou ik hem hier wel afraden...

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

RvanBemmelen


Superlaat! Erg gaaf.
Het meest jammerlijke aan het verschil in rui is dat je daar bij een jonge vogel (en daar gaat het hier naar mijn idee om) in het najaar niets aan hebt: die ruien sowieso in de wintergebieden, toch?
Veertje uittrekken gaat misschien nog wat opleveren...

groeten van Rob


Jaofik

Ha,

Of misschien rubicola? Ik geef hier even wat zinnen uit HBW, omdat wellicht niet iedereen, zoals ik, weet wat er voor oostelijkse door het gras sluipt. Rubicola "breeds C Asian mountains, from Russian Altai S to SE Uzbekistan and E to N Mongolia and S Transbaikalia; non-breeding E & S Africa". Icterops wat zuidelijker, maar dichter bij huis: "breeds Turkey, Levant, Caucasus (...)".

Iceterops 'male crown purer grey, considerably darker than nominate (communis) (...), darker and greyer above and underparts whiter (dan nominaat)'
Rubicola
evenals voorgaande lange vleugel, maar 'greyer above, paler overall, with underparts whiter'.

Dat de vogel van Texel ligt overkomt (verwisseling met woestijngrasmus s.l.!) wijst dan richting de fijne Oosterse rubicola?

Misschien heeft iemand wel het zanger-boek van H. Shirihai -die weet r vast meer van!

Herman.