Is dit een Schorsglanskever ?

Gestart door ondernemer23, november 21, 2009, 10:30:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

ondernemer23

Beste Mensen,

Is dit de Schorsglanskever

Mvg

Danny Slegers
Met vriendelijke groet,

Danny Slegers

Arp

#1
Hoi Danny,

Het is in elk geval een (volwassen) kevertje. De larves van kevers zijn vaak een beetje "rups"achtige beestjes, vaak/meestal zelfs zonder duidelijk "harde" delen op/over het achterlijf. Als je zo'n exemplaar hebt met twee dekschilden over het achterlijf (met een lengtenaad ertussen), dan is het altijd een volwassen dier (imago).

Ik kom ook vaak zulke vrolijke oranjes viervlekjes tegen, maar dat zijn volgens mij loopkevertjes, al zie ik ze hier niet meteen duidelijk tussen staan. Het beestje van jou lijkt me eerder een Nitidulidae - iets van een Glischrochilus ofzo, maar dat is een heeeeeele wilde gok, want ik ben geen keverkenner en de foto is toch wel wat bewogen... 

P.S. @Danny: Je suggestie stond er nog niet toen ik mijn antwoord schreef. Ik neem aan dat je met "Schorsglanskever" Glischrochilus quadripunctatus bedoelt - dat komt dus idd overeen met mijn suggestie, maar er zijn er vermoedelijk meer die er ongeveer zo uitzien. Even een expert afwachten dus.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

glischrochilus. klopt de soortnaam weet ik niet daar ik deze verder nooit bekijk[stom he] maar het is niet anders. je moet even in een tabel kijken voor de soort daar er maar een paar soorten zijn voor nederland. ik geloof dat er 3 zijn. groeten toon.
Toon Keukelaar