? vogels uit Thailand

Gestart door Johan op den Dries, november 20, 2009, 17:29:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan op den Dries

Ik ben mijn vogelfoto's van afgelopen zomer op observado aan het zetten.
Ik kom er echter ook een aantal tegen die ik nog niet op naam gebracht heb.
Kunnen jullie mij daarbij helpen?
1. en 2. gemaakt op een hoogvlakte in het noordoosten - Phu Luang
3. en 4. gemaakt bij de river Kwai
5. Gemaakt op Doi Intanon, bulbul?
6. Gemaakt op Doi Intanon, bushrobin?
7. en 8. Ik vermoed Grey Bushchat, wat zeggen jullie?

Alvast bedankt
Johan op den Dries
Sneek

Roelf Hovinga

Hallo Johan,

1 en 2  Blue-winged Minla
4         Streak-eared Bulbul (vogel op foto 3 waarschijnlijk ook, zelfde vogel?)
5         Flavescent Bulbul
6         vrouw White-browed Shortwing (foto vast gemaakt langs boardwalk in Summit
           marsh Doi Inthanon, vrij algemene skulker op die plek)
7 & 8   inderdaad Grey Bushchat (man en vrouw)

Groet,

Roelf Hovinga



nielsyese

De vogel op foto 5 lijkt mij een Flavescent Bulbul.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Johan op den Dries

Bedankt voor jullie snelle antwoorden

nrs 1 en 2. volgens mij bedoel je dan Bluewinged siva? (Siva Cyanouroptera) Helemaal over het hoofd gezien in mijn gids...
nr 5 ik mis de oogstreep die wel in mijn boek staat terwijl ik dat rode op zijn voorhoofd niet terug kan vinden. Al staat er wel "Rufous forehead, lores, orbital area and supercilium" in mijn gids. lastig zo.
Foto is inderdaad op de Aang ka trail gemaakt op de summit. Schitterend stuk oerbos.
Johan op den Dries
Sneek

Roelf Hovinga

Blijkbaar is naam gewijzigd en heb ik een verouderde veldgids (Birds of SE Asia, Craig Robson, 2002). Hierin staat deze vogel nog bekend als Blue-winged Minla (Minla cyanouroptera). Maar goed, we hebben het over hetzelfde vogeltje.

Wat betreft de shortwing, op de foto is wel degelijk te zien dat het rossige voorhoofd doorloopt voorbij het oog. Wel is dit inderdaad in deze vogel rossiger/roder dan de illustraties in de Robson. Individuele variatie in kleurtinten is bij vogels niet ongewoon, in de tekst die je aanhaalt wordt de oogstreep zelfs beschreven als rufous. Altijd goed om naast plaatjes in je gids te kijken ook de begeleidende soorttekst te lezen!

Groet,

Roelf

Johan op den Dries

Citaat van: Roelf Hovinga op november 20, 2009, 18:30:41 PM
Blijkbaar is naam gewijzigd en heb ik een verouderde veldgids (Birds of SE Asia, Craig Robson, 2002). Hierin staat deze vogel nog bekend als Blue-winged Minla (Minla cyanouroptera). Maar goed, we hebben het over hetzelfde vogeltje.
Klopt inderdaad, in de Robson van 2008 die ik in mijn bezit heb staat inderdaad dat de naam gewijzigd is t.o.v. de gids van 2000.

CiteerWat betreft de shortwing, op de foto is wel degelijk te zien dat het rossige voorhoofd doorloopt voorbij het oog. Wel is dit inderdaad in deze vogel rossiger/roder dan de illustraties in de Robson. Individuele variatie in kleurtinten is bij vogels niet ongewoon, in de tekst die je aanhaalt wordt de oogstreep zelfs beschreven als rufous. Altijd goed om naast plaatjes in je gids te kijken ook de begeleidende soorttekst te lezen!
Groet,

Roelf
Heb je gelijk in, echter een eerste indicatie van de soort maakt je aan dehand van de kenmerken die opvallen op je vogel. Wat opvalt aan de vogel op mijn vogelis niet terug te zien op het plaatje. Blijft lastig zo al moet ik zeggen dat de Robson stukken beter is dan de Birds of South-East Asia van King en Woodcock die ik ook in mijn bezit heb.[/quote]
Johan op den Dries
Sneek

JohanvantBosch

Op observado staat de Minla als blue-winged minla.