welke hybride gans is dit?

Gestart door bverbruggen, november 18, 2009, 17:48:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

bverbruggen

deze gans? zag ik in een grote groep canadese ganzen.
hij bleef steeds rechtop staan, terwijl de rest aan het eten was.
plaats:  weiland langs maasdijk.

welke hybride zal dit zijn?

Maarten Sluijter

.

Jeroen Nagtegaal

Nee,het is zeker een hybride tussen een Anser gans (Kol, Grauwe of Knobbelgans) en een Grote Canadese gans
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Adri Clements

@Jeroen: mag ik weten waarom je dit zo zeker durft te stellen?
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Jeroen Nagtegaal

Dat een van de ouders Canadees is is duidelijk te dien aan de koptekening, Bij bijv. Brandgans zou je vaak ook nog kleuring zien op de borst. Het is een groot beest waardoor de andere ouder waarcshijnlijk ook groot is. Een hybride met een andere Branta is het niet, die zien er allen anders uit. Blijft dus over een Anser, dit past ook op kleurstelling en formaat. Daarvan is het zeker geen Sneeuwgans, Dwerggans, Ross' gans of Indische Gans. Kolgans is ook og een optie maar ik vind hem erg licht ogen, vaak worden hybriden met Kolgans donker. Met de Rietganzen heb ik geen ervaring om daar iets zinnigs over te zeggen.
Gevoel gaat voor de 2e ouder naar Grauwe maar kan net zo goed een Knobbelgans zijn.
Het is geen zuivere Knobbelgans door oa. de tekening in de hals.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Adri Clements

Dank voor je toelichting. Naar mijn idee zijn de hybriden gr candees x kol of grauwe uit te sluiten, ivm. kleursetting op de kop, snavelprofiel(!), donkere streep van kop tot in het nekje. Deze elementen pleiten allemaal voor knobbelgans elementen, toch is het geen zuivere knobbelgans, doordat de hals een donkere tint heeft, en er een lichte wangvlek te zien is.
Wat mij betreft: grote canadees x knobbelgans.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Rikstar

chinese knobbelgans x grote canadese gans. let ook op de houding van de gans. (meer rechtopstaand) echt een houding die vooral soepganzen of knobbelganzen hebben.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre