Nieuwe libellensoorten in Nederland: 201x

Gestart door hiskodevries, november 17, 2009, 16:48:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

Citaat van: frankneijts op november 18, 2009, 22:34:43 PM
Citaat van: Gert Veurink op november 18, 2009, 18:02:39 PM
die dwergjuffer heb ik helemaal opgegeven, tenzij deze geherintroduceerd wordt of ontsnapt uit een collectie of zo.

Die is dan makkelijk te herkennen aan zo'n akelige speld door het iele thoraxje........ 8)
Ja maar dan krijg je weer een gevalletje 'geen speld maar plakbandje' en dan gaan we er toch nog weer 20 pagina's over discussiéren en een comissie een jaar over laten vergaderen.... kan een dwergjuffer zelf tegen een plakbandje vliegen of hebben onderzoekers dat aangebracht?  :P :rolleye: ::) 
groet!
Gert Veurink



ArjenDrost †

Maaruh, nou weet ik nog niet hoe gek mijn suggestie van Witpuntoeverlibel is... :)

grunsven

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

ArjenDrost †

Citaat van: grunsven op november 19, 2009, 09:34:32 AM
Dit is allemaal nog aardig zuidelijk.
Heb je helemaal gelijk in. Het kaartje in de KD zet hem al in midden Frankrijk.


Niet heel logisch voorlopig dus.

Gert Veurink

Citaat van: ArjenDrost op november 19, 2009, 18:02:19 PM
Citaat van: grunsven op november 19, 2009, 09:34:32 AM
Dit is allemaal nog aardig zuidelijk.
Heb je helemaal gelijk in. Het kaartje in de KD zet hem al in midden Frankrijk.


Niet heel logisch voorlopig dus.

Mooi zo! Ik ga dit spel winnen, want het is de derde nieuwe soort en bijna niemand gelooft erin, dus veel punten! :P
groet!
Gert Veurink



Anne Hueber †

Hoho Gert, dan gaan we samen winnen.....ik heb 'm ook ingezet voor 2013!

ArjenDrost †

Goed, maaruh, we moeten in 2010 dus de Mercuurwaterjuffer herontdekken. Ik geloof daar zelf ook wel in, eigenlijk.


Misschien handig om dan eens te kijken waar we het meeste kans maken. Het lijkt me aan de oostgrens (niet zover bij de bekende populaties vandaan), maar wat voor biotoop houden ze van?
Ik heb ze zelf gezien bij een lullig slootje langs een golfbaan, maar heb niet het idee dat die golfbaan er nou echt mee te maken had ;-)

JohanvantBosch

Citaat van: Gert Veurink op november 18, 2009, 22:43:27 PM
Citaat van: frankneijts op november 18, 2009, 22:34:43 PM
Citaat van: Gert Veurink op november 18, 2009, 18:02:39 PM
die dwergjuffer heb ik helemaal opgegeven, tenzij deze geherintroduceerd wordt of ontsnapt uit een collectie of zo.

Die is dan makkelijk te herkennen aan zo'n akelige speld door het iele thoraxje........ 8)
Ja maar dan krijg je weer een gevalletje 'geen speld maar plakbandje' en dan gaan we er toch nog weer 20 pagina's over discussiéren en een comissie een jaar over laten vergaderen.... kan een dwergjuffer zelf tegen een plakbandje vliegen of hebben onderzoekers dat aangebracht?  :P :rolleye: ::)

We zijn toch geen vogelaars...   ;D :-X ???

Gert Veurink

Citaat van: JohanvantBosch op november 19, 2009, 22:56:18 PM
Citaat van: Gert Veurink op november 18, 2009, 22:43:27 PM
Citaat van: frankneijts op november 18, 2009, 22:34:43 PM
Citaat van: Gert Veurink op november 18, 2009, 18:02:39 PM
die dwergjuffer heb ik helemaal opgegeven, tenzij deze geherintroduceerd wordt of ontsnapt uit een collectie of zo.

Die is dan makkelijk te herkennen aan zo'n akelige speld door het iele thoraxje........ 8)
Ja maar dan krijg je weer een gevalletje 'geen speld maar plakbandje' en dan gaan we er toch nog weer 20 pagina's over discussiéren en een comissie een jaar over laten vergaderen.... kan een dwergjuffer zelf tegen een plakbandje vliegen of hebben onderzoekers dat aangebracht?  :P :rolleye: ::)

We zijn toch geen vogelaars...   ;D :-X ???

oh nee! dat vergeet ik in dit jaargetijde steeds  ;D 
groet!
Gert Veurink



frankneijts

Citaat van: JohanvantBosch op november 19, 2009, 22:56:18 PM
Citaat van: Gert Veurink op november 18, 2009, 22:43:27 PM
Citaat van: frankneijts op november 18, 2009, 22:34:43 PM
Citaat van: Gert Veurink op november 18, 2009, 18:02:39 PM
die dwergjuffer heb ik helemaal opgegeven, tenzij deze geherintroduceerd wordt of ontsnapt uit een collectie of zo.

Die is dan makkelijk te herkennen aan zo'n akelige speld door het iele thoraxje........ 8)
Ja maar dan krijg je weer een gevalletje 'geen speld maar plakbandje' en dan gaan we er toch nog weer 20 pagina's over discussiéren en een comissie een jaar over laten vergaderen.... kan een dwergjuffer zelf tegen een plakbandje vliegen of hebben onderzoekers dat aangebracht?  :P :rolleye: ::)

We zijn toch geen vogelaars...   ;D :-X ???

Jammer want dan had ik nog wel een idee om het aantal telbare libellen een beetje op te voeren: bijv. elke "vorm" van Lantaarntje, mannelijk gekleurde dames Noordse witsnuit of apart getekende Watersnuffels. Met wat gedram kom je zó aan de 100............ >:D
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Anne Hueber †

#40
Waar halen jullie nu ineens die smileys vandaan??????? Sinds gister zijn die bij mij verdwenen!!!!!

Edit: nu snap ik het helemaal niet meer.....zet 7 vraagtekens en dan staat er 1 vraagteken met 2 smileys, maar ik zie nergens een icoontje staan.

JohanvantBosch

Citaat van: Anne Hueber op november 20, 2009, 00:08:55 AM
Waar halen jullie nu ineens die smileys vandaan??????? Sinds gister zijn die bij mij verdwenen!!!!!

Edit: nu snap ik het helemaal niet meer.....zet 7 vraagtekens en dan staat er 1 vraagteken met 2 smileys, maar ik zie nergens een icoontje staan.
Zo doe je dat dus... ;)
Ik weet het ook niet Anne, maar aangezien ik nu ook geen smileys heb, vermoed ik dat ze het in Explorer wel doen, maar in Firefox nog niet....

JohanvantBosch

Citaat van: frankneijts op november 19, 2009, 23:53:04 PM

Jammer want dan had ik nog wel een idee om het aantal telbare libellen een beetje op te voeren: bijv. elke "vorm" van Lantaarntje, mannelijk gekleurde dames Noordse witsnuit of apart getekende Watersnuffels. Met wat gedram kom je zó aan de 100............ >:D

Wat een goede ideeen allemaal.... >:D

JohnvR

#43
Mijn top drie voor de komende vijf jaar, exclusief (her)introductie en exoten:

       
  • 2013 Bronslibel
  • 2013 Zuidelijke bronlibel
  • 2014 Grote pantserjuffer

ArjenDrost †

Citaat van: JohanvantBosch op november 19, 2009, 22:56:18 PM
We zijn toch geen vogelaars...   ;D :-X ???


Nou ja, zolang we het niet over melkpakken gaan hebben vind ik alles best ;)

hiskodevries

CiteerIk weet het ook niet Anne, maar aangezien ik nu ook geen smileys heb, vermoed ik dat ze het in Explorer wel doen, maar in Firefox nog niet..
druk op control F5
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Anne Hueber †

Citaat van: hiskodevries op november 20, 2009, 08:20:15 AM
CiteerIk weet het ook niet Anne, maar aangezien ik nu ook geen smileys heb, vermoed ik dat ze het in Explorer wel doen, maar in Firefox nog niet..
druk op control F5

Simpel Hisko, je moet het alleen ff weten ;) ;D 8) O0
Bedankt voor de tip :duim:

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

JohanvantBosch

Citaat van: hiskodevries op november 20, 2009, 08:20:15 AM
CiteerIk weet het ook niet Anne, maar aangezien ik nu ook geen smileys heb, vermoed ik dat ze het in Explorer wel doen, maar in Firefox nog niet..
druk op control F5
Je had er wel even bij mogen zeggen dat daarmee je hele tekst verdwijnt die je net hebt ingetypt! Had een half boek geschreven en dacht 'ik voeg een smiley toe met Hisko's ctrl F5'..... hele tekst weg @#%#$$&*^%^$$%%%%%!!

Jeroen Nagtegaal

#49
De lijstjes zijn dus:

John van Roosmalen:
Bronslibel 2013
Zuidelijke bronlibel 2013
Grote pantserjuffer 2014

Jeroen Nagtegaal:
Mercuurwaterjuffer 2010
Zuidelijke Bronlibel 2012
Bronslibel 2013

Gert Veurink:
Mercuurwaterjuffer 2010
Bronslibel 2010
Purperlibel 2013

Anne Hueber:
Mercuurwaterjuffer 2010
Tweevlek 2012
Purperlibel 2013

Weia Reinboud
Bronslibel 2012
Gele rombout 2013
Amerikaanse keizerlibel 2014

Ronald van Seijen
Tweevlek 2011
Puperlibel 2012
Siberische Waterjuffer 2020
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

RubenWinter

Witpuntoeverlibel in 2012, ik heb hem al in de Franse Jura gezien.
Verder ben ik het wel met de andere lijstjes eens, behalve met die tweede ijstijd van Ronald ;)
Groeten,

Ruben Winter

frankneijts

Citaat van: ikheetruben op november 30, 2009, 22:47:12 PM
Witpuntoeverlibel in 2012, ik heb hem al in de Franse Jura gezien.
Verder ben ik het wel met de andere lijstjes eens, behalve met die tweede ijstijd van Ronald ;)

Die Witpunt is inderdaad niet te onderschatten als kanshebber om op de NL lijst te komen:
In Frankrijk is hij in delen van de Elzas al redelijk algemeen (dus nog wel een stukje noordelijker dan de Jura) en, wellicht veel interessanter, wordt-ie zelfs al (zeldzaam, dat wel) aangetroffen in het dept. Somme in het noordwesten. Van daaruit is het maar een relatief klein eindje naar Zeeuws-Vlaanderen: zo ongeveer 200 km. 'as the dragonfly flies'. Deze info komt uit "Les libellules de France, Belgique et Luxembourg' waar ook te lezen is dat "..deze warmtegevoelige soort gedurende de gehele eerste helft van de 20e eeuw uitsluitend ten zuiden van de Alpen voorkwam".
Als die trend doorzet moeten we echter nog wel een paar jaar wachten denk ik en zal 2022 misschien meer voor de hand liggen dan 2012.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ArjenDrost †

Zie je, zo gek was mijn suggestie nog niet  O0

ronald

Citaat van: ikheetruben op november 30, 2009, 22:47:12 PM
Witpuntoeverlibel in 2012, ik heb hem al in de Franse Jura gezien.
Verder ben ik het wel met de andere lijstjes eens, behalve met die tweede ijstijd van Ronald ;)

er zijn heel wat meer ijstijden geweest hoor, ongeveer om de 100.000 jaar komt er een grote langs, maar tussen die ijstijden zijn volgens de onderzoekers flinke klimaatschommelingen ook niet zeldzaam. we schijnen nu al vele eeuwen in een ongewoon stabiel tijdsvak te leven. in de 17e eeuw was er nog wel een kleine ijstijd, die hier lange en strenge winters opleverde en ergens rond het jaar 1000 (ongeveer) groeiden druiven en perziken prima tot in engeland tijdens een warme periode, ook in deze stabiele periode zijn er dus flinke schommelingen. wat de exacte redenen van dit alles zijn weet niemand zeker, en ook niet wanneer deze perioden beginnen of ophouden.
de huidige opwarming en het smelten van de ijskappen kan er bv voor voor zorgen dat de warme golfstroom in de oceaan veranderd, wat een snelle en drastische verandering van het klimaat zal veroorzaken.
ik moet er wel bij zeggen dat ik geen visioenen van een naderende ijstijd heb hoor, de kans is groot dat het eerst een hele tijd warmer gaat worden. maar we hoeven er ook niet heel raar van op te kijken als het toch anders blijkt te zijn, daarom leek het me wel aardig om daar maar op in te zetten zodat ik de hoofdprijs niet hoef te delen  ;) .
groeten, Ronald van Seijen

Mars Muusse

Citeer2010 niks
2011 eerste zekere hybride

Ik weet niet of hij al eens langskwam:

http://www.lbv-toel.de/Libellen/Hybride_Zwerglibelle.htm

grunsven

Ik zie er geen pumilio in hoor.
Lijkt me "gewoon" een Nehallenia
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

grunsven

#56
http://www.lbv-toel.de/PDF-Files/Eisvogel2008/Seltene_Varietaet_der_Zwerglibelle.pdf

De vleugels zouden te lang zijn en het pterostigma is zogenaamd tweekleurig.

Volgens mij is deze vleugellengte normaal voor een mannetje (is op mijn fotos hetzelfde). De tweekleurige pterogstigmas zijn gewoon een schaduweffect.
Toch triest dat mensen een stukje gaan schrijven zonder eerst goed naar hun foto te kijken.

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Goyatlah

Citaat van: Mars Muusse op maart 05, 2010, 13:58:32 PM
Citeer2010 niks
2011 eerste zekere hybride

Ik weet niet of hij al eens langskwam:

http://www.lbv-toel.de/Libellen/Hybride_Zwerglibelle.htm

Zou toch wel heel raar zijn: hele zeldzame soort, die dan zou hybridiseren met een vrij zeldzame soort uit een kompleet andere onderfamilie en volledig verschillend habitat. Laten we liever ophouden met dit soort broodje aap verhalen.

Hybrides: vangen, in de ethanol en vervolgens opsturen naar Naturalis
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Als dit een hybride is heb ik er al duizenden gezien. Niet van het dwergje, want die zag ik nog nooit.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Mars Muusse

Tsja,
Ik kwam hem ineens tegen. Ik zocht wat plekjes om Oostelijke en Sierlijke Witsnuit samen te filmen met Dwergjuffertjes...
Dan wil je er natuurlijk geen hybride op hebben! ;-)