Roepende Siberische Tjiftjaf?

Gestart door Wim Bakker, november 16, 2009, 16:35:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wim Bakker

Zou een magisch oor misschien eens naar dit fragment willen luisteren?

Siberische Tjiftjaf?
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Bram Rijksen

Daarop vooruitlopend heb ik ook even geluisterd: wat is de vraag..?

Wim Bakker

Wij komen er niet uit. Zou dit een Siberische Tjiftjaf kunnen zijn of is het gewoon een Tjiftjaf?

De vogel had een opvallende, bijna witte oogstreep en een lichte buik.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Guus Peterse

Ik vind dit een vrij gangbare gewone tjiftjafroep.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Bram Rijksen

Het blijft een geluidsopname, dus enige vervorming kan natuurlijk de zaak wat vertroebelen, maar ik hoor toch vooral een vrij vlak toontje, zonder de mooie opgewekte 'haal omhoog' aan het eind. Doet mij daarom wel erg aan Siberische denken. Vergeleken met de andere geluidsopnames van Siberische hoor ik veel overeenkomsten.

Guus Peterse

Maar ook tjiftjaf roept vaak zonder die opgewekte haal omhoog. Dit klinkt me te ... hoe zal ik het zeggen, te explosief (geloof ik, zoals ik me herinner, ik luister het nu niet want ik zit een mooi muziekje te luisteren), te fel, mist die melancholieke, wat vlakke toon van sibtjif. Vind ik. Of praat ik nu onzin? Heb in ieder geval niet het gevoel dat ik naar iets zeldzaams luister.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

BramtK

Niet de standaard roep, maar wel een die je vaker hoort van Tjiftjaf. Lijkt mij wat te krachtig en te weinig melancholiek voor Siberische...
Groeten,

Bram ter Keurs

Bram Rijksen

Het is in ieder geval onvoldoende om alleen op basis van dit roepje een Siberische met zekerheid in te voeren!

Thijs Fijen

Thijs Fijen

maartenwielstra

#9
Niet het diagnostische tristris-roepje helaas. Men is dan op zoek naar een goudvinkachtig geluid. Echter! Bewaar jullie opname goed, want tristris kan ook anders roepen, en daar is nog te weinig van bekend:

http://waarneming.nl/sound/view/3213

vergelijk dit eens met de roep van de volgende (welke nu als abientinus de boeken in zou gaan wegens het ontbreken van goudvinkroep):

http://www.warbler.phytoconsult.nl/gallery.htm
en dan naar eastern chiffchaff. Deze vogel vond ik 6 jaar geleden, in het veld  maakte ik er op roep tristris van (kende de roep nog niet echt toen). Het uiterlijk sloot daar bij aan, dus voor mij was het rond!

Als ik vogels uit beide links met elkaar vergelijk hoor ik echt geen verschil! Sterker nog; ze lijken sprekend op elkaar! Ik heb echter geen verstand van het maken van sonagrammen.

Ik heb sterk het vermoeden dat (jonge?) tristris in de toekomst nog eens herkend gaan worden aan een ander geluid dan de goudvinkroep!

frankneijts

Citaat van: maartenwielstra op november 17, 2009, 18:58:53 PM
Ik heb sterk het vermoeden dat (jonge?) tristris in de toekomst nog eens herkend gaan worden aan een ander geluid dan de goudvinkroep!

Is het niet zo dat de meeste (vrijwel alle?) tristis die hier gezien/gehoord worden jonge vogels zijn? Dat is toch normaal bij vogels die wat uit de richting zijn.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Wim Bakker

Euh, dank voor het meedenken allemaal. Het is niet eenvoudig begrijp ik...

En, nee, ik had niet gehoopt met deze matige geluidsopname een zekere SibTjif te krijgen. We konden alleen geen soep maken van dit roepje. Misschien horen wij te weinig tjiffen in de winter.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

BramtK

#12
Toch goed om onder de aandacht te brengen, Wim. Zoals ik al zei, m.i. hoor je dit roepje wel vaker van Tjiftjaf. In mijn ervaring zien de vogels die dit soort roepjes produceren, er niet perse bijzonder uit. Dus of we hier ooit iets van gaan maken, ik betwijfel het.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

maartenwielstra

Citaat van: frankneijts op november 17, 2009, 21:30:30 PM
Citaat van: maartenwielstra op november 17, 2009, 18:58:53 PM
Ik heb sterk het vermoeden dat (jonge?) tristris in de toekomst nog eens herkend gaan worden aan een ander geluid dan de goudvinkroep!

Is het niet zo dat de meeste (vrijwel alle?) tristis die hier gezien/gehoord worden jonge vogels zijn? Dat is toch normaal bij vogels die wat uit de richting zijn.....

Frank,

ook daar heb ik geen verstand van. Ik brul natuurlijk ook maar wat ;) Ook mijn zeer sterke vermoeden over de toekomst van de herkenning van tristris is natuurlijk overdreven, maar laten we alle geluidjes goed blijven documenteren en kijken wat de wetenschappers ons gaan brengen! Het onbekende is leuk!

frankneijts

Citaat van: maartenwielstra op november 18, 2009, 15:43:49 PM
............ maar laten we alle geluidjes goed blijven documenteren en kijken wat de wetenschappers ons gaan brengen! Het onbekende is leuk!

Lijkt me prima.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

maartenwielstra

Ik heb met Arnoud vd Bergh ge-emaild over de vogel van 2003. Hij denkt dat ie toch goed in de variatie van tristrisgeluid kan vallen! Er is inmiddels toch wat meer kennis... Dus ik ga ze alsnog even indienen!

maartenwielstra

Ook geluidenkenner Magnus Robb denkt er hetzelfde over betreft vogel 2003 Noordwijk. Een oud geval van de kennemerduinen (Magnus Robb;Teus Luijendijk) zal nu ook worden ingediend op basis van de nieuwe kennis (variatie binnen individu noordwijkerhoud (vogel staat sterk vanwege de zang), alsook binnen tristris!).

maartenwielstra

Heb Casper gebeld: de Katwijkse vogel die er nu zit maakt het goudvinkengeluid. Verder niet goed gezien. Opvallend vleugelstreepje, groen leek beperkt tot slagpennen.

Herman van der Klis

Citaat van: maartenwielstra op november 21, 2009, 12:45:48 PM
Heb Casper gebeld: de Katwijkse vogel die er nu zit maakt het goudvinkengeluid. Verder niet goed gezien. Opvallend vleugelstreepje, groen leek beperkt tot slagpennen.

Waar komt toch iedere keer de gelijkenis met de goudvinkenroep vandaan ? Ik kan met de beste wil van de wereld .......

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

maartenwielstra

Uit de mond van de tristris! Klank, duur en toon doet sterk herinneren aan Goudvink in de oren van vele waarnemers. Als het vanuit de verte klinkt is het zeker te verwarren voor al die ongetrainde oren! Maar is o.a. sneller en ijler, en lijkt eigenlijk heel weinig op het geluid van de nominaat.


Citaat van: Herman van der Klis op november 21, 2009, 21:23:10 PM
Citaat van: maartenwielstra op november 21, 2009, 12:45:48 PM
Heb Casper gebeld: de Katwijkse vogel die er nu zit maakt het goudvinkengeluid. Verder niet goed gezien. Opvallend vleugelstreepje, groen leek beperkt tot slagpennen.

Waar komt toch iedere keer de gelijkenis met de goudvinkenroep vandaan ? Ik kan met de beste wil van de wereld .......

mvg

Herman van der Klis