Foerageergedrag koolmezen

Gestart door wouterbosgra, november 15, 2009, 11:07:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Sinds enkele weken heb ik een voedersilo op mijn raam geplakt, waardoor ik - tussen het werken door - met veel plezier kijk naar de mezen. Hierbij valt me op dat koolmezen bijna altijd een of meerdere zaadjes uit de silo pakken en laten vallen. Pas daarna pakken ze een zaadje dat ze daadwerkeljik opeten / meenemen. Het lijkt alsof dit niet per ongeluk is, maar alsof ze ze echt 'eruit gooien'.

Onder mijn silo scharrelen behoorlijk wat vinken rond, op zoek naar gevallen zaadjes. Ik besef steeds meer dat als de koolmezen die zaadjes niet steeds zouden laten vallen (zoals de pimpels, dat zijn meestal nette types) de vinken eronder niks te eten zouden hebben.

Nou kan ik me als amateur- pseudowetenschapper voorstellen dat de koolmezen de zaadjes expres laten vallen. Immers - vinken op de grond zijn volgens mij best veilig omdat ze goed uitkijken en bij het minste of geringste opvliegen. Lijkt me een voordeel voor de aanwezige mezen.

Is dit aannemelijk, of heb ik teveel naar die BBC-docu's gekeken? En: Zijn er meer mensen die dit gedrag opvalt? Of zijn er mensen die daar eens op willen letten?

HPM

Ik ben ooit begonnen met een zaadmengsel, maar de Kool- en Pimpelmezen zaten dat alleen
maar door te spitten op zoek naar zonnepitten. Daarom ben ik overgegaan op alleen maar
zonnepitten, maar toen gooiden ze de witte over de rand en aten alleen de gestreepte.
Nu voer ik alleen nog maar gestreepte pitten, want ik heb geen zin om kilo's zaad in die
schijtende stadsduiven te stoppen. Die mezen zijn gewoon kieskeurig.

--
Groeten, Herman van der Meer



Herman van der Meer

Dorine

Vorige winter begon ik met een grote zak strooivoer waar de meesjes weinig van op de grond gooide en wat er op de grond viel werd opgepikt door vinken, mussen en groenlingen.
Toen die zak op was wilde ik een nieuwe gaan kopen maar helaas was dat voer niet meer te krijgen.
Een ander (merk) gekocht en daar werd giga mee geknoeid en werd er weinig van opgegeten.
Gevolg, heel wat gepluk van 'onkruid' in het voorjaar en zomer.
Dorine van Asten
peregrines.nl

Marina

#3
Je hebt vogeltjes die van de grond eten zoals vinken en roodborstjes, en vogeltjes die liever "in de lucht" eten zoals meesjes.
En die mezen gooien idd eruit wat ze niet lekker vinden, maar dat komt dus toch weer goed terecht.
Iedereen blij. Nou ja, als je tenminste grondfoerageerders hebt. Anders moet je wat vaker de bezem eroverheen halen. 
Ik geloof niet dat er sprake is van een "pact", onze valkparkieten doen precies tzelfde. Denk dat het meer opportunisme is van de grond-eters dan een bewuste handeling (voor zover je daar van kan spreken) van de mezen.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Jeroen Nagtegaal

Het gedrag wat jij opmerkt herken ik goed, Ik heb 2 6-vaks silo's en ze gaan vaak zelfs eerst alle vakjes bekijken op zoek naar zonnepitten, als ze niet bovenaan liggen gaan ze ook "graven".
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wouterbosgra

Voor de duidelijkeid: Mijn silo zit dus helemaal vol met alleenmaar zonnepitten.

Marina

Kan me voorstellen dat ze de lekkerste pitten eruit zoeken. Zou ik ook doen als ik de keuze had.  ;D
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682